Fiat heer en meester op Amerikaanse markt
Fiat doet het als merk én groep, dus samen met door de Italianen gecontroleerde Amerikaanse merken erg goed in Amerika. De firma uit Turijn en Detroit heeft weer met een record te maken en blijft de sterkst groeiende lokale autobouwer op de Amerikaanse markt. De begin 2011 geïntroduceerde Fiat 500 blijft groeien en werd 4176 maal verkocht (+51%). In de tabel hieronder zie je het verloop van het hele jaar tot nu toe, dat al op een totaal van 32.742 stuks komt. Vorig jaar waren het er nog 13.861 van maart tot september zoals je in dezelfde tabel kunt zien. Fiat timmert intussen flink verder aan z’n populariteit in de VS, door onder andere met Abarth te participeren in de autosport en door 30 auto’s te verloten onder klanten van McDonald’s door heel het land. Fiat kan ook vol goede moed de maand oktober tegemoet zien, want de verkoop van de meer krachtige 500T met 135 pk gaat van start. In november verwachten we de volledig in Amerika ontwikkelde elektrische 500E op de autoshow van Los Angeles.
Fiat 500 | sept. 2012 | sept 2011 | % | jan.-sept. | jan.-sept. 2011 | % |
---|---|---|---|---|---|---|
September 2012 |
4,176 | 2,773 | 51% | 32,742 | 13,861 | 136% |
Augustus 2012 |
4,150 | 3,106 | 34% | 28,566 | 11,088 | 158% |
Juli 2012 |
3,710 | 3,038 | 22% | 24,416 | 7,982 | 206% |
Juni 2012 |
4,004 | 1,803 | 122% | 20,706 | 4,944 | 319% |
Mei 2012 |
4,003 | 1,759 | 128% | 16,702 | 3,141 | 432% |
April 2012 | 3,849 | 882 | 336% | 12,699 | 1,382 | 819% |
Maart 2012 | 3,712 | 500 | 642% | 8,850 | 500 | 1670% |
Februari 2012 |
3,227 | 0 | Nieuw | 5,138 | 0 | Nieuw |
Januari 2012 |
1,911 | 0 | Nieuw | 1,911 | 0 | Nieuw |
De Fiat-Chrysler groep als geheel groeide met 12% en verkocht in de negende maand 142.041 auto’s in Amerika. De beste cijfers sinds het 2007. Alle merken groeiden ten opzichte van 2011. Dodge groeide met 18% mede dankzij nieuwkomer Dart, waarvan de verkoop nu met 72% toenam ten opzichte van vorige maand. De auto met Fiat-techniek ging maar liefst 5235 keer over de toonbank.
In Brazilië wist Fiat zelfs tegen de markttendens in te groeien tot een marktaandeel van 24,3%. De Italiaanse marktleider verkocht 67.521 auto’s in een maand waarin de verkoop drastisch kelderde (-34,4%) ten opzichte van vorige maand. De daling heeft alles te maken met het feit dat de tijdelijk staatssteun om de markt te stimuleren, de afgelopen maand niet meer van toepassing was.
Goed nieuws! Ook wel goed nieuws van de Italiaanse thuismarkt: Natuurlijk gaan de aantallen hard achteruit, maar er wordt wel weer wat marktaandeel gewonnen!
Goed nieuws dat ze het daar lekker doen. Bijna 1/4 van de markt in brazil dat is niet verkeerd en dan een markt die met 34,4% inzakt. Dan zie je waar ze dus mank gaan in Italië. Daar hebben ze wel een gevulde portofolio aan modellen. De Linea is een pracht kar maar hier niet te krijgen. Dat B segment sedans het hier slecht doen heeft niet veel van doen met dat men het niet wil maar omdat ze doorgaan oer lelijk zijn voor slecht ziende bejaarden maar de linea is het voorbeeld dat het ook goed kan. Kwestie van niet domweg aan een hatchback een koffer als puist er aan plakken maar meteen goed ontwerpen.
FGA kan best op de Europese markt meer markt aandeel winnen als de Koreanen het wel kunnen waarom FGA niet? Misschien moeten ze wat meer in hun eigen product geloven. Ik heb het al eens ge zecht maar 7 of 8u jaar garantie (met kleine lettertjes tot xxxxx km) wekt vertrouwen bij de consument en dat is wat ze het hardst nodig hebben. Want je kunt nog zulke goede wagens bouwen maar als je een naam hebt die anders bekend staat moet je die afschudden en die naam hebben ze ook in het thuisland als ik mijn Italiaanse collega’s goed begrijp geen van de Italianen rijd Italiaans.
In de USA zijn ze dus ook lekker bezig de teller komt dus met deze groei op ongeveer 40.000 niet die geschatte 50.000 maar goed.
De 500 zie ik de mini daar nog wel een keer voorbij gaan! Daarmee zou dan weer een groep criticasters tot rust komen.