Fiat eind deze zomer aan de slag in Rusland
Begin juni werd al bekend gemaakt dat Fiat -na een hoop onduidelijkheid- nagenoeg zonder samenwerkingsverband met een bestaande Russische autobouwer aan de slag zal gaan in het grootste land ter wereld. Weinig autobouwers kiezen voor deze weg omdat de Russische wetgeving volgens wetsontwerp ‘166’, zeer hoge eisen stelt aan buitenlandse producenten die dit avontuur ‘alleen’ aan willen gaan. Dat Fiat dat wél doet heeft alles te maken met een goede overeenkomst met een locale financier, die weer via onderhandelingen met de Sberbank, besloten heeft om met Fiat in zee te gaan. Het doel; een hypermoderne fabriek bouwen waaruit uiteindelijk minimaal 300.000 auto’s per jaar worden geperst. Een investering van bijna een miljard euro. Uit deze splinternieuwe fabriek zullen straks SUV Jeep modellen rollen op het Compact Wide platform. Het gaat om hetzelfde model dat ook in Mirafiori van de band zal rollen naast de tegenhanger van Alfa Romeo. Verder wordt straks in dezelfde fabriek de Grand Cherokee gebouwd. Het betreft twee modellen die uitermate geschikt zijn voor de weer sterk groeiende Russische markt. Jeep heeft sowieso veel potentie in Rusland.
Omdat al het overleg achter gesloten deuren plaats heeft gevonden, ging de Russische pers de afgelopen weken al uit van een mislukking. Vandaag komt echter naar buiten dat het tegengestelde juist het geval is. Fiat heeft in Rusland overigens al een partner voor de bouw van zwaardere bedrijfswagens en vrachtwagens. Saveco is de firma die al vanaf 2008 Iveco Daily modellen bouwt en is voor 51% in handen van de Italiaanse firma. Deze fabriek wordt tot de besten van Rusland gerekend.
De geruchten over de exacte locatie van de nieuwe fabriek gaan over drie locaties; De meest gunstige zou een plek zijn op steenworp afstand van de GAZ-fabriek in Nizhny Novgorod in het Volga district. Daar staat namelijk al een fabriek die aangepakt zou kunnen worden. Een tweede locatie ligt bij Sint Petersburg, waar al vele internationale autobouwers zijn gevestigd. Tot slot is er een derde locatie aan de rand van Moskou. Deze is het minst gunstig wegens de chaotische toestanden rond de Russische hoofdstad.
Industriegebied bij Nizhny Novgorod
Het eerste doel is de productie van 120.000 Jeep’s per jaar. Op termijn is het mogelijk dat ook de Fiat Ducato die voorheen door Sollers werd gebouwd, in deze fabriek van de band zal gaan rollen. Hiervoor zal er ook worden samengewerkt met GAZ, dat reeds bedrijfswagens bouwt voor Daimler.
Van een Lada Niva naar een Jeep. Trouwens GAZ heeft recent een overeenkomst gesloten met VW voor het bouwen van diverse modellen en nu ook met Fiat?
Gaat Fiat (of Alfa Romeo) zelf ook nog modellen bouwen in Rusland, behalve Jeeps?