FIAT kan eindelijk verder dankzij 600 en Topolino

FIAT krijgt eindelijk een nieuw gamma.

Gisteren werden op Lingotto voor de nationale pers maar liefst twee nieuwe FIAT’s gepresenteerd. Een verademing na een lange wachttijd sinds de introductie van de 500e in 2020. FIAT vindt dat zelf ook en sprak over een toekomst die (eindelijk) op de rails staat. Olivier François werd zelfs vergezeld door Agnelli-nazaat John Elkann. De elektrische 600e uit FIAT’s Poolse fabriek start als rijkere La Prima en als RED editie bij wijze van instap. Voor deze laatste is zelfs een cinematografisch spotje gemaakt met Leonardo DiCaprio, dat deze dagen in première zal gaan op de Italiaanse buis. De Topolino is een uiterst leuk hebbeding dat doet verlangen naar die stijlvolle lange Italiaanse zomers uit de jaren ’50 en ’60. Hij is er alleen in deze pastelgroene tint, maar je kan wel kiezen uit de open en gesloten versie. Deze micro-ev brommobiel laad je simpel op met een huis en tuin stekker. Met de reeds bestaande 500e in het achterhoofd, kan FIAT met recht stellen dat het de hernieuwde Italiaanse identiteit op de rails heeft staan.

Interieur van de FIAT 600e.

Na 100 plaatjes van de buitenzijde zien we eindelijk het interieur beter van de 600(e). De eerste indruk valt ons wat tegen, al behouden we ons eindoordeel voor een echte meet en greet. De 500e is hoogwaardig afgewerkt tot in detail, maar dit grotere broertje lijkt vooral voorzien te zijn van grote vlakken hard kunststof die niet geheel mooi op elkaar aansluiten. Had men dat beter aan Mirafiori over kunnen laten aangezien dit model ook bij het hogere segment van FIAT hoort? We zullen zien. In de Topolino missen we intussen vooral een retro stuurtje!

 

Deel dit artikel:

6 gedachten over “FIAT kan eindelijk verder dankzij 600 en Topolino

  • 5 juli 2023 om 22:19
    Permalink

    Ik ben geen fan van de 600. Is deze auto in Italië ontworpen? Het lijkt een chinese versie van hoe een fiat er uit moet zien. Met name het front is nogal slordig vormgegeven met lijnen en roosters die niet bij mekaar lijken te horen. Misschien oogt hij beter in het echt. Jammer, nu is er eens iets nieuws en dan lijkt de Italiaanse flair verdwenen.

    Beantwoorden
  • 6 juli 2023 om 06:28
    Permalink

    Ik vind het interieur van de 600 ook tegenvallen. Alsof het 500e interieur (mooi!) opgerekt is. Verder nogal plompe stoelen, kale middenconsole (opbergvakken, oplaadplekken?) en hopelijk kan de armsteun veel verder naar voren. Hier lijkt de cost engineer weer gewonnen te hebben van de designer. Als dat maar geen voorbode is voor de nieuwe Alfa’s en Lancia’s (..) Stellantis lijkt nog steeds niet de Italianen serieus te nemen(!)

    Beantwoorden
  • 6 juli 2023 om 08:14
    Permalink

    Op de foto’s lijken het mij net wel goede stoelen. Vooral de lichte van kleur bevallen mij. Opbergvakken lijken er mij genoeg te zijn : 2 grote in de middenconsole, waarvan 1 afsluitbaar met een soort rolgordijn, en 1 kleintje net onder de fysieke knoppen. In de deuren zijn voldoende grote opbergvakken en er is ook een handschoenvak voor de passagier.
    Bekijk de foto’s nog maar eens goed om al die opbergvakken te bekijken.

    Beantwoorden
    • 6 juli 2023 om 15:54
      Permalink

      Ik vind de 600 er prima uitzien. Wetend dat het de budgetversie is van de Avanger heeft ie eigen uitstraling en ziet ie er ruim uit. De basisuitvoering zal in Italië net boven de 20 € komen en vast een verkoopsucces worden. Hoop wel ook op nieuwe Punto. Lager en sportiever en hopelijk eigen gezicht. En dat geldt nog sterker voor nieuwe Mito en Ypsilon. Maar dit is een basis om de verkoopcijfers na 10 jaar daling weer omhoog te krijgen.

      Beantwoorden
      • 6 juli 2023 om 17:17
        Permalink

        Ik ben wel enthousiast over het interieur en dashboard, ik zie hier een fraai dash dat in positieve zin afwijkt van wat de voorspelbare concurrentie levert. Zie ook oa het commentaar van het Engelse ‘Car’.

  • 6 juli 2023 om 17:56
    Permalink

    Het interieur vertoont wel heel veel overeenkomsten met Avenger, het hele onderste deel is hetzelfde. Die La Prima-versie ziet er trouwens wel aanzienlijk beter uit dan de Red. Over de buitenkant ben ik nog steeds niet enthousiast: generieke zijkant, gekunstelde voorkant en een aardige achterzijde. Deze auto straalt op geen enkele manier uit ontwikkeld te zijn in Italië en is dat ook niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.