Fiat Group en Fiat Industrial gaan scheiden van tafel en bed
Deze ochtend kwam er dan eindelijk een officieel persbericht naar buiten met verdere details over de organisatorische toekomst van de Italiaanse auto.
We hebben nog geen logo kunnen vinden voor de kersverse tak waar John Elkann de leiding over zal gaan geven, dus deden we voor het plaatje een beroep op onze creativiteit. De aankondiging werd drie maanden geleden al gedaan tijdens de presentatie van het plan voor 2010-2014, maar je zou kunnen zeggen dat de reorganisatie molen nu pas echt op gang gaat komen. De raad van bestuur is akkoord gegaan met de herindeling waarbij Fiat Industrial S.p.A verder gaat als bouwer van grote industriële machine’s, werktuigen en motoren. Maar er is ook de afdeling ‘Industrial& Marine’, voor de scheepsbouw en de afdeling landbouw- en bouwmachines (IVECO-CNH).
Aan de andere zijde van gaat Fiat Group Automobiles voortaan zelfstandig het ruime sop kiezen op weg naar een zekere toekomst. Dat bestaat uit de vier automerken Fiat, Lancia, Alfa Romeo en Abarth, plus Ferrari en Maserati. Daarbij komen nog de technische ondernemingen Fiat Powertrain (FPT), Magneti Marelli, Teksid en Comau.
Exacte data van afronding zijn nog niet vrijgegeven, maar men gaat er vanuit dat het vanaf 1 januari 2011 een feit is wanneer beide groepen inmiddels apart naar de beurs gaan en financieel alles is gescheiden. Overigens zal de 3% aandeel van Fiat Industrial in de autodivisie over worden gedragen aan FGA. Een historisch moment in de geschiedenis van de Italiaanse automobiel, dat nu voor het eerst sinds 1899 los komt te staan van de bron die ooit gesticht is door Giovanni Agnelli (1866-1945). Volgens de beide groepen is deze ontwikkeling cruciaal met het oog op verdere groeimogelijkheden. Het resultaat zijn twee efficiëntere en sterkere Italiaanse grootindustriële bedrijven in een sterkere positie buiten de nationale grenzen.
Over het feit dat Elkann en Marchionne al dan niet elk de leiding zullen nemen over ‘hun’ groep, is nog niet bekend. Mogelijk horen we daar de komende weken al meer over, of op 16 september wanneer aandeelhouder samen zullen komen om het plan goed te keuren. Deze aandeelhouders bestaande uit Barclays Capital, BNP Paribas, Citi, Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, IntesaSanpaolo S.p.A., Société Générale Corporate & Investment Banking, The Royal Bank of Scotland plc en Unicredit Corporate Banking S.p.A, hebben overigens inmiddels een ondertekende vertrouwelijke brief verzonden naar FGA. Daarin staat dat de zelfstandige autotak op een nieuwe financiële injectie kan rekenen van 4 miljard euro.
En vandaag de mededeling dat Fiat ( groep ?) van verlies naar 140 miljoen winst is gegaan.
eeehhh , 113 miljoen dus , een klein verschil …