Fiat en Yamaha gaan uit elkaar door vertrek Rossi
Het was even wennen zeven jaar terug, maar het Italiaanse Fiat en het Japanse Yamaha leken een succesvolle twee-eenheid.
Alleen waren er in al die jaren enkel twee redenen waarom Fiat op het hoogste van de prestigieuze motorsport telkens zo goed zichtbaar kon blijven; De eerste is het feit dat de naam ‘Fiat’ prominent en overal zichtbaar was. Fiat was niet meer los van Yamaha te zien en werd zelfs opgenomen in de team naam. De tweede reden is misschien nog wel belangrijker en luistert naar de naam ‘Valentino Rossi’. De superkampioen op twee wielen is dé vaandeldrager van de Italiaanse autobouwer. Maar Rossi vertrekt volgend seizoen naar het Italiaanse Ducati voor een nieuwe uitdaging.
Op het eerste gezicht zou dat een fantastisch Italiaans feestje kunnen worden als het rode Fiat logo op de rode Ducati motor zou kunnen prijken terwijl ‘il Dottore’ ‘m de sporen geeft. Maar helaas heeft Fiat ondanks verwoede pogingen geen overeenkomst met Ducati kunnen bereiken voor het verkrijgen van het hoofdsponsorschap omdat deze al in handen is van Philip Morris. En mét Rossi maar zonder prominente vermelding, kan Fiat zich een dergelijke grote investering niet veroorloven, verklaard Rino Drogo van Fiat Group ‘brand promotion’. Aan de andere kant ziet Fiat geen heil in een ‘Team Fiat Yamaha’ zonder boegbeeld Rossi.
Fiat heeft inmiddels veel naam en faam weten te werven dankzij de successen in de Moto GP. De investeringen zijn inmiddels opgelopen tot rond de 10 miljoen euro. Het is nog niet officieel maar door de toelichting van de heer Drogo lijkt het er op dat Fiat de Moto GP als hoofdsponsor zal gaan verlaten vanaf volgend seizoen. Mogelijk zal Fiat nu uitzien naar goed een zichtbare rol in andere sporten. Onder andere tijdens de zomerspelen van 2012 in Londen.
Misschien het geld gebruiken voor een beter aanbod van modellen? Momenteel is het maar droevig gesteld. Ik heb de indruk dat alleen de 500 aan dekar moet trekken. Bedroevend is het. Geen alfa spider, GT, Brera meer. Geen 166 opvolger, Lancia teert op een ouwe Ypsilon en evenouwe Musa, Fiat teert op de 500. Als mijn GT het begeeft weet ik totaal niet wat ik nog kan kopen als italiaans alternatief. Er is niks meer! Vergogna!