Fiat investeert 374 miljoen dollar in 4 fabrieken in Indiana
Vandaag werd in de transmissie-fabriek van Fiat-Chrysler te Kokomo Indiana zoals reeds aangekondigd, een investering bekend gemaakt van 374 miljoen dollar (bijna 285 miljoen euro). Het gaat om een aanpassing van een viertal fabrieken in deze Amerikaanse staat, dat in totaal 1250 nieuwe banen zal opleveren. Het grootste deel van de investering gaat naar de fabriek in Tipton, die al een tijdje leeg staat. De drie andere locaties die aangepast worden zijn Kokomo Transmission, Kokomo Casting en Indiana Transmission. Gezamenlijk is dit de grootste geconcentreerde productie van transmissies ter wereld. Fiat wil dankzij de investering onder andere beginnen met de productie van 9-traps automaten voor voorwielaangedreven auto’s.
De Fiat-top had het vandaag druk, want intussen zijn in Turijn de onderhandelingen hervat met de vakbonden Uilm, Fismic, Ugl en Associazione Quadri voor het tot stand brengen van een nationaal akkoord. Het akkoord gaat ruim 80.000 werknemers aan, die voor Fiat en Fiat Industrial in Italië werkzaam zijn.
“9-traps automaten voor voorwiel aangedreven auto’s.” Waar ga je dat laten 9 versnellingen en een dwars geplaatst blok? Gaan ze dan de stuur in richting achter maken ofzo? Of is een automaat compacter te maken dan een handbak. Ik dacht dat een 6 bak al problematisch was ivm de ruimte. Of ze kunnen het enige goede ding van audi overnemen en dat is een voorwiel aandrijver met de motor in de lengte richting.
Ik ben skeptisch over het potentieel van dit soort versnellingsbakken. Alle aandacht richt zich de laatste jaren op het vergroten van het toerenbereik waarop de motor efficiënt is. Uitlaatgasrecirculatie en variabele kleptiming zijn voorbeelden van technieken die de motor over een groter toerenbereik efficiënt maken. Ik denk dat dit ook de komende jaren de aandacht zal hebben van fabrikanten: Het verbetert zowel het rijplezier als het gebruik.
Als je over een groter toerenbereik efficiënt bent, dan vermindert de noodzaak om de motor d.m.v. een versnellingsbak op het ideale toerental te houden.
Ik denk dat 9 versnellingen de versnellingsbak vooral duur maakt. Te vrezen valt dat deze produkten vooral gemaakt worden om antieke Amerikaanse motoren met inhoud van meer dan een gallon een tikje minder slecht te maken.
Het schijnt fantastisch te worden, die 9-bak. Het Fiat antwoord op de veel duurdere oplossing ‘hybride auto’. Sterk verbeterde prestaties en gelijkertijd veel lager verbruik, doordat het toerental veel beter in het ideale gebied kan blijven. Alle voorwielaandrjving chassis van de groep (Fiat/ Chrysler) zijn hiervoor aangepast. Het past dus ook in bijvoorbeeld de 500L! Iets dergelijks is al getest door de Amerikaanse pers, met veel hoera, hoera. Namelijk de nieuwe 8-bak voor achterwiel/ vierwielaandrijving, op de RAM en de vernieuwde 2014 Jeep Grand Cherokee. Men is heel diep onder de indruk, kan je wel zeggen. De verwachting is dat met de 9-bak voor voorwielaandrijving een duidelijk voorsprong genomen wordt op de concurrentie.
Een traditionele automaat is nooit efficiënt omdat hij aangedreven wordt door hydraulische druk. Er is geen computer die belist; het schakelen wordt mechanism in gang gezet en voor dat mechanisme is hydraulische druk nodig. Amerikanen zijn verzot op dit soort bakken.
FIAT heeft de hydraulische pomp enkele jaren geleden verwijderd uit zijn auto’s: Die kostte motorvermogen, wat vrijkwam voor andere toepassingen. Stuurbekrachtiging wordt bij FIAT bijvoorbeeld elektrisch aangedreven, vandaar dat “City”-knopje.
Om in de buurt te komen van het verbruik van handmatige bakken zijn er gerobotiseerde bakken ontwikkeld. Een voorbeeld is de gerobotiseerde versie die in de 500 kunt krijgen. Hierbij beslist een computer wanneer geschakeld wordt. Nadeel is dat dat vrij onverwacht kan gebeuren, je tijdens het schakelen geen aandrijving hebt, wat het rijplezier kan vergallen.
Dat probleem wordt gepareerd door gerobotiseerde bakken met dubbele koppeling, waarvan de Alfa DDCT een voorbeeld is. Hierbij kan geschakeld worden zonder onderbreking van de aandrijving. Deze bakken komen meer overeen met de rij-ervaring van een tradionele automaat. Volkswagen zet vol in op dit soort bakken, en met de DDCT was mijn verwachting dat FIAT dezelfde kant op dacht.
De nieuwe 8- en 9-traps automaten van Fiat/Chrysler zijn niet de ouderwetse hydraulische automaten (hoog verbruik) en ook niet de dubbele as DDCT automaten (vinden de Amerikanen helemaal niks, en hebben te grote afmetingen) maar mechanisch schakelende automaten van zeer compacte afmeting. Ze zijn overigens door ZF bedacht en ontwikkeld maar worden door Chrysler in licentie in productie genomen, wat grote voordelen biedt, in onder andere tijd (ze zijn nu de eerste) en kosten. Het kan nog wel jaren duren voordat de directe concurrentie hierover de beschikking krijgt.