FIAT Grande Panda EV onder 25 mille en MHEV onder 19 mille
Strategische Global FIAT.
FIAT gaat na 125 jaar lachend de toekomst tegemoet. Nu viel er de laatste tijd vooral ook prijstechnisch niet veel meer te lachen. De nieuwe 500e is prachtig maar ook nog redelijk zeldzaam, vanwege het feit dat EV’s nog altijd een minder betaalbare niche zijn. Maar de Grande Panda staat niet voor niets vooraan in FIAT’s parade waarmee het viert dat het na 1 en een kwart eeuw weer met een glimlach de toekomst tegemoet kan zien. Het is een mondiaal product samen met de Citroën ë-C3. Er komt binnenkort bovendien ook een Braziliaans neefje op dezelfde basis. Dit alles maakt de auto qua ontwikkeling en productie een stuk economischer. Hoewel de prijslijst nog niet is prijsgegeven, spreekt men op het dak van Lingotto over een kostenplaatje van minder dan 25.000 euro voor de EV en onder de 19.000 voor de milde hybride.
Commercieel debuut in de nazomer.
In september start FIAT met het in de markt zetten van de EV dus dan weten we precies wat het kost. We verwachten dat de Nederlandse showrooms met de komst ven de elektrische variant snel aan de beurt zullen zijn. In Oktober zal vooral Italië naar de dealer rennen, aangezien dan de milde hybride op de markt verschijnt. Kleine teleurstelling voor de echte Panda liefhebber: Er komt geen 4×4 voorlopig, aangezien het platform zich daar niet voor leent. Gelukkig is de Grande Panda qua look en feel in grote mate een reïncarnatie van de klassieke 4×4.
Geef mij de Pandina maar.
Waarom geen automaat, maar wel hybride.
Hoezo? De EV heeft sowieso automatische transmissie, wellicht de hybride variant (optioneel?) ook.
Ik denk dat de vraag is of er een handgeschakelde versie komt. Zeker is dat de EV automaat is en de minihybride eveneens.
Mooi kleurtje, dit lichtblauw metallic. Door de vele details vind ik de gele versie wat te opvallend maar deze echt top!
De benzine-C3 is ook handgeschakeld, dus dat zal voor de Panda ook wel gaan gelden dan.
De EV is geen automaat hij schakelt niet op hij gaat alleen hoger in toeren draaien.😉
Een leuke auto. 🙂