Fiat Group en Mazda tekenen voorlopige overeenkomst voor de Duettottanta

Alfa Romeo krijgt eindelijk weer een compacte lichtgewicht roadster met achterwielaandrijving. Het langverwachte model waarvan het ontwerp zeer waarschijnlijk op Pininfarina’s Duettotanta gebaseerd zal zijn, moet over 3 jaar eindelijk in de showroom staan. Het is duidelijk dat Alfa Romeo het sportieve Premium merk van FGA wordt. Zo mogen we binnenkort ook de ‘gelimiteerde’ 4C en naar geruchten tevens een 6C en 8C verwachten.

De ‘Duettotanta’ zal zoals wij al eerder suggereerden dan toch op basis van een nieuwe generatie Mazda MX-5 worden gemaakt. Beide partijen hebben onlangs een voorlopige samenwerking getekend, voor beide modellen die vanaf 2015 van de band moeten rollen. Opvallend is dat beide auto’s in Hiroshima Japan worden geproduceerd. Volgens Sergio Marchionne wordt hierdoor meer naar een mondiaal model voor Alfa Romeo gewerkt.

Wel zullen de auto’s uniek in karakter en ontwerp zijn. Ook de motoren zullen voor beide merken uniek zijn. Waarschijnlijk zal voor de Alfa Romeo variant de 1.4 MultiAir of zelfs de 1750 Pratola Serra gebruikt gaan worden. Met dit bericht beseffen wij ons des te meer dat veel modellen van Alfa Romeo niet op het schiereiland geproduceerd zullen worden. Helaas is dit voor veel mensen juist één van de charmes van het merk.

Deel dit artikel:

17 gedachten over “Fiat Group en Mazda tekenen voorlopige overeenkomst voor de Duettottanta

  • 23 mei 2012 om 10:15
    Permalink

    WTF, dit zagen we niet aankomen.

    Overigens lijkt het me best een aardig plan, zolang ze de mix maar omgekeerd doen tov de Arna, dus mazda platform/ophanging gecombineerd met een FPT blok en styling door Giugiaro/Centro stylo

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 10:34
    Permalink

    Waarom hebben ze de nieuwe mx-5 nodig als basis? Kan het niet op 1 van de andere platformen 4c of dat van de Giulietta? Kunnen ze bijde niet beter in Italie maken. Ruimte zat in al die lege fabrieken. Japan is erg duur lijkt me met die duure Yen en goedkope euro i.v.t. de Yen.

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 10:48
    Permalink

    Ik denk dat deze samenwerking een heel goed product gaat opleveren, maar….

    Er zijn klanten weggelopen toen Fiat Alfa overnam…
    Er zijn klanten weggelopen toen de achterwiel aandrijving verdween…
    Er zijn klanten weggelopen toen de Holden motoren kwamen
    Er zullen klanten weglopen als de auto niet meer “made in Italy” is…

    Hopelijk (en dat denk ik wel) trekt deze auto meer nieuwe klanten over de streep als dat er inmiddels vertrokken zijn.

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 10:55
    Permalink

    De benchmark voor deze auto’s is (helaas) de MX5. Goed om dat nu als startpunt te nemen. En dan liever een mooie carrosserie van Pininfarina er op, om het nog een goed Italiaans sausje te geven.
    @ AR 159: Dure yen is inderdaad wel een issue!
    @ Vitorio: Giugiaro is geen optie meer. Dan liever Pinin of Bertone. Bestaat Zagato nog?

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 11:21
    Permalink

    Wat een onzin allemaal weer zeg!!

    Is de Fiat 500 minder Italiaans omdat hij in polen word gemaakt en de Panda meer Italiaans omdat hij in een fabriek bij Napels wordt gemaakt. Is een BMW X3 minder BMW omdat hij uit een fabriek in Amerika inplaats vanuit Munchen! Alfa Romeo word anders en we moeten eens door een andere bril gaan kijken hier. Het merk komt nu echt in deze eeuw terecht en wordt super modern. Met het DNA van vroeger maar met een heel degelijk financieel plan. Dat we over 15 jaar nog steeds kunnen spreken over een prachtig merk met super producten!! 😛

    Ciao

    Niels

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 11:46
    Permalink

    @Raaf, ik dacht juist dat pininfarina exit was, maar nu je het zegt, is Giugiaro niet door VAG gekocht een tijdje terug? Bertone zou ik ook niet over klagen, maar ik denk dat zagato (bestaat nog dacht ik, hebben laatst de Aston V12 aangepakt, en ook een Fiat 500 conceptje gedaan) een beetje te “acquired taste” is voor een massa-product als de nieuwe spider.

    @AR159, het platform van de 4c zal wel te duur zijn om een MX-5 concurrent mee te bouwen, bovendien zit daar de motor op de verkeerde plek als je een “echte” alfa spider wil. Het Giulietta platform zou nogal wat aanpassing vereisen, zeker nu blijkt dat voor de RWD giulia een ander platform wordt gebruikt, daarnaast denk ik dat het Compact-wide platform weer wat zwaar zou uitvallen voor een spidertje.

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 11:50
    Permalink

    @squadra:

    In facto!
    Marcos heeft ook goeie punten, maar dat wil niet per definitie zeggen dat het een negatieve ontwikkeling is.
    En als het bericht waar is, dan zullen er ongetwijfeld slimme koppen over nagedacht hebben…

    Wees blij dat dit juweeltje(hopelijk 1 op 1) geproduceerd gaat worden

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 13:58
    Permalink

    Ik heb het nieuwsbericht deze morgen op de TV gezien (zit nog in Italië).

    Ik ben in de eerste plaats blij dat er EINDELIJK een nieuwe spider komt. Dat die dan gebouwd wordt op het beste platform dat voorhanden is én in Japan (precieze afwerking) is voor mij niet echt een negatief iets. Als die dan nog lijkt op de Duettottanta, dan kan er voor mij niet veel meer stuk.

    Volgens mij is Marchionne al die heisa met de vakbonden in Italië ook wel grondig beu. En de dure yen… de MX5 is nu bepaald ook niet buitensproig duur voor wat het is.

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 14:08
    Permalink

    Interessant: ik lees net in Quattroruote (een toonaangevend blad die op goede voet staan met Fiat en die altijd iets meer schijnen te weten dan de rest) wordt er gesuggereerd dat de voorlopige deal met Mazda bedoeld is om VW tot een definitieve beslissing mbt de al dan niet aankoop van Alfa Romeo te dwingen. De onderhandelingen met VW zouden afgesprongen zijn omdat Fiat eist dat VW samen met Alfa ook een fabriek zou overnemen (Cassino)… De mogelijke overname van Alfa door VW hangt dus nog steeds in de lucht!

    http://www.quattroruote.it/notizie/industria/fiat-mazda-nuovo-scenario-per-alfa-romeo-video

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 14:26
    Permalink

    @Lusso

    Dacht dat die overname geheel van de baan was. Gezien de investeringen die momenteel gedaan worden lijkt het me ook onlogisch. FGA is al druk bezig met de techniek voor de toekomstige modellen.

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 14:35
    Permalink

    @IL QF

    Welke investeringen dan? behalve de 4c kan ik alleen aan de Giulia denken, en dat platform zou ook dienst gaan doen in een hoop chrysler/dodge modellen meen ik

    En wat betreft van de baan zijn, het blijven natuurlijk italianen, dus vooral hard roepen dat er niks aan de hand is, zeker zolang de deal nog niet rond is…

    Ik zou het overigens wel jammer vinden

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 15:02
    Permalink

    @Lusso

    Die heb ik ook niet begrepen waarom zou FGA alfa weg doen als ze er nu veel energie insteken een wereld speler van te maken als sportief merk van de groep. VW is al veel te groot. En alles wat ze inhanden krijgen word eenheidsworst. Wat ze toch met Giugiaro moeten is mijn een ratsel. Het enige wat ze doen is een beetje modelen tot in lengte van dagen retoucheren vergroten verkleinen en met de deegrol plat rollen. Daar heb je geen ontwerp bureua voor nodig alleen 1 iemand die handig is met photoshop. En daar haden ze walter al voor weggekocht.

    Zargato is in handen van Antonov handig voor al die modelen van spijker of Saabs die niet meer gaan komen.

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 17:29
    Permalink

    Onzin verhaal dat van QR, want de verkoop van een fabriek kan Fiat nooit voldoende opleveren om van Alfa Romeo af te zien (dat roddelverhaal over Cassino schijnt overigens opnieuw een vakbond achter te zitten). Bovendien heeft FGA zich openlijk voorgenomen om om strategische redenen geen handelspartner van VW te zijn.

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 17:57
    Permalink

    Wat QR’s stelling helemaal ongeloofwaardig maakt, is dat ze zeggen dat het bericht van Fiat over Mazda een afleidingsmanoeuvre is om VW over de streep te trekken…ja zeg… ’t zijn geen duitsers daar in Turijn, wat denk je zelf?!?

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 18:11
    Permalink

    wat vw deed en doet,zoals met skoda…
    is natuurlijk reete slim.alleen al als je kijkt naar motoren en andere onderdelen,allemaal hetzelfde…
    en skoda qua verkoopprijs net onder je eigen marktwaar zetten.
    maar gelukkiig zijn er nog mensen die verder kijken dan hun neus lang is…en dan kom je automatisch bij de fiat groep terecht. :mrgreen:

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.