Fiat kijkt in Brazilië terug op matig verkoopjaar
Fiat Chrysler Automobiles noteerde in Brazilië over 2015 een verkoopafname van dik -29,7%. Er werden in totaal 360.073 auto’s verkocht. Zoals gezegd waren de resultaten in Europa voor het eerst sinds tijden zelfs iets beter. Ondanks dat blijft Fiat marktleider. Concurrenten GM (331.051 eenheden) en VW (290.455 eenheden) verloren nog meer terrein met respectievelijk een afname van -32,8% en -38,4%. De afname over de gehele Braziliaanse markt nam gemiddeld met 24% af. FCA noteerde op de bedrijfswagenmarkt, die eveneens afnam, een krimp van 36,3% met een aantal van 123.061 over heel 2015. Desalniettemin blijft Fiat ook op dat terrein de grootste. Om de leiding in handen te houden, ontwikkelt FCA intussen volop nieuwe modellen (Fiat Toro bijvoorbeeld op de foto boven) voor de Braziliaanse markt en investeert het in haar splinternieuwe productielocatie in het noorden van het land.
Als de grootste spelers meer verliezen dan de markt, wie is dan de winnaar? Geeft een idee over de behoefte van de consument.
@Niccolo, in een markt die 25% verliest zijn geen echte winnaars, uitgezonderd Honda dat zijn volume 10% zag stijgen naar 153.000, goed voor plek 8. Fabrikanten die het relatief goed doen (volume verliezen, maar wel marktaandeel winnen) zijn Ford (plek 4, -17%), Hyundai-Kia (op plek 6 met -15%), Toyota (plek 7, -10%). Al met al is het kommer en kwel in Brazilie natuurlijk. FCA krijgt rake klappen, net als VW en Renault-Nissan. En die krijgen ook nog eens vergelijkbare klappen in Rusland, waar FCA gelukkig nauwelijks aanwezig is.