Fiat Group Automobiles scoort bovengemiddeld op Italiaanse markt
De titel is het enige goede nieuws in dit bericht, want de Italiaanse markt heeft dus zoals voorspeld, met 1,4 miljoen auto’s een daling van -19,9% doorgemaakt ten opzichte van 2011. Voor een dergelijke afname moeten we terug naar 1979. December was niet bepaald een feestmaand voor de markt met een daling van -22,5% en een verkoop van 86.735 eenheden. In goed Latijn noemt men op het schiereiland 2012 ook wel ‘Annus horribilis’. Ook het aantal orders voor de komende maand vallen erg tegen (-26,5%), dus de eerste maand van 2013 wordt niet veel beter.
Fiat Group Automobiles verkocht dit jaar 415.288 auto’s in Italië, wat staat voor een afname van -19,51%. Geen mooie cijfers, maar wel een tikje beter dan de rest. Het marktaandeel nam zelfs met 0,2 punten toe naar 29,62%. Lingotto weet op de thuismarkt dus goed stand te houden in deze barre tijden.
Gister in het journaal notabene Fiat de grootste verliezer in 2012 en uit de Nederlandse top 10 gevallen. 🙄
Ja..dramatisch..maar wel realistisch. Fiat is altijd zwak in NL. Sinds de opkomst van de Japanners eind jaren ’70 al.
Tja, we moeten er maar aan wennen, het is een logisch gevolg van de strategie van Marcionne om zich te richten op andere continenten en bewust geen nieuwe modellen op de markt te brengen. Vaak wordt er dan gewezen naar Renault en PSA, want die brengen wel nieuwe modellen op de markt maar die verkopen ook minder en maken enorme verliezen. We zullen zien wie er gelijk krijgt, maar voorlopig mogen we er van uit gaan dat Fiat in 2013 en 2014 weer tot de slechtst presterende merken gaat behoren door een gebrek aan nieuwe volumemodellen. Ik verwacht dat ze in de loop van 2013 of 2014 ook uit de top 15 zullen vallen, want alleen met de Panda en de stokoude Punto kom je er niet, zeker niet als we zien dat de Panda de concurrentie met de Twingo, Picanto, Up!, 107/C1/Aygo in 2012 al verloor. Als enige van deze kleine auto’s niet in de top 10 van meest verkochte modellen! Spreekt het design niet aan? Komt het door het sterk uitgedunde dealernetwerk en de slechte service/garantieregeling? Of is de Panda gewoon te duur? Verbruikt hij teveel buiten de stad? Voor Marchionne een betrekkelijke zorg, want de VS en Brazilie zijn belangrijkere markten voor hem de komende jaren.
Door de Opel Adam zullen ook de verkopen van de Fiat 500 zakken vrees ik. Overigens voorspel ik dat op langere termijn de 500 het zal winnen van de Adam.
@mareblu
Ik vind de snelle wisseling van dealers haast nog kwalijker dan uitdunnen 😆
Men onderschat volgens mij wat een gevestigde naam met een goede service in een regio voor een merk kan doen.
@mebetoys
Adam zal een veel kortere hype zijn dan de 500, ik vermoed zelfs alleen in Duitsland en als Vauxhall in GB.
De Adam is veel te duur voor het huidige klimaat en zal enkel in Dld enigszins aan kunnen slaan. De 500 is goedkoper. De Adam is precies de auto die ze bij Opel nu niet kunnen gebruiken. Het is een zoveelste bewijs dat GM heel slechte borstvoeding geeft aan z’n dochterondernemingen. Opel is het tweede Saab.
Heeft mijn vrouw nog zo haar best gedaan met de aanschaf van een nieuwe Panda TwinAir Sempre… Maar wellicht staat die in de cijfers van januari 2013 😉