FIAT krijgt nieuw betaalbaar A-segment
Vanuit Brussel.
Jean Philippe Imparato heeft als hoogste baas in Europa nu benadrukt dat FIAT het A-segment opnieuw als belangrijk zal gaan zien, ook op de langere termijn. Hoewel de Panda als best verkochte auto van Italië, nog in Pomigliano d’Arco tot 2029 van de band zal blijven rollen, is het goed voelbaar dat er een groot gat is gevallen na het wegvallen van de ‘Poolse’ 500 uit 2007 (en de vorige Ypsilon). De laatste generatie 500 uit Turijn is er enkel nog als relatief dure EV en de Grande Panda die de komende maanden de markt op gaat, is duidelijk een klasse hoger. Lancia mist eigenlijk ook een instapper nu, maar laten we dat in een ander bericht bespreken. Je zou kunnen zeggen dat de Panda/Pandina een veel te groot gat in z’n eentje moet vullen. Imparato schetst vanuit Brussel nu een vervolg in het kleinste meer betaalbare segment.
Na 2030.
In deze moeilijke tijden betreft het wel een stip op de horizon. FIAT zet de komende 5 jaar vooral in op het B-segment en wie weet een segment hoger. Maar het feit dat behalve de Grande Panda nog niet heel concreet over andere nieuwe modellen voor FIAT wordt gesproken, weerspiegelt hoe moeilijk deze fase is. Wijlen Marchionne sprak ooit over het navigeren in de mist wanneer de markt op z’n gat dreigt te vallen. Dat is nu ook het geval. Maar omdat een fabriek nu eenmaal niet kan bestaan zonder een toekomstvisie heeft het management toch garanties gegeven aan bonden en overheid. Zoals Mirafiori de vaste kraamkamer van de 500 zal blijven, zo zal Pomigliano d’Arco dat voor de kleine Panda blijven. Vanaf 2030 zal op het nieuwe Small Platform een opvolger in productie gaan van de dan alweer 17 jaar oude Panda.
FIAT 500 update en hybride als medicijn.
Turijn werkt dan inmiddels aan de nieuwe generatie 500 op hetzelfde platform. Erg belangrijk is de komst van de hybride 500 op basis van het model dat nu alleen nog als EV in Mirafiori wordt geproduceerd. Althans de productie ligt al maanden stil door een te lage vraag en wordt pas in februari hervat. De hybride 500 kan de productie en verkoop weer voor een deel tot leven helpen. Vooral voor de Italiaanse markt is de komst van een hybride van strategisch groot belang. Maar ook op andere belangrijke Europese markten is een dergelijke versie van de 500 de grote afwezige momenteel. Het in 2020 geïntroduceerde model krijgt tevens een stevige update. De EV kan rekenen op een grotere actieradius.
Na de Grande Panda ook weer een a-classe gewone Panda. Fantastisch.
Fijn!😀 FIAT = kampioen👍 kleine auto’s bouwen. Zeker in A-segment.
De vernieuwde 500e met nieuwe batterijen en hybride versie komt waarschijnlijk al dit jaar.