Fiat Fullback meer Mitsubishi dan ons lief is
En daar is plots ook de grotere Fiat pick-up die in samenwerking met Mitsubishi tot stand komt. De Fiat Fullback. Geen testmodellen gingen hier aan vooraf en de reden is simpel; Fiat Professional levert namelijk enkel de logo’s voor deze samenwerking. Daar waar de Braziliaanse goed ogende nieuwe Toro in een lager segment, nog een volledig binnen FCA ontwikkeld product is, is de Fullback een heel goedkoop staaltje badge-engineering. Iets wat Lancia een paar jaar geleden als merk ook werd ‘aangedaan’, en Fiat in het verleden eveneens met de Sedici (Suzuki SX4) en de Freemont (Dodge Journey). Een goedkope oplossing wanneer er even niets voor handen is. Voor de fabrikant wellicht een slimmigheidje om links en rechts wat extra bij te verdienen, voor ons merkliefhebbers voelt het als een noodoplossing in magere tijden. Een oplossing dat een merk nooit echt goed doet.
De Fiat Fullback lijkt hierdoor in niets op een ‘echte’ Fiat en vertoont dus ook geen gelijkenissen met bijvoorbeeld de onlangs gepresenteerde Toro. Maar de reden dat Fiat dit aandurft, is waarschijnlijk dat de Fullback voornamelijk op markten in het Midden-Oosten en Noord Afrika verkocht zal worden. Puur om daar binnen de bedrijfswagensector ook in lagere segmenten de handel te versterken. Fiat Professional en Iveco timmeren op deze markten allang aardig aan de weg, maar hebben al die tijd geen pick-up in het portfolio gehad. Een vervoersmiddel dat buitengewoon populair is in zanderige gebieden, wat merken als Mitsubishi en Toyota dan ook geen windeieren heeft gelegd. Fiat lift nu mee op die expertise door bij de Japanners te shoppen en niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. De Fullback debuteert op de volgende editie van de Dubai International Autoshow. Fiat wil dit model ook op enkele Europese markten introduceren, zo ook op de Nederlandse (Q2 2016).
Kleine markt = kleine investering
Belachelijke auto dit. Eerst de mooie Toro ontwikkelen voor Zuid-Amerika en dan voor Afrika en Europa aankomen met dit… Die Toro staat op het 500X-platform en kan dus op het gebied van veiligheid (en rij-eigenschappen) aan de Europese eisen voldoen. Waarom Fiat dan met dit gedrocht aankomt is me dan ook een raadsel.
@OneFiveNine
Wees gerust, het gedrocht is niet bedoeld voor Europa.
sorry, misschien heb ik me vergist en komt het ook naar Europa. Randverschijnsel.
Sterker nog, Fiat Nederland gaat dit hok leveren vanaf juni volgend jaar.
Prima aanvulling voor Fiat Professional elk merk komt hier straks mee.
De achtergrond zal wel liggen in de lange relatie tussen Chrysler en Mitsubishi, mogelijk straks ook als Dodge/Ram?
Uiterlijk is minder belangrijk voor een bedrijfswagen dan prestaties. Als Fiat zijn eigen dieselmotoren erin zou kunnen monteren zou je er misschien nog wat van kunnen maken. Zoals het hier staat klinkt het echter alsof dat niet gaat gebeuren. Het ziet er ook niet echt als een lichtgewicht uit, dus het wordt in gebruik een zeer oneconomische bedrijfswagen met, afhankelijk van wat Mitubishi heeft liggen, mogelijk ook nog ondermaats vermogen.
Ik vind dit een soort zelf gegenereerde antireclame voor het merk. Fiat is sterk in bedrijfswagens en dan kies je vooral op West-Europese bodem NIET voor zoiets als dit. Dat ie volgend jaar in NL bij de dealer staat is hopelijk een miscommunicatie binnen FCA….. 😛
Ik begreep dat ze juist hiermee Latijns-Amerika willen/moeten veroveren.
Lijkt me prima om zo gat in programma voor bedrijfsauto’s op te vangen. Wel zou het mooi zijn als er Fiatmotoren worden gebruikt.
De gestaalde perfectie. Moet wel een goede auto zijn.
En dan dit terwijl ze de roots van de echte pickup voor het grijpen hebben.