Fiat hoeft niets te verkopen of te sluiten om te overleven
Fiat SpA beschikt over voldoende liquiditeit en hoeft geen activa te verkopen en al helemaal Ferrari niet. Dat laat Marchionne en zijn gevolg weten aan het Amerikaanse persbureau Bloomberg en aan de investeerders die morgen in New York samenkomen. Een signaal dat geruststellend moet werken, omdat men zich zorgen maakt over de keuzes voor Fiat in Europa. Fiat en Chrysler opereren al op een geheel geïntegreerde wijze en het feit dat er investeringen volgen in Italiaanse fabrieken, gaat niet ten koste van capaciteit elders. Uiteraard verklaart Lingotto ook dat het te lijden heeft onder de huidige Europese malaise op de automarkt, maar dat het ondanks dat kiest voor uitbreiding van de productie, in plaats van afslanking door de sluiting van extra fabrieken.
Dat laatste is volgens het management van Fiat ook simpelweg te duur en oneconomisch, zoals CEO Marchionne eind vorig jaar al eens aanhaalde. De sluiting van een fabriek van 5000 werknemers, kost in totaal zo’n 600 miljoen euro. Daar komen de grote sociale en economische nadelen nog bij, die veel groter zullen zijn.
Het nieuwe Fiat dat daarom de komende jaren uit de fabrieken in Italië zal rollen, bestaat uit het ‘500’ en ‘Panda’ gamma. Verder nemen de merken Jeep, Alfa Romeo en Maserati een belangrijke plaats in, vooral voor de export.
de 500 straks ook uit Italia? Goed nieuws vind ik eerlijk gezegd, maar wat blijft er over in Polen? De Yps en een nieuwe kleine lowbudget?
… en opeens wordt het wel heel stil rond de Punto in de officiële berichtgeving. Maar ik ga er toch vanuit dan men dit beresterke produkt niet zomaar zal laten wegsterven.
Ik denk dat Polen de komende jaren wel eens de plaats kan zijn waar de klappen vallen. Polen was aantrekkelijk als lagelonenland, maar Servië is op dat gebied nog veel aantrekkelijker. Als men moet kiezen tussen produktie in Italië of produktie elders en de keuze valt op buiten Italië, dan zal Polen altijd tegen Servië afgewogen worden. Servië is goedkoper en is dichterbij, dus minder logistieke problemen.
Tichy heeft naast de Yps, 500 ook nog de Ford Ka. De produktie van de Ka gaat over enkele jaren verdwijnen. Als naast de Ka ook de 500 verdwijnt kan Tichy zelfs wel eens met sluiting bedreigd worden. De Ypsilon alleen is immers te weinig om de schoorstenen te laten roken.
quote: “Uiteraard verklaart Lingotto ook dat het te lijden heeft onder de huidige Europese malaise op de automarkt, maar dat het ondanks dat kiest voor uitbreiding van de productie, in plaats van afslanking door de sluiting van extra fabrieken.”
Ze leren het dus nog steeds niet. Hoezo meer produceren als er geen markt is. Dat leidt wederom tot overproductie met als gevolg dat er weer bakken met geld achter elke sales gegooid gaat worden. 🙁
@Dutchbird : de te produceren auto’s worden wereldwijd verkocht dus niet alleen in europa en daar lag altijd het probleem.Fiat was eerst van plan om overal ter wereld te produceren en ziet nu de nadelen van het hebben van veel fabrieken in Italie,of misschien wel de voordelen.De fabrieken in Italie aanpassen en voor heel de wereld produceren is dan de beste oplossing.Het grote probleem voor Fiat is om nu de bonden op een lijn te krijgen met het nieuw te volgen beleid.Dat schijnt nu geregeld te zijn.dus laat maar komen die nieuwe modellen.Het offensief kan beginnen!!
Al die fabrieken zijn ooit gebouwd voor de export. Langzamerhand werden we te duur en gingen autoproducenten lokaal producedure. Omdat het hier nog goed ging konden de Europese fabrieken voor de lokale markt produceren.
Maar nu het minder goed gaat lukt dat niet meer en is er overcapaciteit. Het sluiten van fabrieken is wat mij betreft de verkeerde weg: Europa is naar mijn inzien teveel gedeïndustrialiseerd. We moeten ergens onze welvaart vandaan halen.
Dus dat men vanuit Italië wil gaan exporteren klinkt mij als muziek in de oren. Genoeg vraag naar auto’s op de nodige plaatsen in de wereld. En we maken in Europa hele erg goede auto’s. Dus…
Overigens lijkt het erop dat men zich niet goed raad weet wat men met de kleinere auto’s moet: Het exportplan lijkt geheel gericht op de grotere en luxe auto’s en Panda’s en Punto’s zijn dan nog een beetje omdat we daar in Europa veel in rijden.
Wat mij betreft is dat de zwakte van de huidige strategie: In de V.S. kan het klimaar weer omlaan. Als men echt goed wil zijn in automobielfabricage, dan zal men ook Panda’s en Punto’s winstgevend moeten kunnen exporteren. Europa is echt niet de enige markt waar kleine auto’s populair zijn.
Wat zou een Panda in Korea doen? Kwalitatief kan ‘ie de lokale merken daar van katoen geven. De kunst is om het winstgevend te doen.
@dmantione
Ben het met jou eens, althans voor een groot deel.
Vergeet niet dat elke automobielfabrikant binnen en buiten Europa te maken heeft met overproductie. Het produceren van auto’s in Europa is gewoon een hele dure zaak vanwege o.a. de lonen. Doordat er sprake is van nivellering in Europa worden ook Europeesche “lage lonen landen”steeds duurder.
Waar Europa goed in is en waar Europeesche fabrikanten een voorspromg hebben, is design, research en development. Daar moet onze welvaart vandaan komen. Productie in lage lonen landen (Afrika?)
Nou, neem de elektronica-industrie. We dachten in de jaren ’90: We brengen de produktie naar Azië en doen alle onderzoek en ontwerp hier.
Twee decennia later moeten we constateren dat van alle Europese elektronicabedrijven, neem Philips, Siemens, Grundig, Telefunken, niet zoveel meer over is. De elektronicareuzen van vandaag zijn Samsung, LG, ASUS, e.d. Allemaal bedrijven die in Azië produceren, ontwerpen en onderzoek doen. Oftewel, niet alleen de produktie ging naar Azië, ook de kennis.
Ik ben er daarom sterk van overtuigd dat, willen wij de automobielindustrie willen behouden, we hier ook zullen moeten blijven produceren. Zijn we te duur, dan moeten we daar maar wat aan doen.
Dat laatste is de spijker op z’n kop dmantione
@Dmantione: zie de bonden maar te overtuigen.
De sociale rechten is inderdaad iets waar we in Europa aan hechten en we zullen een goede balans tussen beiden moeten vinden: Te veel vakbond en we raken onze welvaart kwijt, te weinig en het wordt slavernij.
Het is echter niet alleen een kwestie van lange dagen werken met lage lonen: De Grieken behoren intussen tot degenen die het hardste moeten werken in Europa voor hun baan. Of zo ook het goedkoopst zijn betwijfel ik, maar duur zijn ze zeker niet. Toch is de arbeidsproduktiviteit in Griekenland maar bar slecht.
Het gaat wat prijs betreft om de efficiëntie van de gehele economie, niet alleen om de arbeidsvoorwaarden van de arbeiders.