Fiat geeft inzage in productieplan tot 2016
Vandaag is naar buitengekomen dat het blad Automobile Magazine volgende maand een uitgebreid interview zal publiceren met Sergio Marchionne, die daarin geen blad voor de mond meer neemt als het om het productieplan van Fiat tot 2016 gaat. De CEO laat zelfs al wat los over de stappen die in 2017 volgen, wanneer de legendarische leider met zwarte trui zelf waarschijnlijk niet meer de leiding zal hebben over het concern. Het is de redactie van Automobile Magazine zelf, die alvast uit de school klapt.
Alfa Romeo liefhebbers kunnen alvast opgelucht ademhalen, want al in 2013 volgt een nieuwe generatie MiTo met vijf portieren die in Mirafiori in productie zal gaan (mogelijk als vervanger van de huidige). Als ondergrond wordt het nieuwe B-Wide platform gebruikt, waar ook de nieuwe Fiat 500L op staat. Dit komt als een totale verrassing op eerdere berichtgevingen en heeft mogelijk te maken met een Amerikaanse marktintroductie van dit niche model. Ook in 2013 volgt zoals bekend de zeer aantrekkelijke sportieve 4C. Dan gaat het Milanese merk in 2014 echt los, want behalve een Crossover, volgt ook de Giulia (achterwielaangedreven als sedan en Sportwagon) en een facelift voor de Giulietta. In 2015 overweegt men een coupé versie van de Giulia en volgt ook de nieuwe Spider in samenwerking met Mazda.
Lancia krijgt in 2013 een nieuwe sedan in het D-segment (gedeeld met de nieuwe Chrysler 200) met voorwielaandrijving en vierwielaandrijving (4 en 6 cilinder motoren). Op deze basis volgen in een later stadium een coupé en cabriolet. In 2015 volgt de opvolger van de Voyager MPV (voorwielaangedreven/vierwielaangedreven en 4/6 cilinder motoren). Helaas volgt pas veel later de opvolger van de Thema (300) en de hatchback als opvolger van de Delta. Men spreekt over respectievelijk 2017 en 2016. Omdat dit interview vooral over de Amerikaanse markt gaat, weten we nog niets over het verloop van de Ypsilon.
Fiat zal flink verder bouwen aan het 500-gamma. In de VS ziet men dit jaar nog de Abarth 500C verschijnen en in 2013 volgt daar de 500L, die dit jaar al bij ons zal debuteren. In 2013 komt er ook een verlengde versie van dit model die waarschijnlijk 500 XL zal heten. Ook lanceert Fiat in eerste instantie in Amerika de aantrekkelijke 500Z (Zagato). Maar er is meer volgend jaar, want nog voor 2014 zal de 500X uit Mirafiori (voor- en vierwielaandrijving) al gepresenteerd worden (Een variant van Jeep volgt in 2014). Geen details nog over opvolgers van de Punto en Bravo.
Maserati zal in 2013 zowel de Quattroporte als het nieuwe E-segment model presenteren. De nieuwe Quattroporte is achter- of vierwielaangedreven en heeft alleen V8 motoren. De E-segment Maserati zal ook V6 motoren in het gamma (inclusief diesel) hebben en achterwielaandrijving hebben. De SUV die in 2014 volgt heeft dezelfde basis en motoren. In 2015 wordt de GranTurismo vervangen en in 2017 de GranCabrio.
“In 2015 wordt de GranTurismo vervangen en in 2017 de GranCabrio.” Die zijn toch niet aan vervanging toe ik zie ze zelden verkoop er eerst nog maar een paar meer van en de cabrio is er net. Doe dan een small GranTurism als model er onder.
Dus de Mito 5 deurs komt toch verlaat maar niet zoveel als de laatste berichten. Hij zou in den beginnen nu te koop moeten zijn. 2013 Q1,2,3 of 4 scheelt ook nog een hoop. Q4 is verkoop 2014. 😕
@AR 159: Een small GranCabrio?? 😉
Overigens wel een goed idee, tussen de nieuwe Duetto en de GranCabrio in.
Kijk die ene regel in de tekst wordt ik heel blij van een Guilia Coupe of Alfa Guilia Sprint. Deze auto is zeg maar de opvolger van de GT en de Brera. Maar ik zie voor deze auto namelijk een heel mooi podium weet niet of er mensen hebben gekeken afgelopen weekend maar Alfa Romeo hoort gewoon in de DTM!!!!!! 8) De Alfa Romeo Guilia Sprint GTA DTM graag tegen Audi en BMW en natuurlijk weer Mercedes de oren wassen!! Rijders mijn line up: Augusto Farfus, Paolo Ruberti, James Thompson, Eduardo Mortara, Martin Tomczyk, Thomas Biagi. Kwaliteit en ervaring dan kun je winnen.
Als Alfa terug keert waar het hoort zit ik in Duitsland!!
Ciao
Squadra 😆
@squadra
Dat sowieso terug naar de DTM en wtcc. Maar helaas is de GT cabrio noit gekomen maar als een coupe in de lijn der verwachting ligt. Dan zou een 4 zit cabrio niet verkeerd wezen. En in staten als Florida en Calefornie zullen die naast Italie wel eens goed kunnen verkopen beter dan die 200 met lancia logo. En dan naast een spider en een 4C spider natuurlijk. En dan ook nog opbasis van het E-evo platform een E segment cabrio van Maserati als small GranCabrio maar dan met een betere naam natuurlijk. 😀
plaatje / impressie van de 500X
http://www.autoweek.nl/video/2918/journaal-fiat-500x
Omdat het een Crossover wordt en geen SUV, verwacht ik dat de daklijn niet dermate schuin zal aflopen als in de van oorsprong Franse photoshop die je hier ziet. Men zal het bij Fiat nl. ook als ‘ruimtewonder’ in de markt willen zetten evenals de 500L.