Fiat heeft de 124 Spider tot in detail laten afwijken van de MX-5
Fiat is alles behalve over 1 nacht ijs gegaan, bij het bedenken van de 124 Spider op basis van de blauwdruk die door Mazda is bedacht. Mazda zou het bovendien nooit toestaan dat een belangrijk icoon als de MX-5 een soort van Italiaanse kloon naast zich zou moeten dulden. Daarom is de 124 Spider welbeschouwd in maar zeer weinig details een familielid van de Japanse roadster. De 124 Spider is bovenal een herinterpretatie van de wereldberoemde Spider uit 1966, dat naar een idee van Tom Tjardaa bij Pininfarina op de tekentafel is ontstaan. De auto die als basis tot in 1985 is geproduceerd werd juist in de VS zo bekend. Driekwart van de bijna 200.000 geproduceerde exemplaren is aan de andere kant van de oceaan verkocht.
Het is juist mooi om te zien (vinden wij) hoe twee optisch zo verschillende auto’s, een rendabele en vruchtbare samenwerking tussen Mazda en FCA als achtergrond hebben. De lengte valt als eerste op. De Fiat 124 Spider is 405 cm lang en de Mazda MX-5 is 391 cm lang. De breedte is eigenlijk gelijk. (174 cm) en de hoogte eveneens (123 cm). De Japanner maakt duidelijk gebruik van heel andere lijnen voor het koetswerk die meer met een futuristisch beeld te maken hebben, terwijl Centro Stile alles uit de kast getrokken heeft om net als met de 500, de roemruchte geschiedenis van Fiat te doen herleven. Het plaatwerk is op beide modellen volledig uniek op de A-stijl na.
[nggallery id=1113]
Motorisch doet Fiat ook haar naam eer aan. In de VS zien we de 1.4 MultiAir met 160 pk (249 Nm) en bij ons volgende zomer zal dat de 140 pk variant zijn (240 Nm). Mazda maakt gebruikt een eigen 2.0 met 155 pk (201 Nm). De 124 Spider weegt 1104 kg en de Mazda 1057 kg. Met automaat zal de Fiat trouwens op 1123 kg komen. De handgeschakelde versies van beide merken verschillen aanzienlijk van karakter. De 6-traps automaat zal alleen in de VS leverbaar zal zijn volgens de laatste informatie. De ophanging is wel gelijk, evenals de opzet voor de standaard remmen. Tot slot valt op dat het interieur behoorlijk gelijk is, maar wat wel vermeldenswaardig is, is het feit dat Fiat hier heel andere materialen (meer hoogwaardige) heeft gekozen voor bepaalde componenten. Ook de lay-out van het digitale werk op de boordcomputer verschilt volledig.
[nggallery id=1112]
Er is inderdaad veel moeite gedaan om de auto’s zo verschillend mogelijk te maken. Voor de VS is het een pluspunt dat de auto met automaat leverbaar is (in tegenstelling tot de Mazda). Wel raar dat de VS een meer vermogende versie krijgt.
Waarschijnlijk komt dat door het verschil in milieunormen.
Ik denk dat deze auto wel gaat lopen, zeker in de V.S. Hij is goed doordacht en zorgt voor dat beetje afwisseling op de 500-lijn dat broodnodig was. Hij past precies bij het merk: Wel sjiek, geen overdreven dure indruk.
Afwijkingen genoeg en de Fiat is duidelijk mooier. Alleen jammer dat deze 50 kg zwaarder is. Merkwaardig, waar zou dat in zitten?
@hans Dat zal hoogstwaarschijnlijk ten gevolge zijn van de turbomotor, waar de Mazda enkel NA-motoren in het vooronder liggen heeft. Deze zijn uiteraard wat lichter.