Fiat houdt het elektrisch voorlopig voor gezien
Het introduceren van de volledig elektrische Fiat 500E in Californië, mag dat wel een geslaagd experiment zijn, veel meer dan dat zal het niet worden. Dat zei dit keer niet Marchionne, maar Fiat Powertrain Global chef Bob Lee tijdens de 2013 Car Management Briefing seminar op het Advanced Powertrain Forum te Trasverse City ten noorden van Detroit. Het is dus officieel, Fiat mikt de komende jaren vooral op steeds schonere en zuinige conventionele motoren op benzine en diesel. ‘Downsizing’ blijft dus de norm. Volgens Lee is de basis om flink te investeren in elektrische voertuigen nog veel te schraal. Sowieso de komende 10 jaar.
Fiat ziet dus meer brood in bijvoorbeeld het ‘verdieselen’ van de benzine slurpende Amerikaanse markt. Dat begon onlangs met de introductie van de Grand Cherokee met Italiaanse 3.0 V6 MultiJet, die we nu ook terugzien in de Ram Promaster en binnenkort ook de populaire Ram 1500 pick-up. FPT wil met de te ontwikkelen techniek tevens het onderste uit kan halen op het gebied van vermogen in verhouding tot verbruik en uitstoot en verwacht op dat vlak nog betere resultaten te kunnen halen, dan producenten die vol inzetten op het maken van hybride voertuigen.
Op diesel gebied is er nog veel te halen,zeker met biodiesel.de electro auto is zowieso het lachertje van de eerste orde.Het gewetenssussertje voor de groenen.meelopen met de trend en veel geld vergooien. op de lange termijn zal het wel iets opleveren om elecrisch te gaan maar daar is de infra nog niet aan toe.En komt er iets op de markt wat beter werkt dan nu zal het niet lang duren voor iedereen het heeft.We brullen nog lekker het volgende decenium in met verbrangingsmotoren.
Het is nog wachten (tevergeefs?) op een elektrische auto die het grootste gedeelte van zijn eigen elektriciteit al rijdende opwekt. Zolang dat niet lukt vrees ik voor de toekomst van elektrische auto’s
De verbrandingsmotor heeft zijn langste tijd gehad
Over het netto milieuvoordeel van elektrische auto’s (energieverliezen eer elektriciteit in je batterij zit, de productie en recyclage van batterijen, plus hun gewicht) ga ik me niet uitspreken. Maar als je de plannen van Tesla op gebied van laadpunten en batterijwisselmogelijkheden ziet, denk ik toch, dat er wel eens nieuwe tijden kunnen aanbreken.
http://www.teslamotors.com/supercharger
Precies zoals ik voorspelt heb dus. Volkomen onrendabel voor de fabrikanten, die EV’s. Erger nog, momenteel zakken de prijzen van de EV’s in de USA met duizenden dollars en alle fabrikanten lijden heel dik verlies. Weer een bewijs dat Marchionne het heel scherp heeft gezien en de 500E alleen verkoopt omdat het verplicht is in de USA.
Er zijn twee problemen met elektrisch rijden:
– Elektriciteit is geen energieprobleem.
– Accu’s zijn duur, zwaar, past weinig in, beperkte levensduur, gevaarlijke chemicaliën.
Als je beide problemen weg zou denken, dan zou elektrisch rijden fantastische zijn (veel vermogen, goede acceleratie, geen uitstoot), maar helaas zijn deze twee problemen zeer reëel.
Dat betekent dat de huidige elektrische auto’s alleen kunnen bestaan dankzij subsidies. Dat geldt ook voor plugin-hybride modellen als de Chevrolet Volt, want als je die op benzine rijdt, zijn het benzineslurpers.
Als je het echter hebt over echte hybrides zoals de Toyota Prius, dan wordt het een ander verhaal: De energiebron is gewoon olie, het accuprobleem is veel en veel kleiner, maar het vergroot wel significant het rendement wat je uit een liter brandstof kunt halen.
Zeker in grote wagens, is hybride geen onzin. Fiat wil meer in de hogere segmenten gaan opereren. De Duitse concurrentie heeft zijn hybride aandrijvingen ondertussen produktierijp. Ik denk dat we de rest van dit decennium een steeds sterkere toename gaan zien van hybride-aandrijving, vooral in de hogere segmenten.
Bij Fiat staat de hybride-aandrijflijn nog in de kinderschoenen en dat is wel een zwakte die men moet onderkennen.
Helaas is het GHC project niet meer actief. Fiat zou dan wellicht via Chrysler toegang kunnen krijgen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Hybrid_Cooperation
De tijd zal het leren….