Fiat Ducato al 35 jaar een succes

35ducato1

De jongste generatie Fiat Ducato is nog maar een paar jaar op de markt en is overal al volop te zien in het straatbeeld. Dit is al 35 jaar het geval, wat een bewijs is dat het concept van lichte economische bedrijfswagen zoals Fiat dat vermarkt een succesformule is. Morgenochtend is het debuut van de eerste generatie, exact drie en een half decennium geleden. In al die jaren is de enorme diversiteit in varianten waarmee de Ducato tot stand komt een van de ‘unique selling points’. Ook de krachtige motoren zijn een aspect dat de evergreen van Fiat Professional doet profileren. In al die jaren is de fabriek in Atessa (Abruzzo), in het gebied Val di Sangro, de kraamkamer geweest. Een lange degelijke traditie dus in Europa’s grootste fabriek voor dit type product.

35ducato2

Meer dan 10.000 versies hebben deze 35 jaar het levenslicht gezien en de Ducato werd tot nu toe in 80 verschillende landen verkocht. De eerste generatie was al innovatief met een dwars geplaatste motor voorin en de aandrijving met tank samengevoegd tot een eenheid met de cabine. Hierdoor was de Ducato van meet af aan geschikt om in vele gedaanten gepresenteerd te worden. Van bus, combi en personenbus tot pick-up of camper. Vanaf 1984 was de laadruimte pas echt vlak, toen ook de schokbrekers schuin geplaatst werden. In 1985 zorgde de nieuwe versie Maxi er zelfs voor dat het laadvermogen opliep tot 3,5 ton. In 1989 werd het gamma nóg uitgebreider met de toevoeging van de 4×4 Steyr-Puch.

35ducato4

In 1991 stond de teller van de productie al op een half miljoen. De diesel, een 2,5 liter, was voortaan krachtiger met maar liefst 95 pk. Er werd zelfs een volledig elektrische Ducato (Elettra) uitgedacht en een derde wielbasis werd geïntroduceerd van 3,2 m. In 1994 werd een meer aerodynamische (CX -0,35) derde generatie geïntroduceerd. Fiat introduceerde als eerste een versnellingspook die in de console was geïntegreerd. Dit alles om de toegankelijkheid van de cabine te verbeteren. Onder andere dankzij dit soort nieuwe praktische oplossingen werd de Ducato in 1994 uitgeroepen tot ‘International Van of the Year’. Het comfort nam vanaf 2002 enorm toe, toen de vierde generatie werd geïntroduceerd. In hoogte verstelbare stoelen en stuur en soepelere motoren zoals de direct ingespoten Common Rail diesel. Een stillere en efficiëntere dieselmotor. Daar werd bovendien de Ducato op CNG aan toegevoegd. Een eerste stap op weg naar een leidende positie in Europa op dit vlak.

35ducato3

In 2006 verschijnt de vijfde generatie, die de Ducato nóg flexibeler maakte qua gebruikersgemak. De Ducato verscheen als eerste met een volume van 17 m³. De bedrijfswagen van Fiat werd bovendien zuiniger en krachtiger met de toepassing van MultiJet 2 technologie op de onverwoestbare dieselmotoren. In 2014 is het de beurt aan de zesde en meest recente generatie die meer draagvermogen op de vooras toelaat (tot 2,1 ton). Ook op de (eenvoudige) achteras is het vermogen om meer te dragen toegenomen (tot 2,5 ton). Als transportbus kan de Ducato 21 ton aan materialen meenemen. Voor het eerst is ook een hydropneumatische vering beschikbaar op de achteras. Inmiddels is de succesvolle Ducato ook in de VS een carrière begonnen als RAM Promaster. De Ducato/Promaster wordt momenteel in Italië, Brazilië en Mexico gebouwd. Dankzij deze mondiale aanpak is Fiat Professional/RAM een van de grootste spelers op dit gebied. De volgende generatie is alweer door FCA aangekondigd en zal tegen 2019 het levenslicht zien. Daarmee is gegarandeerd dat deze Italiaanse bedrijfswagenicoon, minimaal tot 2027 nog vele professionals van dienst zal zijn.

 

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Fiat Ducato al 35 jaar een succes

  • 23 oktober 2016 om 08:20
    Permalink

    @Squadra: Exact! 80% (als het niet meer is)van de moderne campers staat op het Ducato chassis en aandrijving. Afgelopen zomer nog ééntje gehuurd in Frankrijk bij een Italiaanse eigenaar. Uiteraard gechiptuned 🙂 Wat een fijne bus!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.