Fiat herstart met Viaggio maar denkt al aan tweede fabriek
Vanaf 16 september start de verkoop van de nieuwe Fiat Viaggio op de Chinese markt, verkrijgbaar vanaf 158.800 yuan, zo’n 12.325 euro. Een frisse start vanuit een degelijke samenwerking met GAC (Guangzhou Automobile Group Co). De fabriek in Changsha is een hypermoderne productielocatie van formaat. Maar het management uit Lingotto wil nu ook doorpakken en heeft besloten om de besparingen die in Europa worden gedaan, door te sluizen naar nieuwe ontwikkelingen op opkomende markten als deze. Daarom zinspeelt men nu al openlijk op de bouw van een tweede Chinese Fiat-fabriek ergens in het zuiden van het land. Fiat GAC CEO Jack Cheng liet dit gister in een interview weten.
Dat Fiat snelheid in het geval van China ook erg belangrijk vindt, blijkt uit het feit dat het huidige dealerbestand van 88 verkooppunten, binnen een paar weken naar 100 zal gaan. Dit gaat gelijk op met de introductie van de Viaggio, waar uiteraard ook de nodige reclame voor gemaakt zal worden. In een tweede fase zullen er nog eens 50 Chinese Fiat-dealers bijkomen. In China staat naast de Viaggio ook de Bravo, 500 en Freemont in de showroom. Fiat is nog erg klein in vergelijking met andere Europese en Amerikaanse producenten. Terwijl anderen een paar miljoen auto’s per jaar verkopen staat het merk Fiat op een minuscule 1000 stuks.
Zaken doen in China is erg aantrekkelijk tot op het moment dat er op 2 kilometer naast jouw fabriek een concurrerende fabriek oprijst die produkten maakt die wel erg op de jouwe lijken.
@dmantione
Zo ernstig is het echt niet. VW/Audi, Porsche, MB, BMW en een hoeveelheid andere merken doen al jaren succesvol zaken in China met modellen die we grotendeels hier ook kennen. Tuurlijk wordt er wel eens een model gekopieerd maar de succesvolle chinees met geld zoekt dat niet.
Inderdaad, China is een zeer aantrekkelijke markt voor Europese fabrikanten. Het is een grote en bovendien zeer snel groeiende markt. VAG is er al aktief vanaf eind jaren 80, en er worden bijvoorbeeld meer BMW’s verkocht in China dan in Duitsland. Fiat heeft zoals vaker weer zitten suffen en komt 10 jaar te laat ook nog eens met een offensiefje. Bovendien doen ze dat in een segment waar de Chinezen en Koereanen zelf al sterk in zijn, weinig kansrijk dus. Fiat kan zich er beter concentreren op Maserati en Ferrari en met Chryslers en misschien in de toekomst met hoger segement Alfa Romeo’s.