Fiat: Hybride TwinAir bijna een feit

We hebben het onlangs al eens aangekondigd, maar met de komst van het nieuwe motorische wonder met de naam TwinAir, komt dit bericht opnieuw en nadrukkelijk naar buiten.

FGA heeft er nog net geen persbericht van gemaakt maar tijdens de presentatie van de TwinAir in Italië gedurende deze dagen, kan men het wel van de daken schreeuwen lijkt het wel. Alsof de komst van de unieke tweecilinder motor nog niet genoeg is… De kleine hybride zal opnieuw de aandacht van de wereld trekken, waardoor Fiat zich internationaal nóg meer als een van de meest innoverende merken op de kaart zal zetten.

De 500 TwinAir met 900 cc ‘bicilindrico’ mag dan opnieuw de catwalk op om behalve als variant met en zonder turbo, plus die op aardgas (Natural Power), zich ook als elektrisch ondersteund alternatief te presenteren. Het elektromotortje zorgt ervoor dat de TwinAir dan nog maar 2,8 l per 100 km verbruikt en dat het tussen de 70 en de 80 g/km aan CO² uitstoot. De auto zal uitgerust zijn met de nieuwe DDCT transmissie van Fiat. Vanuit stilstand zal de elektromotor voor een impuls zorgen van 8 pk (direct maximaal koppel). Doordat de TwinAir krachtbron zo compact is, kunnen de batterijen ‘gewoon’ onder de motorkap worden geplaatst. Ook de VS zal kennis maken met de Hybride 500/500c TwinAir.

Een van de eerst volgende modellen van FGA met dezelfde gecombineerde techniek van TwinAir 2 cilinder krachtbron en hybride, is de nieuwe Lancia Ypsilon die volgend jaar op de markt zal komen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de Panda uit Pomigliano. Volgens sommigen zal ook de Ford Ka deze techniek mogen huren, en klopt het dus wat FPT CEO Alfredo Altavilla zei over het onder licentie verkopen van de techniek aan zogenaamde partnermerken.

Deel dit artikel:

5 gedachten over “Fiat: Hybride TwinAir bijna een feit

  • 15 juli 2010 om 12:32
    Permalink

    Dat laatste zou ik pas doen als je all je eigenmoddellen heb voorzien van de techniek.

    Beantwoorden
  • 15 juli 2010 om 15:46
    Permalink

    Is er al een test bekend van het DDCT systeem?
    Deze zou toch binnenkort beschikbaar komen op de Mito?

    Ben heel benieuwd hoe dat gaat rijden zeker ook in deze Fiat 500.
    Wat een prachtige techniek. Brengt de milieu maffia toch nog wat goeds voort zou ik bijna zeggen.

    Beantwoorden
  • 18 juli 2010 om 17:38
    Permalink

    @ Tommaso

    Die bak is zover ik weet niet echt getest behalve dat er met de into van de jul QV versies deze bak hadden.

    Wanneer gaat die bak nu eens van uit de schappen in de wagens geschroeft worden? Die bak word volgens de berichten al sinds oct 2009 gemaakt maar is nergens te bestellen. Ik wil er graag 1 in een 159 met 135 of 170PK!!! als die niet gaat komen doe hem dan op zijn minst in de Mito en Jul.

    @FGA medewerkers. Stop eens met dat gestaak en ga eens aan het werk!!! Produceren moeten jullie niet protesteren!!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.