Fiat eert strandauto van weleer met Spiaggina ’58
Fiat viert de verjaardag van de 500 dit jaar met een ode aan de eerste uit een lange reeks van vele ‘fuori serie’, of zoals Amerikanen vandaag zouden zeggen, ‘custom cars’. Het betreft de Fiat 500 Jolly bijgenaamd ‘Spiaggina’ (vrij vertaalt ‘strandwagentje’) uit 1958. Een prachtige open versie van de 500 die in die jaren in rap tempo het Italië van de wederopbouw begon te symboliseren. Het dromerige ‘Dolce Vita’ tijdperk was aangebroken en kreeg steeds meer vorm.
De oorspronkelijke 500 Jolly, op toepasselijke wijze gepresenteerd op Capri in 1958, werd eveneens in Turijn vervaardigd, namelijk bij Ghia. Een prachtig ogende creatie in lijn met de grotere 600 Jolly, maar met meer flair vanwege de elegante maar sobere lijnen van Giacosa’s ultieme volksautootje uit 1957. De 500 Jolly ‘Spiaggina’ werd hoewel gelimiteerd, zelfs een exportproduct naar de VS. De immense flair en aantrekkingskracht van de 500, werd dankzij dit model ook voor de rijken een mooie optie. Een Jolly was dan ook twee keer zo duur dan een gewone 500 en paste prima op een groot jacht.
Fiat houdt het vandaag weliswaar bescheiden door het voor dit eerbetoon bij een badge te houden op de reeds bekende ‘Vintage’ versie van de 500 met logo’s in oude stijl. De Fiat 500 Spiaggina ’58 zal vanaf deze maand in heel Europa verkrijgbaar worden. Vorig jaar was er op dezelfde basis bijvoorbeeld de Anniversario edite en het jaar daarvoor de Vintage ’57. toch is er voor wie blijft dromen van een ‘echte’ Spiaggina nog een erg interessante optie over.
Lapo Elkann’s firma Garage Italia maakt er namelijk een daadwerkelijk ‘customised’ kunststukje van, die vandaag de dag mogelijk op dezelfde wijze door Ghia zou zijn gedaan. De auto is grondig herontworpen en voorzien van roll bar en omlaag draaiende kleine achterklep, die toegang biedt tot een speciaal ontworpen ruimte voor al je strandspullen. Een achterbank heeft deze heerlijke creatie niet langer nodig. Misschien vraag je je af hoe men bij Garage Italia tot zoiets grondigs in staat is? Wel, een ervaren team van Pininfarina heeft de club van Lapo bijgestaan. De oorspronkelijke stijloefening van Garage Italia heeft net als het origineel uit 1958 een gehalveerde voorruit, maar is zoals op de foto’s hier is te zien ook met compleet exemplaar te bestellen om uitermate praktische redenen.
Wellicht zou het beter renderen als Fiat eens met nieuwe modellen op de proppen zou komen.
Meer foto’s van de versie van “Garage Italia”, vind je hier : https://www.autointernationaal.nl/2018/07/fiat-gaat-60-jaar-terug-in-de-tijd-met-500c-spiaggina-58/
(bovenaanzicht en “gesloten” koffer)