Fiat komt met 500 1.0 65pk TwinAir instapmodel
Fiat lanceert op de 500 binnenkort een economische aanvulling op het tweecilinder-gamma dat TwinAir heet. Deze aantrekkelijke 900 cc motor die reeds op tal van modellen van FGA verkrijgbaar is, zal nu ook als turboloze variant van 65 pk op de altijd frisse 500 verkrijgbaar worden. Fiat heeft de cilinderinhoud speciaal voor deze nieuwe instapper doen toenemen van 875 cm³ naar 964 cm³. De mooie en succesvolle 500 zal in 2013 op deze manier, nog aantrekkelijker worden voor de consument.
De 1.0 TwinAir positioneert zich zo onder 85 pk variant met turbo en vormt een zuiniger alternatief op de bekende 1.2 viercilinder met 69 pk. Het kan dus zijn dat deze oude trouwe Fire, z’n laatste levensfase ingaat. Deze TwinAir is ook al verkrijgbaar op de Panda en heeft een max. koppel van 88 Nm bij 3500 toeren/min. De CO² uitstoot komt op 99 g/km en in het geval van Start&Stop-systeem op 95 g/km.
Er is meer TwinAir nieuws, want de meest krachtige 105 pk sterke versie, zal na de 500L ook verkrijgbaar worden op de Punto, 500 en Alfa Romeo MiTo. Deze heeft een max. koppel van 145 Nm bij 2000 toeren/min.
Het hele spectrum is gevuld: De Twinair bedient het bereik van 60-105 pk, de 1.4 Fire het bereik van 90-170 pk. Rond de 60pk heeft de 1.2 Fire niets meer te zoeken, hij wordt daar op alle punten afgetroefd door de Twinair.
Je zou ‘m kunnen actualiseren door er multi-air en een turbo op te schroeven. Zo rond de 90 pk zou het dan een wat zuiniger alternatief voor de 1.4 kunnen zijn. Maar of dat de ontwikkelingskosten waard is?
Het antwoord is waarschijnlijk “nee”.
Ik denk dat de 1.2 alleen nog voor LPG gebruikt wordt straks
Het koppelverlies zal wel meer opbreken dan die paar PK, kom je hier nog wel mee vooruit? 😆
Hou die Fire er nog maar in en bied consumenten de keus.
Er is keus: Als je koppel wilt moet je gewoon de 85pk Twinair hebben, dan heb je 145 Nm @ 1900 toeren, daar komt de Fire niet in de buurt.
88 Nm @ 3500 is vergeleken met de 102 Nm @ 3000 van de Fire inderdaad een achteruitgang. Zie dit als een instapmotor, voor de consument met kleinere portemonnee.
@dmantione
Ik ben benieuwd hoeveel deze “economische aanvulling” dan gaat kosten.
Een FIAT 500 Twinair 65 Pop wordt op fiat.nl geadverteerd voor 14050 euro. Wil je de Twinair 85 Turbo, dan moet je kiezen voor een Easy-uitvoering, 15295 euro. Wil je een Fire, dan moet je zelfs een Loung-uitvoering nemen en betaal je 16295 euro.
Dan kom je op de kern van de zaak: De Fire wordt door de CO2-afhankelijke BPM de markt uit geprijsd.
De 1.2 loopt gewoon veel mooier. BASTA!
Tja… er waren ook mensen die langspeelplaten mooier dan LP’s vonden.
Argh… waarom verschrijf ik me nu er weer? Er waren ook mensen die langspeelplaten mooier dan CD’s vonden.
Waarom mis ik nog in het rijtje 105pk de nieuwe Ypsilon Momodesign?
@Kcoupe24: Omdat die zoals het er nu op lijkt het met de 85 pk moet blijven doen. Snap ik eigenlijk wel, want technisch gezien wordt de 105 pk voorlopig alleen in B-segment gelepeld. Ype is eigenlijk A. Dus ook nog niet in de Panda.
De 500 is toch ook A, en daar komt ie straks wel in: de 500S. Hoe dan ook, vooral fijn dat de 105 TA ook in de MiTo komt.
Idd Raaf… was ff de kluts kwijt
@dmantione:
Je verchrijft je inderdaad. De twin air verhoudt zich tot de 1.2 als een 78 toeren plaat tot mijn I-pod. Skoda had heel vroeger een slogan die ook fiat nu niet zou misstaan: skoda, daar zit muziek in! De Twin Air is dé manier om een fijne auto te ruïneren, met de MiTo als beste bewijs. De 500 is de uitzondering die deze regel bevestigt vanwege het retro geluid (waar ik overigens wel weer dol op ben. Fout gaat het in het NHV departement, maar dit terzijde).
Nou wordt hij helemaal mooi 😉 Het is de Twinair die alle moderne techniek in zich heeft, de Fire niet, die is ondertussen verouderd. Kwa rijgedrag vind ik ze beide prima rijden… maar de extra kracht van de Twinair is toch wel lekker, hoor.
La prova del budino….
FIRE van toen was de Twin Air van nu. Het ding liep wel mooier dan zijn voorgangers. Spijtig.
Twin Air Techniek is top en idd hélemaal van deze tijd. De prijs die we betalen voor de lagere uitstoot vind ik betreurenswaardig.
Leve de FIRE!
@Lancia4ever: ik blijf erbij dat een Yp Momodesign wat meer verdient. Mijn huidige momo heeft weliswaar de bekende 1.4 16v 95 pk motor met 6 versnellingen, maar als enige Yp in die serie met 4 schijfremmen en een verlaagd onderstel. Momo moet niet alleen maar een modieuse aanpassing zijn.
Helemaal eens. In Genève stond ie helaas met een ondermaatse 1.2. Maar wie weet komt er idd ook een 105 pk onder.