Fiat grotendeels weg uit Italië en hoofdkantoor in Amsterdam?
Gisteren maakte justitie in Italië officieel bekend, waarom het begin deze maand de protesterende vakbond Fiom in het gelijk heeft gesteld, als het om de mate van inmenging in de bedrijfsvoering van Fiat gaat. Lingotto reageerde direct met een officieel statement, waarin de firma stelt dat het nader zal evalueren wat de gevolgen van deze gerechtelijke uitspraak kunnen zijn voor Fiat’s bedrijfsvoering in het thuisland. Zoals we al eerder schreven wordt dit dus inderdaad een warme zomer rond Fiat en de (politieke) machtsverhoudingen op links. De aloude confrontatie tussen de standaard agerende bond en de autofabrikant, bereikt opnieuw een climax na een periode van relatieve rust, nu de rechter stelt dat deze bond volgens artikel 39 van de Italiaanse grondwet, niet langer door Fiat beperkt mag worden in de door alle vakbonden ‘verworven vrijheden’. Fiat bracht een tijd lang als argument (n.a.v. artikel 19 van het wetboek) voor het buitensluiten in, dat de Fiom dikwijls überhaupt niet wenst te overleggen met de werkgever, waardoor het zichzelf buitenspel zet bij het maken van nieuwe akkoorden.
Het was alsof Sergio Marchionne deze impasse gisteren tijdens een eerste bijeenkomst van het nieuwe CNH Industrial, bewust becommentarieerde met de hypothese dat ook Fiat SpA na de fusie met Chrysler, nog weleens zou kunnen verkassen naar het fiscaal aantrekkelijke Nederland. Volgens de CEO is het best mogelijk dat er gekozen zal worden voor een nieuw hoofdkantoor in Amsterdam. Daarmee valt er direct weer een donkere schaduw over het oude vertrouwde Lingotto. Maar wat nog een veel zorgwekkender is, is dat ook de goede intenties met de diverse Italiaanse fabrieken voorlopig tot stilstand komen.
Sedert de ineenstorting van Alitalia een paar jaar geleden, worden veel passagiers die vanaf Turijn vliegen via Charles de Gaulle of Schiphol gevlogen. Het kan haast niet anders dan dat Marchionne regelmatig een tussenstop op Schiphol heeft als hij van Lingotto naar Auburn Hills reist, en dan is Amsterdam wel een logische plaats om zoiets neer te zetten.
Sorry, maar het één heeft werkelijk totaal totaal niets met het ander te maken. Het (belastingtechische) hoofdkantoor van het nieuwe FiatChrysler gaat mogelijk naar NL, zoals Marchionne heeft bevestigd, net zoals eerder voor Iveco en het toekomstige CNH Industial(voormalig Fiat Industrial). Dat heeft echter totaal totaal niets te maken met de aanwezigheid (fabrieken/ ontwerp/ontwikkeling/productie) van Fiat in Italie. Hierin wordt momenteel juist veel geinvesteerd. Deze twee zaken worden steeds foutief met elkaar verbonden en door elkaar gehaald.
Dat er een (bewust opgeklopt?) arbeidsconflict heeft alles te maken het feit dat Fiat de regering onder druk wil zetten om wetten aan te passen.
Let wel Henk er staat: “Het was alsof Sergio Marchionne…” Bovendien had hij het wel degelijk over een volwaardig hoofdkantoor en niet alleen brievenbus. 😉
Waar het om gaat is dat juist Fiat vandaag openlijk speculeert over vertrek, nu alles bemoeilijkt wordt. Als er geen verandering komt, zal produceren volgens de concurrerende normen een hele moeilijke business worden in Italië. Stakingen, hogere eisen etc. vliegen de fabrikant dan te pas en te onpas om de oren. (Uiteraard vertrekt men nooit helemaal, aangezien Italië simpelweg te belangrijk is qua markt en productiemogelijkheden)
Wat ik nog vergeet te melden: zo’n belastingtechnisch hoofdkantoor is echt niet veel meer als een kantoortje, een soort van brievenbus firma. Daar (in Amsterdam) worden straks echt geen beslissingen genomen, van wat voor soort dan ook.
@Lancia4Ever: natuurlijk is het een groot (media) spektakel met allerlei soorten van dreigementen. Zo hoort dat nou eenmaal in Italie en zo gaat dat al eeuwen! Het spel is in Italie nou eenmaal net zo belangrijk als het resultaat. Dat moet je meespelen terwijl op de achtegrond het overleg gewoon doorgaat. John Elkann speelt hierin ook een belangrijke rol. Niet voor niets heeft hij recentelijk een beslissende investering gedaan in de RCS MediaGroup, onder andere eigenaar van de belangrijkste krant in Italie, Corriere. Het doel van Marchionne en Elkann is ook om Italie te helpen naar de modernere tijd met modernere arbeidswetsgeving. Zo’n krant kan daarin een grote rol spelen! Oftewel, hat zal vast niet de laatse keer zijn dat Fiat dreigt en er is vast nog een lange weg te gaan, dus somberen hierover heeft geen enkele zin. 😉
Klopt allemaal alleen is de tijd wel een beetje op aan het raken want Italië moet nu hervormen en niet over 2 jaar wanneer het te laat is. Uiteindelijk is het een feit dat er genoeg is wat Fiat dwars kan zitten in Italië en dat ook met de grote invloed die de firma heeft (wat overigens de tegenstand van links in dat land eerder lijkt te vergroten, vooral beneden Rome) dit echt wel een probleem is, vooral in deze tijd. Je gaat niet een grootschalig project in Mirafiori aankondigen als je intussen verplicht bent om Fiom mee uit te nodigen in de kantine.