Fiat is Braziliaans

Netals op het gebied van gewonnen voetbal wereldkampioenschappen legt Italië het nu ook af als het gaat om het bouwen van haar ‘eigen’ Fiat’s.

En als we de cijfers van Marchionne mogen geloven, is dit het logische gevolg van iets wat al jaren gaande is. Maar niet alleen qua productie want ook op het gebied van verkoop is de Braziliaan meer Fiat minded dan de Italiaan. Ondanks dat Brazilië een veel groter land is, een knappe prestatie. Er werd het afgelopen jaar 750.000 keer een klant gevonden. Dat zijn 27.000 meer verkochte Fiat’s dan in het moederland. Dit is overigens een historisch feit want het is de eerste keer in de 111 jaar dat Fiat bestaat. Het aantal verkochte auto’s groeide met een dikke 12,5% in 2009 t.o.v. 2008. In Italië ging het ondanks de moeilijkere omstandigheden niet slecht, maar was de groei maar 0,5%.  

Eigenlijk een feit met een nare bijsmaak, want we weten allemaal wat de oorzaak is. Het is de harde werkelijkheid van iedere Europese autobouwer vandaag de dag, ook al heeft Fiat Italië nog lang de eer hoog kunnen houden. Tot vandaag, nu de eerste kleine barstjes in het nationale fabriekenbestand beginnen te komen. Ons voorgevoel zegt dat er nog veel meer barsten zullen ontstaan. Vroeg of laat ook zelfs in Duitsland en Frankrijk. Het Europese autofabriekenbastion kraakt op haar grondvesten dankzij scheve verhoudingen.

Het Braziliaanse succes is dankzij de economisch sterke modellen en een gezonde bedrijfsvoering met een geschiedenis van 20 jaar inmiddels. Ook droegen de lokale belastingverlagingen bij aan de verkopen. Fiat streefde Volkswagen inmiddels voorbij en is momenteel het grootste merk in ‘Brasil’.

Deel dit artikel:

15 gedachten over “Fiat is Braziliaans

  • 28 januari 2010 om 08:20
    Permalink

    Is het echt zo dat alle Italiaanse emigranten uit heimwee een Fiat kopen?

    Feit is dat Fiat het al jaren heel goed doet in Brazilie en vooral de laatste paar jaar is daar een economische hausse waardoor meer Brazilianen zich een Uno of Palio kunnen veroorloven.
    Jawel de Uno rijdt daar nog steeds.

    Gelukkig heeft Fiat niet de fout gemaakt die VW wel maakte door de Braziliaanse Fox naar Europa te halen.
    Dat zag er op papier leuk uit maar toen veranderde de wisselkoers en was de auto economisch onverkoopbaar en moest VW op ieder Fox geld toeleggen.

    Fiat bouwt in Brazilie gewone no nonsense modellen die kennelijk precies juist zijn voor die markt.
    Ook pick ups en stoere off road uitvoeringen van normale modellen.
    Een duidelijke strategie die vruchten afwerpt.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 11:10
    Permalink

    Maar wat is er nu erg aan dat er meer Fiat’s in Brazilië worden verkocht dan in Italië ?
    Ik vind dat echt een tendentieuze berichtgeving (niet alleen hier, maar bij vele persartikelen of TV mededelingen).

    Het is toch heel goed dat Fiat op een andere markt/continent aanwezig is én zeer mooie verkoopcijfers haalt ?
    Of is de onderliggende toon dat alle Fiat’s in Italië moeten gemaakt worden en daarna per schip naar de rest van de wereld moeten vervoerd worden ? Da’s toch te gek voor woorden.

    Inwoners Italië : 58 miljoen
    Inwoners Brazilië : bijna 200 miljoen (tweehonderd miljoen)…

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 11:31
    Permalink

    Koen in dit bericht staat nergens dat het erg is dat er in Italië minder auto’s van eigen bodem verkocht worden. Hoe meer in Brazilië hoe beter als daar een beter bedrijf staat en het goedkoper kan.

    Wat er wel in staat als je goed leest is dat het een nare bijsmaak heeft vanwege de ongezonde toestand waarin de europese industrie verkeerd. Al die ellende van sluitende en bungelende fabrieken en bakken geld in een verlieslijdende industrie. Dat Brazilië Italië nu inhaalt is een teken dat er barsten komen in deze ongezonde situatie.

    😉
    (lees Marchionne’s relaas over de industrie tijdens zijn persconf. in Detroit.)

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 11:34
    Permalink

    Kwam in het kader van verzadigde Europese markt dit feitje tegen.
    In Brazilie koopt bijna 80% van de mensen hun eerste auto op dit moment en ja dat zijn gelukkig veel Fiats.

    In Amerika heeft iedereen al een paar auto’s net zoals tegenwoordig in Europa dus in economisch moeilijkere tijden zullen dan gewoon minder auto’s gekocht worden.
    In Brazilie heeft iedereen nog steeds de drang om uberhaupt een auto te kopen.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 11:41
    Permalink

    Netals steeds meer mensen in China zeg maar.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 12:10
    Permalink

    @Mattia : ik hou helemaal niet van titels als : “Fiat verkoopt meer auto’s in Brazilië dan in eigen land”.
    Dat is echt zo van die “gazette-praat”. Het geeft een negatieve tint aan de resultaten van de verkopen.
    Zo’n flut-gazetten zouden hun papier beter benutten om bijvoorbeeld de 4 grootste afzetmarkten van Fiat te publiceren. Dan kan elke lezer zèlf wel lezen dat er meer Fiat’s verkocht worden in Brazilië dan in Italië.
    Maar is dat nu zoooo belangrijk om er een kop boven te zetten à la “Fiat verkoopt meer auto’s in Brazilië dan in eigen land” ?

    Neeee ! Het belangrijkste is dat Fiat goed vertegenwoordigt is in de zogenaamde ‘opkomende’ economiëen (BRIC landen).

    Ik kan er nog zo 1 bedenken :
    FIAT VERKOPEN GEHALVEERD (in ijsland)
    Begrijp je wat ik wil zeggen ?

    Ik val je echt niet persoonlijk (of je site) aan.
    Integendeel, het is een interessante site (bv de hele slide-show van Marchione in november : zelf niet gevonden ergens anders, wel stukjes ofzo, maar niet het geheel), met veel inzet van jou.

    Nee, ik heb het niet zo op met van die fait-divers die er echt niet toe doen.

    En ja, als ik aan mijn eerste schrijfsel bezig was (en nu herlees), dan kan je daar inderdaad kritiek naar jouw site in terug vinden : (“””Ik vind dat echt een tendentieuze berichtgeving (niet alleen hier, maar bij vele persartikelen of TV mededelingen”””).
    Daarmee bedoel ik de “algemene tendens” in de pers in het algemeen. En bij uitbreiding (voor dit artikel) ook hier op de site.

    Draai het of keer hoe je het wil, ik blijf een mededeling (in de teneur van “Net als op het gebied van gewonnen voetbal wereldkampioenschappen legt Italië het nu ook af als het gaat om het bouwen van haar ‘eigen’ Fiat’s.”)een negatieve klank hebben.

    Een negatieve klank die het positieve van die verkoopcijfers in de schaduw stelt.

    Heb ik je nu aangevallen :?= ?

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 13:03
    Permalink

    Nee..en je mag ook aanvallen als je wilt want wij blinken als site tot nu uit door mensen zoals jij en anderen die goed aanvallen en parreren door op niveau te blijven discusseren.

    Ik proef een hoop anti FGA/Italië sentiment wat jou steekt. Ik ken dat als geen andere en dat heeft me altijd al misselijk gemaakt. Daarom begonnen we oa deze site een tijd terug. Ik lees daarom bewust andermans koppen niet meer zo veel tegenwoordig.

    FGA scoort doordat het een van de meest ‘gezonde’ autoproducenten is van dit moment. Veel mensen kunnen nog niet of willen niet wennen aan dat idee.

    Hier is mijn top 5 van slechtste en beste bedrijven op de lange termijn. Met ‘slecht’ bedoel ik de wijze van visieloos en kunstmatig produceren en uitbreiden. Met goed bedoel ik duurzaam winst maken:

    Slechtste:

    1 GM
    2 PSA
    3 VAG
    4 Daimler
    5 Renault

    Beste:

    1 FGA
    2 Toyota
    3 Hyundai
    4 Ford
    5 BMW

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 16:30
    Permalink

    “””Hier is mijn top 5 van slechtste en beste bedrijven op de lange termijn. Met ’slecht’ bedoel ik de wijze van visieloos en kunstmatig produceren en uitbreiden. Met goed bedoel ik duurzaam winst maken:”””

    Dat is een serieuze doordenker.
    Zit er al sinds 13.03 Hr mee in mijn kop 😯 🙂
    Maar ik begin het (denk ik…) te snappen.

    Alleen Renault en PSA : die overdrijven toch zo niet als VAG om van elk model onwaarschijnlijk veel versies te maken ?
    OK, Renault heeft al een aantal ‘floppen’ op de markt gebracht.
    Ook qua design (visieloos ?) kan je de Peugeot niet als topper rekenen (understatement voor de koplampen die bijna de voorruit raken…). Maar dat is smaak 😐
    Hun toekomstvisie voor hun design ziet er wel veelbelovend uit :
    http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=13846&n=9

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 16:32
    Permalink

    Let niet allen op de modellen let ook op de wijze waarop het bedrijf in stand is gehouden en is gegroeid. Zie mijn toplijst.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 17:47
    Permalink

    Moet FGA wel vlug iets doen aan Iveco, want dat gaat waardeloos daar. De kleine trucks verkopen nog een beetje maar de grote zware markt verkoopt zeer slecht bij Iveco.
    Iveco was veel te laat met het terugschroeven van de produktie-aantallen en zit met een grote dealervoorraad te kijken terwijl de competitie hun voorraad op tijd verkleind heeft. In de zware markt staan ze momenteel op de 7e (en laatste) plaats. En dat terwijl ons eigen Daf zelfs marktaandeel heeft gewonnen en op een nette 3e plaats staat.
    (effe reclame maken voor mijn eigen werkgever 😉 )

    Iveco verkopen zou ik zeggen. Het is immers van origine toch “maar” een duits bedrijf. 🙂

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 17:57
    Permalink

    @Mattia Mariani: Mattia, even een vraagje.

    Mijn Alfa Romeo 147 2.0 rijdt volgens fabrieksopgave 1:11,5 (l/km). Het werkelijke verbruik tijdens het rijden is 1:12-12.5.

    Hoe komt het dat de fabrieksopgaven qua verbruik van de Mito meestal bij lange na niet gehaald worden?
    Rijd men constant in de dynamic stand of zo?

    Misschien weet je hierop een antwoord.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 19:03
    Permalink

    Beetje off topic Reginald maar ik denk dat dat met name komt door het feit dat de laatste jaren CO2 een superheet hangijzer is geworden.
    De nieuwere modellen worden ahw ontworpen om in de EU-testcyclus zo zuinig mogelijk naar voren te komen.
    Er schijnen zelfs merken/types te zijn waarvan het managementsysteem herkent dat deze cyclus wordt geinitieerd! Hierop wordt vervolgens de motor anders afgeregeld. Onnodig om te zeggen dat in de praktijk die cijfers nooit gehaald zullen worden.

    Trouwens het is zeker niet alleen bij Alfa zo is dat de praktijk een hoger verbruik geeft. Als ik soms een test van een Prius of BMW/Mini lees….
    Overigens kan het verbruik heel snel hoger of lager uitvallen door de manier van testen. Ff lekker sportief harken met een sportieve auto of lekker luieren op de rechterbaan met een limousine.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 20:22
    Permalink

    Maar hij rijdt juist zuiniger dan de fabrieksopgave !
    Test Aankoop heeft eens een aantal reële rijomstandigheden gedaan. En toen bleek dat de Fiat’s het heel goed deden.
    —————————————————————————–
    Mattia Mariani schrijft:

    “””Let niet allen op de modellen let ook op de wijze waarop het bedrijf in stand is gehouden en is gegroeid. Zie mijn toplijst.”””

    Wil jij dat ik vannacht niet kan slapen ? :;
    Daar zal ik morgen mijn hoofd over breken, niet vanavond.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2010 om 23:50
    Permalink

    Geen idee Reginald.

    Ik vond het bij de Delta DiJet ook al hoger dan de opgaaf. Maar ik hoor vaak dat veel meer merken daar mee strooien.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2010 om 09:22
    Permalink

    OT: @Koen leuk voorbeeld van matige bedrijfsvoering: Mercedes wil de SLS (kleine oplage notabene) in drie verschillende fabrieken in Dld bouwen…… hoe kun je dat kostenefficiëntie noemen??? Want hoeveel SLSen (lelijke bak trouwens en een gemiste kans van Daimler)zullen er uiteindelijk gemaakt worden? En ik kan me niet voorstellen dat de SLS elk schroefje deelt met andere Mercs die in die fabrieken gebouwd worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.