Fiat eindelijk mondiaal in opmars

 

Hier in Europa heerst vaak het sentiment dat Fiat eerder een krimpende onderneming is dan dat deze groeit. De verslechtering van de economie in Italië en de rest van Europa met lagere verkoopcijfers als gevolg, werpen vaak een schaduw over successen die elders geboekt worden. Bovendien zorgen investeringen op ander continenten vaak voor bezuinigingen op de oude thuismarkt. Mondiaal gezien groeit Fiat juist en is het druk bezig om fouten uit het verleden weer recht te zetten. De Italiaanse autobouwer mistte begin jaren ’90 door wanbeleid -na de succesvolle jaren ’80- volledig de boot richting internationaal succes. Enkel in Brazilië lagen nog kansen. De grootste autobouwer van Europa stond nog maar op één been en dreigde genadeloos om te vallen, totdat er nog één ultieme poging volgde in de eerste tien jaar van de 21ste eeuw. En wel met succes;

Overal ter wereld is Fiat in gesprek met potentiële partners, om de productie verder uit te breiden. Dankzij de fusie met Chrysler in 2009 (Fiat verwacht volledig eigenaar te zijn in 2016) beschikt de autobouwer uit Turijn over een rijke infrastructuur en kan het serieus onderhandelen in allerlei werelddelen. Momenteel is Lingotto bijvoorbeeld in gesprek met het Russische Zil. Dit staatsbedrijf uit Moskou wil een radicaal andere koers varen en volgens een bericht in een Russische krant vandaag, zijn er vorige week nog handtekeningen gezet onder een overeenkomst voor de productie van bedrijfswagens. Fiat werkt in St Petersburg reeds aan een compleet nieuwe autofabriek, goed voor een totale investering van ongeveer 825 miljoen euro.

Andere recente ontwikkelingen betreffen natuurlijk de strategische alliantie tussen Fiat en Mazda. In Japan zelf zullen beide autobouwers werken aan een nieuwe hoogwaardige lichte sportwagen (Alfa Romeo Spider/ Mazda MX5). Beide autobouwers kunnen internationaal een flinke slag slaan binnen deze niche. De firma uit Horshima heeft dringend meer capaciteit nodig en Fiat wil graag overcapaciteit en ontwikkelingskosten verder terugdringen. Daarom werkt men aan het verder uitbreiden van een gezamenlijke aanpak voor de productie van auto’s in bijvoorbeeld Europa.

Terwijl deze afspraak juist gericht is op het succesvol overleven op het oude continent, zijn de activiteiten in de VS, Brazilë, India en China in volle gang vanwege de groeimogelijkheden. In Detroit is Fiat samen met Chrysler binnen een paar jaar de sterkst groeiende autobouwer van de VS geworden. De ontwikkeling die de firma daar doormaakt, zal vervolgens model staan voor de prille stappen die men nu eindelijk in China zet, met de productie in de GAC Fiat fabriek te Guangzhou. De op de Dodge Dart gebaseerde Fiat Viaggio, is daar deze dagen van start gegaan. Het merk Jeep zal in het Verre Oosten ook een belangrijke rol gaan spelen gaande weg. India vraagt weer om een heel andere aanpak en dus richt Fiat zich daar op een sterke partnerschap met Suzuki-Maruti en sinds kort ook het Indiase Premier. Fiat begint daar na een mislukte samenwerking met Tata met een schone lei, wat betreft de commerciële activiteiten binnen de grote steden. Qua productie wil Fiat in India vooral motoren leveren aan haar Indiase partners.

Brazilië is de enige markt buiten Italië, waar Fiat een lange succesvolle reputatie geniet. Hoewel de markt nu iets krimpt, is Fiat Automóveis al 10 jaar de onbetwiste marktleider en bouwt het deze voorsprong steeds verder uit. Van de nieuwe in 2010 gelanceerde Fiat Uno, werden tot nu toe bijvoorbeeld al meer dan 300.000 stuks verkocht, waardoor deze basis voor de Panda met vlag en wimpel de populairste auto van Brazilië is. Inmiddels is de 2013 editie daar gelanceerd. Fiat werkt in Brazilië aan een grote fabriek in het noordelijke Pernambuco.

In Europa is Fiat vooral aan de oostgrens nog volop aan het investeren en heeft het in Zuid Italië onlangs nog een grootschalige operatie volbracht, door de uitbreiding in Pomigliano d’Arco voor de bouw van de nieuwe Panda en eventuele toekomstige modellen (investering van 304,5 miljoen euro). Hetzelfde gebeurt momenteel in Servië met de opstart van de 500L in Kragujevac. Daar zullen in totaal 2443 mensen aan dit project werken, wat goed is voor een totale investering van 700 miljoen euro. Officieel ligt er een vergelijkbaar plan klaar voor de grote fabriek van Mirafiori (Turijn) in de loop van 2013. Dit is echter een moeizaam proces nog, dankzij de huidige marktcondities. De succesvolle Poolse fabriek in Tychy blijft intussen een betrouwbare schakel binnen een sterke economie, al neemt daar de productie door de omstandigheden ook enigszins af. Meer groei zit er in Turkije, waar Fiat al jaren succesvol samenwerkt met Tofaş in Bursa. Fiat is daar dikwijls marktleider en zal de productie de komende jaren verder opvoeren.

Deel dit artikel:

10 gedachten over “Fiat eindelijk mondiaal in opmars

  • 31 mei 2012 om 09:05
    Permalink

    Waar zijn de zwartkijkers en betweters.
    Marchionne was verkeerd bezig ! Of toch niet?.
    Geef die man een standbeeld zogauw ie stopt met werken. Bravo.

    Beantwoorden
  • 31 mei 2012 om 10:22
    Permalink

    @ alfaspeed;

    Precies, Europa is zeker iet de heilige graal, daar waar de groei zit, zit Fiat nu ook en dat zijn de andere werelddelen.

    Terzijde; gaat de hierboven afgebeelde duetto tanta op de basis komen van MX5?

    Beantwoorden
  • 31 mei 2012 om 10:26
    Permalink

    Hoeveel procent van z’n wereldwijde verkoop zet Fiat-Chrysler nu in Europa af?

    Beantwoorden
  • 31 mei 2012 om 10:28
    Permalink

    @Di Segno: Laten we het heel erg hopen want de Duettottanta is een tijdloze lust voor het oog!! 8)
    @danielcarrer: Ik geloof tegen de 30% inclusief Oost Europa. Het is de tweede markt van Fiat-Chrysler na de VS en voor Brazilië (marktaandeel 6,5%).

    Beantwoorden
  • 31 mei 2012 om 11:28
    Permalink

    wat leuk, eindelijk de waarheid over Fiat.

    en het zinnetje “Dankzij de fusie met Chrysler in 2009” is niet correct, er was geen fusie, Marchionne kocht Chrysler.
    Chrysler is dus gewoon Fiat geworden.

    Marchionne is een expert om iedereen te laten geloven wat ze willen geloven en onder tussen heeft hij een grote doos met logootjes die hij op auto’s plakt waar het nodig is.

    is mijn Lancia nog wel een echte Lancia? nou, die tijd is dus voorbij.

    straks koop je een Alfa met een Mazda chassis, een FPT motor, een Hyundai versnellingsbak en wat plaatwerk gemaakt in Brazilië.

    en dan denk ik: als het lekker scheurt en het ziet er leuk uit, waarom niet?

    Beantwoorden
  • 31 mei 2012 om 11:37
    Permalink

    @zijvanboven: Fiat is Chrysler aan het kopen idd, maar industrieel gezien zijn de groepen gefuseerd en is er geen sprake van een overname zoals Duitsers die bv graag toepassen. Fiat heeft Chrysler op briljante wijze gereorganiseerd maar tegelijkertijd haar eigen bedrijfscultuur laten behouden. Vandaar het woord fusie. Het is een combinatie geworden.

    Beantwoorden
  • 31 mei 2012 om 13:37
    Permalink

    @Lancia4Ever: de bedrijfscultuur vindt ik toch meer Fiat-Marchionne met zijn WCM (World Class Manufacturing).

    Chrysler was de weg kwijt onder Mercedes, en werd door Marchionne op briljante wijze gereorganiseerd, zoals je zegt.

    en als je meer dan 50% van een bedrijf in handen hebt, ben je eigenaar, en besluit jij wat er gaat gebeuren.
    het mooie is natuurlijk dat Marchionne de amerikanen maar laat denken dat Chrysler nog steeds Chrysler is.
    ik geloof echt dat Chrysler gewoon onderdeel is van Fiat.

    @alfaspeed: 100% met je eens.
    het zeuren was niet van de lucht toen Marchionne overnam.
    en het werd toch allemaal niks; toen hij ging investeren.
    maar nu zie maar.
    wat een geweldige man.

    Beantwoorden
  • 31 mei 2012 om 13:49
    Permalink

    Het is ook onderdeel van Fiat, maar Marchionne maakt sindsdien gebruik van het beste uit twee werelden, daarom noemen we het in mijn ogen terecht dikwijls ook een fusie. Fiat was veel slechter af zonder Chrysler.

    Beantwoorden
  • 25 april 2016 om 09:39
    Permalink

    tja ik als koper van een suzuki wil graag een japanse motor in mijn suzuki en geen fiat motor ik voel me enig sins bedondert door suzuki als ik het zou weten dat er een fiat motor in mijn suzuki zou zitten snapt u .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.