FIAT Fastback doet laatste testrondjes zonder camouflage
Publiek geheim.
Nog voor de officiële introductie, doet de Braziliaanse afdeling van FIAT totaal niet meer aan geheimhouding rond de nieuwe Fastback. Naast een aantal laatste testrondjes van met name de krachtige 1.3 Turbo (Flex T270), zijn er ook diverse exemplaren gespot tijdens een evenement dat op een dealerpresentatie lijkt. Pas gedurende dit najaar komt de FIAT Fastback officieel op de markt. Waar wij in Europa vaak tot de ultieme presentatiedatum nog plat-geteased worden, of geplaagd worden door zwaar bestickerde productierijpe exemplaren, heeft men in Brazilië geen moeite om het eindproduct alvast onder de mensen te tonen. Ook de Abarth Pulse is al volop te zien geweest deze dagen ondanks dat de officiële introductie nog geen feit is.
Waarom een kleine coupé suv altijd weinig flateus is…
Over smaak valt niet te twisten blabla… Dat gezegd hebbende; De FIAT Fastback vinden we op z’n zachtst gezegd zeer onelegant ogen. De korte wielbasis (met kleine wielen) in combinatie met een erg hoge flank (die alleen maar nóg hoger lijkt door de sterk aflopende achterruit) en grote overgang aan vooral de achterzijde, is geen esthetisch succes. Een compromis volgens de laatste mode. Zonder de grote kunststof randen om de wielkasten, zou ons statement over deze verhoudingen enkel nog krachtiger overkomen.
Rationeel commercieel ontwerp.
De Braziliaanse designers deden duidelijk tal van geforceerde ontwerpkeuzes, toen de Fastback eenmaal tot een productiemodel moest worden gesmeed. Het concept uit 2018 was veel meer in evenwicht. Mogelijk is hier te veel aan gesleuteld door te veel mensen. Een mooi voorbeeld waarom je zulke concessies niet hoeft te doen, vinden wij de Alfa Romeo Tonale, waarbij men vanaf het conceptmodel trouw is gebleven het oorspronkelijke ontwerp. Dat terwijl men over dit model ook lang heeft na kunnen denken gezien het noodgedwongen uitstel van de lancering. Ongetwijfeld kent men bij FIAT in Betim de smaak van de lokale klant zeer goed en past de Fastback zowel qua naamgeving als design, perfect in het commerciële plaatje.
Tja… als je ziet hoeveel mensen voor lelijke of zeer lelijke SUV’s kiezen (of gelijk welke moderne BMW) zou deze FIAT best wel eens een mooi succes kunnen worden ! Bouw lelijke auto’s en het gros van de mensheid koopt ze…
inderdaad, één van de grootste mysteries dezer dagen
Ik ben ook geen fan van SUVs en al helemaal niet van een SUV coupé. Dat gezegd hebbend vind ik deze niet erger dan de al bestaande SUV coupé’s op de Europese markt. Voordeel is wel dat ie gewoon de Firefly 4 cilinder motor heeft.
Ik zie in Europa geen nieuwe Fiats (of Alfa’s of Lancia’s) met deze motoren meer komen. Best jammer. De toekomst is EV en dat marktaandeel groeit ook snel. Gelijktijdig is 90% van de verkoop nog ICE en ik verwacht dat de snelle groei van het marktaandeel EV op verschillende plaatsen in Europa tot problemen gaat leiden dus ICSs zullen nog wel even blijven. En dan mis je met alleen EV toch een behoorlijk deel van de potentiële klanten.
Graag snel weer camoufleren
Als toch niet beters te koop is, ja wat dan…
Er is eigenlijk nog nooit een fraaie ‘Braziliaanse’ Fiat uitgekomen. De markt is ongetwijfeld heel anders: slechtere wegen, veel minder inkomen en grote gezinnen bepalen het ontwerp. Kortom, weinig synergie met Europa. Lekker daar laten die Fiats. Beter ook niet mee pronken.
Wat een negatieve tijd hier op deze site , mensen willen allemaal een alfa coupe of cabrio maar kopen ho maar. Ja en ik vul het alvast in die zn er ook niet . Je zult eerst als merk een paar toffe modellen moeten ontwikkelen en verkopen voor geld in het laadje. Daarom doen die zuid Amerikanen het helemaal niet slecht . Pulse zou hier zo verkocht kunnen worden . Gewoon proberen Fiat . Ciao
Imago weg, te paard, komt nooit meer terug. NB BMW, Mercedes en Audi hebben ook middensegment cabrio’s en coupés.. dus waarom Alfa niet?
Met de Brera en Spider waren ze dichtbij succes. Rare keuzes gemaakt (oa erg laat de 1750tbi plus te zwaar, later iets lichter). Wel eens de tweedehands prijzen gezien van deze coupé en cabriolet? Gaat richting de 25-30 mille voor een model uit 2010 of 2011. NB tweedehands 4C’s zijn eigenlijk onbetaalbaar. Vrijwel geen afschrijving.
Waar blijft de gewone sedan,? 2 of 4 deuren.