Fiat Group haalt bezem door Italiaans dealernetwerk
De door Sergio Marchionne vaak gebruikte term ‘rationaliseren’ gaat gelukkig niet alleen op voor de industrie zelf, Fiat wil namelijk ook het dealerbestand eens flink opschonen, inclusief het servicebeleid. Minder overcapaciteit en meer kwaliteit, zijn de twee belangrijkste kernpunten van het nieuwe programma met de titel ‘Rete Italia’ (‘Italiaans netwerk’). Na het omstreden maar efficiënte Fabbrica Italia volgt nu dus ook een soortgelijke nationale aanpak voor de landelijke verkooppunten. Evenals het programma voor de Italiaanse fabrieken, zal ook dit plan wellicht niet iedereen direct blij maken, aangezien velen niet aan de nieuwe eisen zullen kunnen voldoen. Met name de dealers die te weinig auto’s verkopen zullen afvallen. Tot 2013 zullen hierdoor een heel aantal contracten verbroken worden.
De nieuwe Italiaanse Fiat, Lancia-Jeep of Alfa Romeo-dealer zal veel klantgerichter zijn volgens een vaste norm en aanpak en heeft hogere verkoopdoelstellingen. Fiat bouwt vandaag de dag slimmere producten en wil voortaan alleen nog over een dealernetwerk beschikken dat hier precies bij aansluit. Na Italië, zullen ook in ander landen de nodige veranderingen worden doorgevoerd. Afgezien van de voordelen, ziet FGA zich vooral ook gedwongen om deze maatregelen te treffen vanwege een sterk krimpende markt sinds de crisis een feit is. Momenteel sluiten dagelijks veel showrooms voorgoed de deuren. Fiat verwacht uiteraard dat het uiteindelijk ook weer zal kunnen uitbreiden, dankzij de komst van nieuwe dealers, die ook aan de norm van ‘Rete Italia’ zullen kunnen voldoen.
Wat een beleid. Eerst zorg je ervoor dat de dealers bijna niks te verkopen hebben en dan ga je ze sluiten omdat ze te weinig verkocht hebben.
Ik sprak laatst met een Fiat/Lancia dealer en die zei me dat 58% van zijn verkopen Fiat 500s waren. Dat is toch helemaal niet gezond…
Bij Fiat valt dat nog wel mee, Lancia stond er anders voor maar krijgt nu ook meer mogelijkheden.
En vergeet niet dat de organisatie (hele ketting) op de 500 meer marge zal hebben dan op een Lancia Delta oid.
Het was me al opgevallen dat onze plaatselijke dealer al máánden geen Lancia’s meer had staan, ondanks de mooie schilden op de gevel.
Inmiddels is het bevestigd dat hun Lancia-contract beeindigd is, wat een rampzalige beslissing is voor de toekomst van ’t merk in deze regio (Zuid-Limburg). De Lancia-dichtheid in deze provincie is altijd hoog geweest, niet alleen vanwege het feit dat er enkele jaren terug nog 5 dealers te vinden waren maar ook omdat de mensen hier de Lancia-produkten altijd wel apprecieerden. Limburgers zijn levensgenieters en dat paste goed het merk.
Nu blijkt dat er nog maar één dealer over is, een bedrijf waar ze tot voor kort alléén maar Amerikanen verkochten, nul ervaring met Lancia-klanten dus. Gesitueerd in een dorp in het midden van de provincie, op een afgrijselijk industrieterrein.
Ver weg van een stad als Maastricht, daar waar de mensen wonen dievan de mooie dingen van ’t leven houden en die tevens bereid zijn te betalen om zich te onderscheiden van de massa. Onlangs openende modehuis Hermes in een vestiging in Maastricht, die het grote potentieel van de stad erkende, ondanks de relatief geringe afmetingen.
Al met al, voor een merk als Lancia dé ideale vijver om uit te vissen. Helaas zagen de marketingmensen ’t anders. Dood- en doodzonde!
Het is me nooit opgevallen dat er veel Lancia’s in Limburg rijden.. Is Lancia’s bij alle andere Fiat-dealers in Limburg ook weggehaald?
@Maarten
Misschien heeft zich daar wel geen ondernemer gemeld die er brood in zag. Trouwens als ik de landelijke dealerlijst bekijk zie ik toch een vele gerennomeerde namen. Een gemeleerd gezelschap van Fiat- en voormalig Chrysler dealers, ik denk dan ook dat de “Amerikaanse” dealers voldoende knowhow hebben om Lancia’s te onderhouden/verkopen.
En de bezem is niet alleen in Italië door het dealernetwerk gegaan, maar ook in noord Nederland weet men er over mee te praten. Vanuit Groningen zou je nu naar Leeuwarden of Hengelo moeten reizen om de nieuwe Ypsilon te kunnen bekijken. Over slimme marketing of klantvriendelijk gesproken. Jammer dat zo’n prachtige auto als de Lancia Ypsilon die het merk weer moet terug plaatsen op de plek die het verdient op deze mannier weinig verkocht zal gaan worden.
Kom op Fiat doe er wat aan en zorg voor een goed netwerk!!!
@autoedizione
In 2001 had Limburg nog 5 Lancia-verkooppunten, die nu nog alléén Fiat en/of Alfa Romeo ‘doen’. Nu dus nog maar één, zonder Alfa/Fiat connectie.
@san
Waarom nieuwe ondernemers als de huidige toch de perfecte faciliteiten hebben? De combinatie van de drie Italiaanse merken onder één dak was toch helemaal niet zo beroerd?
@w.kobus
Je hebt helemaal gelijk. Wat mensen niet (kunnen) zien, zullen ze ook niet snel kopen. Uiteindelijk zullen de liefhebbers wel bereid zijn iets verder te rijden maar ik dacht de bedoeling was dat er ook nieuwe liefhebbers bij zouden komen. Niet op deze manier vrees ik.