Fiat en Lancia productieplannen voor de komende twee jaar

Je wist het natuurlijk al lang dankzij de presentatie in november en december, maar het een en ander komt nog eens extra naar voren nu.

En het nieuws komt niet uit Turijn wat wel even wennen is. De feiten komen nu vanuit Detroit aangezien de twee Italiaanse merken die je hier boven ziet staan een hoop van Chrysler zullen lenen binnenkort, zolang er nog geen nieuwe infrastructuur is ontwikkeld voor nieuw modellen. De verwachting is dat na 2012 vooral van oorsprong Italiaanse techniek zoals C-Evo de Amerikaanse divisie zal versterken met nieuwe modellen tot en met ‘Compact’. Volgens Automotive News zullen de merken Chrysler en Dodge als label uit Europa verdwijnen wat in dit geval goed nieuws is voor Lancia maar ook voor Fiat. Zo krijgt de Dodge Nitro volgend jaar een nieuw gezicht en zal het logo in Europa een Fiat badge zijn. Een eerste grotere SUV voor Fiat dus. De facelift van de Dodge Journey zal ook een Fiat logo krijgen in 2011, waardoor Fiat in een klap een grote Crossover in het gamma heeft. Voorheen waren er plannen voor een eigen model dat veel stijlkenmerken van de Bravo zou meekrijgen. Nu de oversteek naar de VS een feit is, wordt er gekozen voor de weg van platformdeling waardoor er veel geld bespaard kan worden. Voor de toekomst na 2012 zal naar verwachting C-Evo de donor worden voor de plaatsvervangers van deze auto’s.

Vanuit Turijn zullen de Panda en de Ypsilon debuteren volgend jaar. Ook de Idea en de Multipla zullen vervangen worden door een nieuw product op een nieuw aangepast platform. Het is onduidelijk of de succesvolle Lancia Musa ook een vervanger zal krijgen met dit platform, of dat Fiat het dit keer alleen zal doen in het compacte MPV segment.

In 2012 zal Lancia in Europa eindelijk kunnen uitbreiden middels nieuwe modellen in het hogere segment. De Lybra en Thesis liefhebbers krijgen nu te maken met volgens de CEO compleet nieuwe Lancia’s op basis van de nieuwe Sebring en de nieuwe 300c. Let wel het gaat hierbij om nieuwe modellen en geen FL’s van de bestaande. Hiermee krijgt Lancia behalve een behoorlijk modellengamma van A-C segment ook volwaardige D en E segment auto’s. De verwachting is dat er ook Stationwagon uitvoeringen zullen komen en tevens een coupé-cabrio met stalen klapdak. De opvolger van de GrandVoyager zal ons aan deze kant van de plas t.z.t ook een opvolger van de Phedra brengen.

Deel dit artikel:

9 gedachten over “Fiat en Lancia productieplannen voor de komende twee jaar

  • 3 februari 2010 om 12:31
    Permalink

    Dus Lancia blijft bestaan in de hele EU?? Zeker?? en niet sommige landen Chrysler en dan weer andere Lancia…zo ik echt niet cool vinden…gewoon de ”kleine” modellen made by Lancia, en de grotere bij Chrysler..en voor EU is het Lancia en USA en rest van de wereld Chrysler!

    Beantwoorden
  • 3 februari 2010 om 14:01
    Permalink

    Maak me oprecht zorgen over alle berichtgevingen rond Lancia. In de laatste jaren is er al zoveel geschreven, op ’n gegeven moment weet je als klant niet meer waar je toe bent. Een gevoel wat ook nog versterkt wordt door ’t grillige dealernetwerk in Nederland. Onvoorstelbaar hoeveel (FIAT-) dealers er in de laatste jaren Lancia erbij ‘gekregen’ hebben, om ’t daarna weer af te stoten of om te ruilen voor ’n ander merk. Niet vreemd als mensen ’n merk als Lancia dan niet ‘vertrouwen’…

    Absolute dieptepunt: na het opheffen van onze ‘eigen’ dealer toch nog ’n alternatief dicht bij huis gevonden om ons wagenparkje te laten onderhouden. Echter, toen ik 2007 serieus wilde praten over de aanschaf van ’n nieuwe Ypsilon wist de eigenaar (!) van dit bedrijf me te melden dat-ie ‘ eigenlijk geen moer wist over Lancia’ ….

    Op deze manier van benaderen ruilt echt NIEMAND z’n V50 voor ’n Delta …

    Daarnaast is er de afgelopen weken veel te doen geweest over (Lancia-vriend) Victor Muller die het echte Saab-DNA terug wil in plaats van gecamoufleerde Opels. Want die GM’ers hadden met hun Amerikaanse denkwijzen dit merk helemaal verkwanseld…

    Wie zegt mij dat Lancia met deze Chrysler-connectie niet hetzelfde te wachten staat? Hoe mooi de verhalen ook mogen klinken, ik heb toch rare angstbeelden van gepimpte 300C’s met slecht passende Lancia grille, tjokvol met bekerhouders van grijs, hard plastic…

    Aan de andere kant, de ooit als ‘bastaarden’ verketterde DeTomaso’s en Iso’s zijn naar mijn mening wél échte Italiaanse droomkarren…het kán dus wel !!

    Beantwoorden
  • 3 februari 2010 om 18:32
    Permalink

    scherpte hier. Daar hou ik van. Ook ik heb aan den lijve de grilligheid van de zogenaamde dealers ervaren dus onderschrijf ik volledig. Met twee punten ben ik het niet eens. 1 gedeelde platforms en techniek kenmerken Lancia al jaren en doet er niets aan af.
    2. Dat v50 rijders niet overstappen naar delta’s is een zegen. Ik moet er niet aan denken straks overal lancia’s tegen te komemen.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2010 om 08:56
    Permalink

    Hé mede Lancisti, wat fijn! 😀

    @RG; ik heb vanuit een insiders bron vernomen dat men bezig is om Lancia in Europa uit te breiden ten koste van Chrysler.

    Goed en slecht nieuws dus…

    -In feite houdt Lancia op met bestaan als behoorlijk zelfstandg merk… Maar dat was na de Thesis al het geval.

    -Ik hoop dat het oog voor detail echt in stand blijft. Een Lancia is nl om allerlei redenen veel mooier dan welke auto dan ook, dankzij de meest geraffineerde (niet per se duurdere) oplossingen. Geen hond die dat opmerkt tenzij je gek bent op Lancia. Precies zoals het hoort. De ultieme Italiaanse auto. De reden waarom Raymond en anderen liever een Lancia rijden dan een ander merk en hopen dat er niet te veel Lancia’s op de weg verschijnen. Ik ben bang dat Chrysler ook een stukje ‘verlomping’ met zich mee zal brengen. Maar aan de andere kant heeft de CEO gezegd dat de merkwaarden in stand zullen blijven zodat niemand zel terugdeinzen voor het nieuwe product van ‘zijn’ merk.

    -Saab is ten dode opgeschreven netals een tijdje terug Rover. Lancia mag gelukkig verder leven.

    -Na jaren van onzekerheid die slecht is voor je gezondheid, kunnen Lancisti rustig ademhalen. Alfisti kunnen momenteel geen zekerheid genoeg krijgen. Ondanks dat ze een geweldige Giulietta mogen ontvangen, de MiTo een prachtige stadswagen is met stijl en de 8C de mooiste auto ooit is.

    -Lancia design kon nog wel eens bepalend zijn voor de volgende Chryslers. Ik heb ergens ooit gelezen dat men Chrysler wil verfijnen omdat het zich nu niet kan onderscheiden. Het moet de Amerikaanse Jaguar worden. Lancia Centro Stile heeft een belangrijke rol gekregen in Detroit zeggen insiders.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2010 om 12:15
    Permalink

    Mattia / Raymond,

    …Jullie hebben vanzelfsprekend gelijk, net als de meeste Lancisti gruwel ook ik bij de gedachte op elke straathoek een Lancia te zien staan. Het moet natuurlijk wel een beetje speciaal blijven. Echter, aan de andere kant is het lastig het ‘ Lancia-evangelie ‘ niet uit te dragen naar de vele ‘ ongelovigen ‘… Dubbel gevoel dus.

    Las ooit ergens dat je een Lancia voor jezelf rijdt en niet voor anderen. Mooier kan ’t bijna niet gezegd worden.

    Doet me oprecht deugd om deze positieve berichten te lezen, om over de gemoedstoestand van m’n ‘moglie’ nog maar te zwijgen. Zij heeft nog nooit (!) een ander merk dan Lancia gereden en had zich dus ook al voorgenomen de komende 50 jaar met haar Ypsilon te blijven rijden…

    Beantwoorden
  • 4 februari 2010 om 12:26
    Permalink

    Welkom heer van Rossem! (;-)) Hoe gaat het met de Delta?
    Lancia-evangelie uitdragen is inderdaad erg lastig en tegelijk ook niet nodig. Prachtig vreemdsoortig evenwicht dat ook het leven zo mooi kenmerkt. Genot delen met anderen is alleen mooi als die ander je precies begrijpt. Dus is het geen must volgens de Lancist. Alfisti gaan daar bijvoorbeeld heel anders mee om en verkiezen vaak eerder de weg van defaitisme en woorden zo bitter als accuzuur zolang de voldoening op bredere schaal uitblijft. Het merk uit Milaan moet volgens veel Alfisten juist groot en sterk zijn en alleen achterwielaangedreven auto’s voortbrengen.

    Ik heb werkelijk nog nooit een Delta HF, Flaminia of Thema rijder ontmoet die hetzelfde hoopte wat betreft Lancia. Een Cavaliere Lancia gaat nooit op kruistocht maar host met veel voldoening door zijn eigen bos.

    🙂

    Beantwoorden
  • 4 februari 2010 om 15:25
    Permalink

    Begrijp me niet verkeerd, pro-actief Lancia prediken is zeker niet mijn ding. Iedereen moet in principe lekker voor zichzelf uitmaken waar hij of zij blij van wordt. Echter, er word me regelmatig gevráágd uit te leggen waaróm wij voor Lancia gekozen hebben. Vooral onze merkentrouw blijkt veel mensen te verbazen.

    Ik kan me NIET voorstellen dat andere Lancisti NOOIT dergelijke situaties meemaken, inclusief de bekende corrosie-grappen, afschrijving-weetjes en het absoluut toppunt, de ‘van-horen-zeggen’-anekdotes!

    Op zúlke momenten leg ik kalm en beheerst graag even onze beweegredenen uit, zónder enig spoor van vileiniteit*. Om vervolgens met ’n smile van oor tot oor door ‘het woud te galopperen’…

    * want ben MVR dus niet §:-)

    Beantwoorden
  • 4 februari 2010 om 18:01
    Permalink

    Ik zeg altijd gewoon dat veel mensen niet weten dat Lancia een topmerk is uit Italië 🙂

    Beantwoorden
  • 16 februari 2010 om 16:24
    Permalink

    Maarten, Mattia, allen

    Ik herken de situaties die jij schetst heel goed. Maar ik moet bekennen dat ik het vaak ook niet goed kan uitleggen. Het is gewoon een gevoel, een beleving.
    Wat ik vaak doe is mensen die met de bekende grappen en onwaarheden uit het boek der fabelen aan komen zetten juist voeden met nog meer argumenten tegen: corrosie, ja, maar dan heb je het not niet over de kwaliteit van het elektrisch systeem! enzovoort…

    Mensen volgen je dan na een tijdje echt niet meer. Dat is dan het moment waarop je lachend in je Lancia stapt en dezelfde grote grijns richting horizon spuit.

    En natuurlijk altijd even de vraag stellen… wat rijd je zelf eigenlijk?

    De Lancia-kronkel heeft me ook al een aantal keren meevallers opgeleverd. Er zijn voldoende mensen die het wél snappen.
    Van de week nog mijn Kappa coupé terug gehad na een fikse schade (vriendin van de weg geraakt door gladheid en in een greppel beland) waarbij de schadehersteller doodleuk zegt dat ik de uren voor het rechtmaken, demonteren, monteren niet hoef te betalen. Ik kon alleen de radiateur die vervangen moest worden aftikken. Hij vond het voor ons zo jammer… en zo’n bijzondere auto.

    Das toch geweldig? Dat verhaal heb ik iemand met een zwarte volkswagen golf nooit horen vertellen (prima auto hoor). Daar gaat het dus om. Mensen die het niet snappen gaan het volgens mij ook nooit snappen, in die zin zit ik op de lijn van Mattia Mariani.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.