Fiat en Opel gaan nieuwe samenwerking aan via de Doblò

In autoland is alles mogelijk op het gebied van samenwerking en partnerschap.

Want wie zou een jaar geleden hebben durven uitleggen dat met de wereld die GM en Opel heet, door de Italianen binnen afzienbare tijd een nieuwe degelijke overeenkomst getekend zou worden. GM voelde zich de afgelopen jaren enkel in het hemd gezet door die ‘rare jongens’ van beneden de Alpen en Opel nam een aanbod van Fiat voor vergaande overname eigenlijk nooit echt serieus… ‘Het zijn immers Italianen’ zei een Duitse Europarlementariër ooit met zoveel woorden. Uiteraard is dit in de realiteit enkel iets wat het publiek zo heeft ervaren, hetgeen dus niets zegt over onderhandelingen achter de schermen.

Fiat is ijzersterk op bedrijfswagen gebied en dat weet de wereld inmiddels ook dankzij de erkenning voor een model als de Doblò. Opel krijgt nu een eigen versie op basis van dit in Turkije gebouwde model. Deze modellen zullen vanaf begin 2012 binnen en buiten Europa verkocht worden als de opvolger van de huidige Combo. Ook dat model zal Combo heten dat eigenlijk net zo klinkt als Doblò. Maar er is meer want ook generaties na de huidige Doblò zal Fiat delen met Opel. Opel moet steeds meer op de kleintjes letten en kan zo vast aan de toekomst denken en Fiat deelt weer eens de kosten van nieuwe ontwikkelingen. Ook in de wereld van de commerciële voertuigen is samenwerking onmisbaar. Voor Fiat kun je van een uitbreiding spreken aangezien het ook nog een uitgebreide samenwerking heeft met PSA. Overigens doet Opel al jaren net zoiets in samenwerking met die andere Franse club Renault (+Nissan).

Fiat begint volgend jaar al met leveren en bijt de spits af met 6000 eenheden. Uiteindelijk zal het om zo’n 250.000 eenheden per jaar gaan. Bij het Turkse Tofas kan hierdoor de productiekraan verder open. Momenteel heeft deze fabriek al de grens van 1,3 miljoen stuks bereikt. Afgelopen zomer was dat nog 1 miljoen.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Fiat en Opel gaan nieuwe samenwerking aan via de Doblò

  • 30 november 2010 om 10:14
    Permalink

    Lijkt mij een goeie deal voor FIAT. Een beter benutting van de productiecapaciteit en een betere spreiding van de ontwikkelingskosten.

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 13:15
    Permalink

    Tja zul je straks zien 1 op de 10 is een fiat de andere 9 zijn hier in NL Opels en de rest waarde is ook hoger van de Opel. Ja want daar zit een Opel plakker op en dat is duits en het andere Italiaanse rommel die roest. De Renault verkoopt hier ook minder dan de Opel ferrari zoals ze in de reclame zeggen. Rare jongens die Hollanders. Maarja neemt niet weg dat het een goede deal is zo houden ze de boel draaiend. En worden er toch fiats verkocht ook al zij het met een opel plakker als ze onder de kap maar vooral die FGA plakkers laten zitten op de kabels en in de ruiten geen Opel logo persen. Misschien dat we dan eindelijk gaan inzien dat die Italianen de jaren 80 ver voorbij zijn. Helaas zal deze badge engineering niet gaan werken voor Lancia en chrysler. Want het winkelend publiek bij deze merken is niet zo dom dat ze niet zien dat het slechts stikker plak werk is. Houd Lancia Lancia en een Amerikaan, Amerikaan dat zijn wezenlijk verschillende wagens met verschillend publiek dat niet samen kan/past. Delen van onderdelen en platvormen ja maar stikkers over plakken nee.

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 17:13
    Permalink

    Het zou zomaar kunnen dat 1 op de 10 maar een Fiat is. Echter is dat niet af te rekenen op dom winkelend publiek. Maar wel af te rekenen op Fiat zelf. Want ze brengen straks immers hetzelfde produkt aan de man als Opel met dezelfde plus- en minpunten. (tot aan de poort van de assemblagelijn)
    Wat het publiek doet is geheel aan Fiat zelf. 😉

    Hetzelfde geld voor Renault en hun deal met Opel. Als de Opel beter verkoopt doet Renault zelf iets niet goed.

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 18:46
    Permalink

    Tijden veranderen en de mens ook.
    volgend jaar weet niemand beter en zijn we gewend aan de verandering.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.