Fiat-groep te klein en dus prooi van Volkswagen AG?
Is de Volkswagen groep van plan om Fiat Chrysler Automobiles in z’n geheel over te nemen? Volgens een nogal verontrustend geluid op de Italiaanse beurs vanmorgen is dat inderdaad het geval. Ondanks de bron betwijfelen we erg of dit waar is. Een nogal kalm vakantiesfeertje rond deze jaarlijkse komkommertijd, blijkt namelijk vaak de ideale gelegenheid voor een bommetje op de beurs. Zo ook nu weer, maar in plaats van dat het bijvoorbeeld alleen om Alfa Romeo of Ferrari zou draaien, zou de Duitse kolos dit keer op de gehele Italiaanse groep mikken inclusief Chrysler. Dat laatste met name om eindelijk eens meer vat op de Amerikaanse markt te krijgen. De wereldtitel voetbal lijkt de Duitsers wat ons betreft naar het hoofd te zijn gestegen, want de Duitse bron die over onderhandelingen spreekt is het blad Manager Magazin. We hebben niet het idee dat Marchionne momenteel werkelijk met Piech om de tafel zit. Beide firma’s geven voorlopig geen commentaar, maar we verwachting na deze beursdag een ontkenning vanuit Turijn en wellicht ook vanuit Wolfsburg.
Het voordeel van deze voor ons tamelijk choquerende geruchten, is dat Fiat vanmorgen weer een stevige impuls kreeg op de beurs in Milaan (+4,01%). Het volgt bovendien kort op een gisteren gepresenteerde tussenstand over de positionering van alle grote autobouwers in de wereld. VAG bezit min of meer 15% van de totale markt en Toyota zo’n 13,5%. Fiat komt op de zesde plaats met ongeveer 6,6%. Dat laatste is vooral dankzij de overname van Chrysler, want Fiat alleen zou slechts op de elfde plaats eindigen. FCA is sterker dan de grootste autobouwers op de Noord- (55%) en Zuid-Amerikaanse markten (11%), maar heeft op de Chinese markt nog weinig vat voorlopig. China is nog altijd de grootste markt in de wereld. FCA is verder voor 17% afhankelijk van de Europese markt. Wat de concurrentiestrijd betreft boekt Fiat op dit moment betere resultaten dan de Franse merken en Ford. Dit dankzij lagere productiekosten voor Lingotto en efficiënte besparingen die jaren geleden reeds zijn ingezet.
De afgelopen maand juni deed FCA het netjes op Europese bodem en verkocht het meer dan 74.000 auto’s.
Volkswagen is veel, veel geld waard op de beurs, in vergelijking met de omzet. FIAT juist omgekeerd… ook na de overname van Chrysler is het nog altijd stukken minder waard op de beurs dan enkele jaren geleden. Men zou de koers kunnen inzetten om een vijandig bod te doen: Aandeelhouders paaien met dure Volkwsagen-aandelen in ruil voor de FIAT-aandeeltjes.
Die Piëch krijgt zo langzamerhand ernstige Godzilla neigingen…
@Henk laat ‘m maar snel met pensioen gaan… Mensen schijnen hem daar nu echt weg te kunnen kijken. VW’s achilleshiel bestaat echt en die is er vooral op bestuurlijk vlak en de keuze om niet stevig uit te breiden op het gebied van kleinere auto’s zoals Crossovers.
En toch is de basisgedachte vanuit de optiek van VAG niet gek:
– vergroting grip op Amerikaanse markt (doen BMW en Mercedes echt veel beter dan VAG)
– eindelijk Alfa in portefeuille en Ferrari onder controle: lange wens van Godzilla. En als kadootje Maserati er bij.
Vanzelfsprekend hoop ik vurig dat dit slechts een gerucht is…
Ik hou het maar op geruchten. Uit frustratie dat VAG, AR nooit heeft kunnen inlijven, koersen ze op uitschakeling(overname) van concurrent FCA. Om even bij het WK te blijven, feitelijk is Piëch een aftreksel van Sebb Blatter.
Het is pure zomerzotheid van geflipte media.
Alleen al de melding van de journalist dat ‘Fiat zich alleen zou willen concentreren op Ferrari’, hoe zot moet je dan zijn.
Raar verhaal over het dealernetwerk in de US, VW verkocht de Kever tig jaar geleden daar al met succes.
Geen mooie gedachte, maar ook geen gekke gedachte
@ Lancia4Ever
Met fiat hebben ze een leuk merk om dat probleem met kleine autootjes te bewältigen. Verder is Piëch al enige tijd met pensioen. Hoe een concern hangt aan een persoon. Maar dat is bij fiat niet anders.
Als we Marchionne mogen geloven is er op deze planeet slechts plaats voor een zeer beperkt aantal autofabrikanten. Wie weet, krijgt hij toch nog gelijk!
het beste dat FCA kan overkomen!! Fiat en Lancia hebben feitelijk zeg maar 1 enkel model, Alfa maar liefst het dubbele. Dus dit is de kans die de aandeelhouders moeten grijpen. AR van vroeger komt toch niet meer terug, zijn slechts Fiat copycats. Middels de financiele slagkracht en het dealernetwerk van VAG biedt dit ongekende mogelijkheden en is het voortbestaan gegarandeerd. te meer daar Europa met zijndure kostenstructuur voor FCA geen speerpunt meer is. Ziet er prima uit, doorzetten die overname (en dan ook nog voor een prikkie gezien de deplorabele staat van de FCA groep 🙂
Goeie zet om de geruchten molen in gang te zetten. Het Fiat aandeel is omhoog geschoten. En dat vanwege 1 artikel in een duits magazine. Top gedaan. Je moet werkelijk zot zijn om dit te geloven.hahaha 😆
Gelukkig vals alarm 😉
http://www.fiatspa.com/en-US/media_center/FiatDocuments/2014/Luglio/Statement_from_Fiat.pdf
Persbericht van fiat onvoldoende om lucht te klaren. Positie vw veel belangrijker. Denk niet dat vw geïnteresseerd is een fusie, waarvan het fiat persbericht melding maakt. Die nemen de zaak, in voorkomende gevallen, “gewoon” over.
Als dit gerucht zorgt voor een koerstijging van de aandelen fiat, zijn er altijd belanghebbende bij een overname.
Geen vuur zonder rook
Ik denk trouwens dat er (behalve Italiaanse belangen want VW wil dan fabrieken sluiten in Italië) ook Amerikaanse krachten zijn op deze achtergrond die geen belang hebben bij nieuwe Duitse suprematie in Detroit.
Geen rook zonder vuur!! Precies!!!
VW heeft zijn oog laten vallen op het vrachtwagenproducerende bedrijf Paccar.bij een overname zou Daf ook eigendom worden van VW dat ook Scania en MAN bezit.daar deze monopolypositie niet gewenst is zou men Daf willen afstoten en blijkt Iveco een een hele goed overname partner te zijn. Alleen sommige ‘prive’ en ‘story’ achtige bladen zien daar een overname in van Fiat door VW. Nu snappen we ook de gesprekken van. 😯
@alfaspeed
Wat heeft Iveco met dit alles te maken?? Is echt geen onderdeel van FiatChrysler (FCA) hoor.
Het is allemaal hoogzomerse hype zonder enige grond van werkelijke feiten.
@ henk
svp check facts
Niet de waarheid maar gewoon twee interessante overwegingen. Met dank aan de schrijver v.d. reactie:
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid19741-analyse-waarom-kan-fiat-chrysler-wl-naar-vw.html
@henk : de berichten over gesprekken zouden tussen de families gaan en niet zozeer VW vs Fiat.en trouwens je kunt nog zoveel geld hebben en zoveel willen kopen er moet ook iets te koop staan 🙄 . Privé en story journalistiek.
@Niccolo
Ik heb de facts gecheckt en ken de feiten die in het stuk van automobielmanagement worden genoemd. Het is gewoon fantasialand, kletskoek van analisten die niet werkelijk verstand hebben van de autowereld.
@Niccolo
Wat ik bedoel te zeggen: het is fantasie op fantasie op fantasie waarbij zeker is dat die analisten John Elkann (als leider van de Agnelli familie) niet kennen. Die heeft een missie en dat is niet het erfgoed van de familie verknoeien en verkruimelen.
Erg leuk stukje dat laat zien wat een verpletterende flauwekul het is.
http://www.allpar.com/news/index.php/2014/07/last-weeks-out-of-mind-experience-a-fiat-vw-merger
@henk : dankjewel voor je toelichting . 🙂
@henk
1. Doelde ik op je opmerking over oveco
2. Wel eerst lezen. Mijn verwijzing geeft 2 kanten en ik geef geen mening.
@ Henk
dn nog dit: treffende kop over de wens van de bankier, maar je zou ook kunnen koppen “FCA, a Dream only Marchionne could Dream”
Vol verwachting klopt mijn hart, zonder zwarte Pieten, hoopvol wachtend op de komst van al dat lekkers uit Italië. The proof of the pudding is in the rating, en ik heb honger!
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid19760-mogelijk-toch-bod-van-volkswagen-op-paccar-in-vs.html
ondanks de formele ontkenning. Het bubbelt en het bruist in autoland.
Je zou bijna een komkommer allergie oplopen:
http://m.telegraaf.nl/autovisie/article/22884623/fiat-met-renault-in-zee
VAG is is al moeilijk bestuurbaar vandaag de dag…laat staan wanneer FCA er ook onderdeel van zou zijn. Een firma die topzwaar is en dus binnen een mum om zou donderen met wild geraas.. 😆
@ Lancia4Ever
Je citeert hier dé vrees van die vermaledijde “Banker”, m.a.w. soms hebben ze een helder moment