Fiat investeert half miljard in nieuwe vijfdeurs uit Polen
UPDATE: Fiat Auto Poland bouwt straks een nieuwe vijfdeurs B-segment auto die vermoedelijk ‘500 Plus’ of ‘500 B’ zal gaan heten. Het model zal tevens voor de export naar de Amerikaanse markt bestemd zijn en verschijnt in de tweede helft van 2016 op de markt (2017 in Amerika). De bevestiging van wat al werd aangenomen komt vanmiddag van de Poolse overheid. Het gaat om een totale investering van rond de 2,36 miljoen Poolse Zloty, oftewel circa 563 miljoen euro.
De nieuwe B-segmenter van Fiat moet straks de lijst aanvoeren van het 500-gamma samen met de 500X en zal vooral buiten Polen (96%) geleverd worden. Ook de aanvoerindustrie van Fiat in het nabijgelegen Bierun zal een upgrade krijgen door deze nieuwkomer. De assemblagelijn van de nieuwe 500 met vijf portieren zal vrijwel zeker in de loop van volgend jaar worden opgebouwd. Intussen blijven de 500 en Ypsilon nog in productie en zal de nieuwe Fiat die feitelijk de Punto zal opvolgen, hieraan worden toegevoegd. Mede door dit nieuws ging de koers van Fiat vanmiddag met meer dan 2% omhoog op 7,41 euro. Overigens geeft FCA vanmiddag in een officieel commentaar te kennen dat de hierboven beschreven details niet zijn gebaseerd op gefundeerde informatie van de fabrikant zelf.
Och jee, die had de Servische fabriek ook gewild.
Terug naar 09/05. http://www.autoedizione.nl/marchionne-en-elkann-kopen-aandelen-fiat-na-scherpe-koersval/ . Natuurlijk herstelt de koers zich, voor de sceptici. Juist nu dit soort goede berichten gefaseerd zullen binnen komen. 😉
Als ze met een half mld. Terug zijn in het B-segment, dan is dit een smart move. Rinkelt de kassa v.a. 2016 weer wat meer.
En hebben Elkann en Marchionne de eerste winst op hun recente aankoop op de beurs te pakken. Het is ze gegund.
Het bedrag suggereert in ieder geval dat niet de hele fabriek op de schop gaat: In Pomigliano en Melfi zijn grotere bedragen gestoken.
Ik vraag me af hoe lang de Ka nog blijft, wordt deze nieuwe B-segmenter het eind van de Ka, of blijft die er ook nog naast?
FCA zegt dat de gegevens niet concreet zijn nog (wat Polen hebben mss voor hun beurt gesproken gisteren). Dus ook niet die half miljard. De hele fabriek en productie aanpakken is idd niet nodig aangezien Tychy al een gouden WCM faciliteit is. De modernste in z’n soort.
Ka gaat er waarschijnlijk uit volgend jaar (de Euorpese want er is ook een Braziliaanse) heb ik van Ford liefhebbers zelf begrepen en wordt (nog niet) vervangen.
Is er nog iets bekend geworden of FCA met Mazda wat gaat doen in de A-klasse? Dan kan het gat van de K behalve door de 500B, ook door een nieuwe 121 worden opgevuld. Sowieso wel benieuwd hoe het verder gaat met Mazda (zoals je eerder aangaf in je artikel http://www.autoedizione.nl/samenwerking-fiat-mazda-of-suzuki-in-de-maak/).
@Raaf Nee niet bekend. Er is een tijd geleden (toen er voor het eerst over de Duetto werd gesproken) veel gespeculeerd over samenwerking mbt tot B-segment auto’s. Dat was ivm Melfi en een opvolger van de Punto. Dat is toen vanzelf uit het nieuws verdwenen toen bleek dat een Jeep en geen Mazda in Melfi werd gebouwd en er dus uiteindelijk geen Japans productiemodel naar Italië is gehaald. Of dit alsnog ooit kan gebeuren moet nog blijken, in ieder geval staat een ‘uitgebreidere samenwerking’ dan alleen een sportief platform weer op de kaart.