Fiat Freemont vanaf vandaag bestelbaar

Fiat Freemont prijslijst

Nu de Croma definitief met pensioen is, communiceert Fiat vandaag over de prijs van het nieuwe grootste model met label uit Turijn. De nadruk ligt bij de Freemont dan ook letterlijk op het label, want wat we hier zien is eigenlijk een laatste generatie Dodge Jouney. Een groot contrast op de immense investering die Croma heette en maar een kort leven beschoren was. Van dit ruimtewonder hoopt Fiat op voordelige wijze zelfs 40.000 per jaar te verkopen, meer dan wat ooit met de excellente voorganger is gelukt.

De Fiat Freemont staat vanaf het weekend van 28 en 29 mei in de showroom en is leverbaar in de versies ‘Base’ en ‘Urban’. De motoren zijn in eerste instantie de diesels 2.0 MultiJet2 16v met 140 pk en 170 pk. Later volgt ook een V6. De instapprijs begint in het thuisland bij 25.700 euro en het verschil tussen de twee versies en beide motoren kan oplopen tot maximaal 1500 euro. De Urban (in Italië vanaf 25.700 euro) is het dus het best uitgeruste exemplaar met bijvoorbeeld lederen bekleding en stoelverwarming. Verder heb je standaard  op de Base al climate control, MP3 met USB, infotainment systeem met 4,3 inch kleuren touch screen, trip computer, radio bediening aan het stuur, 17 inch lichtmetalen velgen, verstralers, cruise control, bandendruksensor, keyless entry/ go en child booster. De Urban heeft verder Bluetooth, lederen stuur en pook, parkeer sensoren achter, dakrails, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch inklapbare zijspiegels en getint glas achter.

De auto is 489 cm lang, 188 cm breed en 169 cm hoog, met een wielbasis van 289 cm. De Freemont is aan te passen tot een volwaardige 7-zitter. De maximale inhoud van de kofferruimte is 1461 liter. De SUV/Crossover heeft standaard 6 airbags, ABS, ESP, Hill Holder, ERM en TSC stabiliteitscontrole. De optielijst bestaat uit 3 pakketten plus 19 inch lichtmetalen velgen en elektrisch schuifdak (Urban). Later volgt een vierwielaangedreven versie op de 2.0 MultiJet 170 pk en de ter zijner tijd leverbare enige benzineversie, de 3.6 V6.

Fiat Freemont achterkant

Deel dit artikel:

16 gedachten over “Fiat Freemont vanaf vandaag bestelbaar

  • 8 april 2011 om 23:45
    Permalink

    Gezien de voorliefde van veel Nederlanders voor grote,lelijke en vooral hoge gedrochten voorspel ik dat dit hok nog eens best goed zal gaan verkopen. Mij valt in ieder geval altijd weer op dat de parkeerplaatsen net zo klein zijn als altijd, zo niet kleiner dan vroeger. En dan dit zulke SUV’s dan wel Crossover’s of hoe je die rollende zeecontainers ook wil noemen. Ik zeg altijd maar: hoe lager de (sport)wagen, hoe meer status en vice versa dus. Nog even en ik kijk gewoon onder die hokken door als ik er met mijn Spider achter zit!

    Beantwoorden
  • 9 april 2011 om 09:05
    Permalink

    @ Il piu migliore: ja , voor mij hoeft dit ook niet. Dit past trouwens totaal niet in de filosofie van Fiat met zijn gamma kleine zuinig auto’s.

    Beantwoorden
  • 10 april 2011 om 00:31
    Permalink

    Onbegrijpelijk waar Fiat die prognose van 40.000 stuks vandaan haalt. In welk land dan? In Italie kopen ze alleen kleine auto’s, met grote blijf je steken in die smalle straatjes, in Nederland kopen we geen grote Fiats en momenteel met A-label MRB-vrij 14%-hype al helemaal niet. In Duitsland zie ik ook geen grote Fiats. In Spanje, Portugal en Griekeland worden sowieso weinig auto’s verkocht door de crisis. Frankrijk dan? Nee, laten we hopen dat de investering in deze auto voor Europa beperkt bleef tot de merkbadges, want dit wordt een flop. De genoemde Italiaanse prijzen vallen me niet mee trouwens!

    Beantwoorden
  • 10 april 2011 om 10:38
    Permalink

    Hoeveel Fiatkopers zouden zich straks bewust zijn van het re-badgen?
    Daarnaast vraag ik mij af hoeveel huidige Fiatrijders een Freemont gaan aanschaffen.
    Ik denk dat deze auto een gat en het FGA gamma invult en dat er nieuwe niet-Fiat rijders aangetrokken moeten worden, deze hebben sowieso waarschijnlijk geen notie van de achtergrond van deze auto.
    Het imago kan Fiat wel eens parten gaan spelen. Fiat staat bij de meesten toch op het netvlies als fabrikant van kleine zuinige auto’s en niet van stoere grote SUV’s.
    Maar nu komt ie: Ik heb dus behoefte aan een grote ruime familie-auto. Dan is de Freemont op dit moment de enige optie in binnen de FGA-groep. Ik rijd al meer dan 17 jaar Alfa Romeo, maar de huidige (geweldige) MiTo is toch echt te klein met opgroeiende kinderen. De (nog altijd fijn sturende) 156 is met 13 jaar toch echt wel aan zijn pensioen. De Giulietta is prachtig, maar eigenlijk hebben we toch aan iets groters behoefte.
    Dan is er binnen het AR gamma niets meer te vinden, maar dus ook niet binnen de FGA-groep. Ok, de Delta is wel ruimer, maar toch willen wij iets groters. Dus de Freemont of de FGA-groep verlaten?
    Eerlijk gezegd vind ik deze Freemont (na het verwerken de schok) nog niet zo gek…..mits ie ook een beetje stuurt….
    En als Alfist weet je tenslotte als geen ander hoe het is overgenomen te worden, toch? Juist, de re-badged Dodge is dan ook niets anders dan een nieuwe bladzijde in de autogeschiedenis en da’s altijd even wennen.

    Beantwoorden
  • 10 april 2011 om 19:27
    Permalink

    @TB Sport

    Vergeet je de 159 (Sportwagon) niet. Dat ie niet veel meer verkoopt wil niet zeggen dat ie niet nog steeds geweldig rijdt en er geweldig uitziet. En anders een bijna nieuwe Croma…

    Beantwoorden
  • 10 april 2011 om 20:10
    Permalink

    @Il Piu
    De 159 is idd mooi maar gaat uit productie, een flinke waardedaling is dan een rede om geen 159 aan te schaffen. Maar de verleiding is groot! Misschien toch maar een jaartje wachten op de Giulia…..

    Beantwoorden
  • 10 april 2011 om 20:54
    Permalink

    @TB

    Die 159 is zo fijn, die doe je toch pas na een jaar of 8 a 10 weg? Anders koop je er een met de kop er af. Het 1e jaar heeft ie de meeste afschrijving.

    Ik lees net op autointernationaal dat de Amerikaanse introductie van Alfa Romeo wordt uitgesteld. Dus ook de Gulia…

    Beantwoorden
  • 13 april 2011 om 09:21
    Permalink

    Ik heb al gedroomd van een Freemont op de oprit !

    Of was ’t een nachtmerrie…

    Beantwoorden
  • 14 april 2011 om 16:01
    Permalink

    Als een tevreden Fiat Croma ’09 bezitter zal na alle waarschijnlijkheid de Freemont de volgende nieuwe auto worden binnen ons grote gezin. Iets anders heeft de FGA-groep niet en ik ben toch een beetje merk trouw. Nu maar hopen dat er ook 5 jaar garantie op zit zoals bij de Croma 🙂

    Ondanks dat het op een kopie is van de Dodge Journey komen er toch FIAT motoren in en is het interieur ook echt italiaans.
    Een beetje het zelfde verhaal als de samenwerking met de PGA groep waar o.a de Citroen C8, Peugeot 807, Fiat Ulysse, Lancia Phedra, etc. uit voort vloeide. Al deze wagens vertoonde veel gelijkenis maar hadden toch ook weer hun eigen identiteit.

    Wat betreft de motoren begrijp ik FIAT niet, de Freemont is best wel een zware auto maar waarom plaatsen ze niet de 2.0 multijet(170 pk) en 2.4 jtd(200 pk) i.p.v. de 1.7 multijet(140 pk) en 2.0 multijet(170 pk)? Niet te spreken over de benzine uitvoeringen maar één versie 3.6 V6, om meer kopers te trekken zou de nieuwe 2.0 multiair zeker een aanrader zijn om die in het gamma op te nemen.

    Nu maar afwachten wanneer de Freemont te bewonderen is en hoe de proefrit zal bevallen. Proefrit met de Dodge Journey viel zwaar tegen.

    Beantwoorden
  • 25 april 2011 om 11:41
    Permalink

    Prachtige wagen!! Fiat gaat dankzij de modellen van dodge de juiste kant op! Het zal menig fiatkoper inderdaad worst wezen wat de geschiedenis of de achtergrond is! Zolang het maar praktisch is en met wat extra luxe zit het helemaal goed!! 😀

    Beantwoorden
  • 25 april 2011 om 12:50
    Permalink

    @Caballo

    Fiat gaf op de Croma op het laatst zelfs 10 (!) jaar garantie. Althans zo stond het in de brochure op de Fiatwebsite. Wellicht een foutje van Lijnden, maar als het klopt dan ben je nog lang niet toe aan een Freemont…

    Beantwoorden
  • 25 april 2011 om 22:14
    Permalink

    Ik zie dit wel zitten, een US grote SUV met aangepaste Euro motor en aangepast Italiaans interieur en design.
    Life can become beautiful.
    Ik hoop dat ie niet teveel verbruikt want verder heb ik alleen nog de keuze van de kleur.

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 12:55
    Permalink

    Beste lezers,
    Ik rijd inmiddels bijna 3 jaar in de Dodje Journey en met veel genoegen!!!! Voorheen 3 Passats versleten, maar de derde begon (ondanks de prima stoelen) mijn rug te verslijten. Na elk ritje een pijnlijk rekken en strekken van de rug en de volgende dag na 5 minuten alweer het gevoel van het eind van de vorige dag. Ben afgelopen AutoRAI even wezen kijken wat FIAT er van gebakken heeft. Ziet er prima uit!! Minder kunststof, meer charme. Buitenkant hetzelfde. Hopelijk stoppen ze er een andere schakelautomaat in, want de huidige is redelijk eigenzinnig.

    Nog één ding: de prijs. Wat wordt de prijs? Ik moet in september een andere lease-bak en wil graag in de europese versie verder. Wie kan me wat over de prijzen (diesel, schakelautomaat) vertellen. Anders ben ik misschien nog genoodzaakt om een ander merk vehikel aan te schaffen en dat zou toch sneu zijn.

    Beantwoorden
  • 16 mei 2011 om 14:08
    Permalink

    Freemont is voorlopig (?) van de baan voor de NL markt.
    Na een enquete onder het publiek, wat aangaf de prijs van deze auto tussen de 30 – 35K te zien, is besloten de auto welke niet onder de 40K te krijgen was voorlopig NIET te introduceren…..als je het mij vraagt is het ook definitief van de baan! Co2 beleid zal niet veranderen…ja ten nadele van dit soort auto’s.

    Beantwoorden
  • 16 mei 2011 om 16:29
    Permalink

    @Bas:Nederlanders, met zijn alle naar België en Duitsland voor deze wagen dus!!

    Beantwoorden
  • 4 juni 2011 om 09:00
    Permalink

    ik heb 2 jaar als sales engineer met die dodge journey gereden, was een heel leuke wagen om veel km mee te doen, ik doe er gemiddeld 120.000km per jaar! veel comfort en ruimte voor relatief weinig geld, qua techniek was dat een drama! geen winterbanden verkrijgbaar, geen wisselstukken voorradig altijd 4 à 5 weken voor wisselstukken voorradig waren, ik hoop dat Fiat deze zaken heeft aangepakt, als dat zo is, wil ik gerust opnieuw zo’n firma wagen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.