Fiat kijkt terug op moeizaam 2013 in Europa (-7,3%)
Het jaar 2013 was voor de Europese automarkt opnieuw een pittig jaar met Fiat aan de kant van de grotere verliezers mede door de extra slechte condities op thuismarkt Italië. De markt als geheel sloot met een afname van -1,8% en 12,3 miljoen auto’s. Het is alweer het zesde jaar van krimp sinds midden jaren ’90. Enkele de omslag in de laatste maand van vorig jaar toont een behoorlijk herstel (+13%). De beste decembermaand sinds 2009 maar tevens de op drie na slechtste sinds 2003.
Fiat verkocht opnieuw veel minder auto’s dan in 2012 wat ook al geen best jaar was. Over heel 2013 is er een afname genoteerd van -7,3% met 794.497 verkochte auto’s over het hele jaar. Alleen in december was er sprake van een heel klein herstel met +2,3% met 51.894 verkochte eenheden. Het totale marktaandeel van de Italiaanse merken op ons continent is door deze cijfers met bijna een half % gedaald, van 6,4% in 2012 naar 6% het afgelopen jaar. Hetzelfde gold qua marktaandeel overigens ook voor de maand december.
Voor fiat zelf valt het nog mee, de daling van fiat auto’s is conform de markt. Het probleem zit bij alfa en lancia waar dalingen tot bijna 30% worden genoteerd. Alfa heeft in 2013 maar 62.000 auto’s verkocht…
@ Lusso
Het probleem zit niet bij Lancia en Alfa, maar bij de gedachte kronkels van SM.
En om van een probleem af te zijn, trekt SM dus gewoon de stekker uit een prachtig merk, dat hij door zijn “fantastische” strategische visie naar de kloten (sorry voor deze keuze) heeft geholpen 👿
In zijn visie overleef je alleen als je 6 miljoen auto’s kan produceren…
MAAR DAN MOET JE WEL AUTO’S PRODUCEREN DIE DE CONSUMENT OOK WIL KOPEN EN DAT HEB JE DE AFGELOPEN TIJD MET LANCIA EN ALFA NAGELATEN SM!
jullie merken wel dat ik echt heel erg pissed ben.
Zo en nu een biertje…..
Proost!!!
@Dutchbird: Iemand die zich boos maakt over het verdwijnen van Lancia kan ik alleen maar de hoed voor afnemen! Salute!
Ben niet de enige die geen geloof meer heeft in de FGA organisatie.
http://www.automotive-online.nl/home/12051-bestuur_faldon_legt_functies_neer.html
@Dutchbird
Dealernetwerk wordt over de kop gehaald waardoor een aantal grote plaatsen al geen Fiat dealer meer heeft 😕
Heel veel geloof in de F’C’GA, het wel en wee van de FAN en de Ned. dealers zal me een worst zijn.
Beetje off-topic, maar wel lezenswaardig. De Duitse ADAC ligt zwaar onder vuur ivm manipulatie van de uitslag van de enquêtes van de lezers naar hun voorkeursauto. De Golf is met grove manipulatie van ADAC op de 1e plaats uitgekomen …….. Zie o.a. tagesschau.de
@mirafiori: zonder enthousiaste dealerorganisatie verkoop je geen auto’s. Nu niet, maar ook straks niet als er weer nieuwe modellen zijn. Ik denk dat het decennia lang disfunctioneren van de importeur en de jarenlange krakkemikkige en instabiele dealerorganisatie voor minstens net zoveel klantenverlies heeft geleid als het uitblijven van nieuwe modellen. Sterker; dat VAG marktleider is hebben ze juist te danken aan de solide organisatie eromheen. Geen enkele leasemaatschappij ziet het zitten om met de huidige Fiat organisatie jarenlange contracten af te sluiten. En als particulier merk je het al als je brochures of proefritten online aanvraagt (meestal geen reaktie). Ook hoor je vaak bij garantiegeschillen een enorme onvrede over de organisatie. Misschien is dit nog wel een grotere klus voor Marchionne dan het introduceren van nieuwe modellen….
Ik vraag me af, of een ‘enthousiaste deler org.’ een bepalende factor is in het NIET verkopen van auto’s, mijns inziens is deze gerelateerd aan de huidige situatie beperkt, laat onverlet dat er wel wat aan de hand is. Mij houdt het niet bezig, althans niet de aanwezigheid en het opereren van dealers en diens verhouding met FAN, dat terzijde. Waar de dealerorganisaties debet aan zijn aan, is de onduidelijkheid naar de klant toe. De klant weet tegenwoordig niet meer met welke dealer hij/zij van doen heeft. Mutaties gaan maar door, Falco, STERN, Vireo, Van Kouwen, geeft het een naam. En dan de expansiedrift van dealer organisaties. Kijk naar Pouw, tot de grotere willen behoren, en loopt uiteindelijk zich zelf voorbij, exit over uit. De rol die een dealer in het verleden acteerde, en de binding die een consument met een dealer had, is helaas allang verleden tijd. Een ieder weet echt wel een dealer te bereiken om zijn felbegeerde Fiatje te bestellen en op te halen. Mede belangrijk is (voor de verkoop !), hoe een merk de elektronische huiskamer binnenvalt. En daar laat Fiat/Lancia/AR een steek vallen. Waar ik me al jaren mateloos aan irriteer, is de knullige en slechte sites van de Italianen, bijv. het configureren van auto’s is bijkans lachwekkend. Dat doen de Duitsers en Fransen echt beter. PS: Wie vraagt er tegenwoordig nog een papieren brochure aan ??. Marketing is niet de klus voor S.M., houdt Lijpe Lapo zich daar niet mee bezig?
Ik heb zoals ik eerder schreef recent een Mito gekocht en ben een hoop dealers van allerhande merken bezocht. Het besluit een Mito te kopen is niet voor de televisie gevallen. Dat was na het bezoek van diverse dealers en het bestuderen van offertes, specificaties en het uitrekenen van kosten.
Je merkt verschil tussen dealers. Zo heb ik een voormalig Chrysler-Lanciadealer bezocht. Die man kostte het zichtbaar moeite om positieve dingen te kunnen zeggen over de Italiaanse Lancia’s. Daar ga je niet kopen. Bij Vireo lukte dat een stuk beter. De kwaliteit van verkopers in de toonzaal is een erg belangrijke factor in het resultaat kopen of niet kopen.
Dat de grote verschuivingen in dealerland slecht zijn voor het onderhouden van de relatie tussen klant en dealer is waar, maar dat geschuif is nu juist het gevolg van het aanpassen van de dealernetwerken aan de situatie dat Lancia en Alfa minimerkjes zijn geworden.
De vermarktingskunsten van FGA Nederland zijn inderdaad weinig indrukwekkend.