Fiat denkt aan C-segment CUV op basis Toro
Fiat is volgens Braziliaanse anonieme bronnen begonnen aan de ontwikkeling van een Crossover/SUV (CUV) versie van de Toro. De strategisch belangrijke pick-up rolt intussen volop van de band in de nieuwe fabriek van Pernambuco (foto boven). Het is niet voor niets dat Fiat in het noordoosten van Brazilië zo’n grote faciliteit heeft gebouwd. We hebben al vaker gezegd dat het in de compacte segmenten ijzersterke Fiat, op de Braziliaanse markt ook graag in het wat ruimere segment erboven meer terrein wil winnen. Voorheen werd dat opgelost met de bouw van in Italië ontwikkelde modellen die niet langer in productie zijn, zoals de Stilo en de Bravo. Maar ook in het compacte middensegment heeft FCA het roer drastisch omgegooid en gaat men niet langer voor noodgedwongen halve maatregelen. Nieuwe producten worden voortaan ook op Braziliaanse bodem uitgedacht. De Toro is met z’n unieke design (foto onder) daar het eerste levende bewijs van en de fabriek in Pernambuco is dus de speciaal daarvoor bedachte kraamkamer. Ook De Jeep Renegade (voor de lokale markt) met een kortere versie van hetzelfde platform rolt uit deze vorig jaar geopende fabriek.
Toch zijn we in Europa al een tijdjes bekend met deze langere versie van dit zogenaamde Small (of B)-Wide platform, dankzij de Fiat 500L Living. En omdat Fiat alles tegenwoordig zo efficiënt mogelijk toepast, zien we deze variant nu ook op andere continenten opduiken. Niet alleen in Zuid-Amerika, maar ook in de VS werkt men inmiddels met deze in Italië ontwikkelde basis, die tevens in Servië wordt geproduceerd. In Amerika wordt namelijk volop naar de productie van een nieuwe compacte Jeep toegewerkt. De eerste testexemplaren toonden goed (foto onder) dat het om een verlengde basis gaat van het platform waar de Renegade en de 500L/X ook gebruik van maken. Dat het kostenbesparende element heel ver gaat zien we intussen ook terug aan de productie van de Tipo-familie uit Bursa, die eveneens van deze basis gebruik maken, met de SW als langste variant.
En straks is het dus de beurt aan een C-segment Crossover van Fiat. Deze zal in Brazilië uitgedacht worden volgens de laatste geruchten, maar het is ons algemeen bekend dat we in Europa voor Fiat’s meer rationele poot ook zo’n praktisch wonder mogen verwachten. Deze werd tot voor kort ook wel de ‘Pandone’ genoemd, oftewel een soort praktische en hoekige reuzen-Panda. In Pomigliano hoopt men al een paar jaar op de productie ervan. Toch is het niet ondenkbaar dat FCA ook voor dit model om praktische redenen naar Turkije zal uitwijken. In de Zuid-Italiaanse fabriek kan men intussen uitzien naar de productie van C-segment Alfa’s op een heel ander platform. Hoe de toekomstige ‘CUV’ zal heten weten we absoluut niet. We mogen ook in dit segment spreken van een waar offensief van Fiat. De evenzo handige maar meer modieuze 500 Living zal straks namelijk vergezeld worden door een scherper geprijsd praktisch broertje, terwijl Jeep met de nieuwe Compass weer een andere soort klant zal gaan aanspreken. We verwachten de nieuweling tussen eind volgend jaar en begin 2018. Gek genoeg staat volgens Fiat’s productplan tot 2018, de compacte CUV niet op de planning voor de Braziliaanse markt. De toekomst zal uitwijzen hoe dit precies zit.
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat we hier (en in Afrika) die lelijke (Mitsubishi) Fullback krijgen en niet de knappe Toro.
De Toro is een stuk kleiner. Die in NL wel meer kans maakt Het is feitelijk de opvolger van de Strada pick-up en die was redelijk succesvol in zijn marktsegment. De Fullbach is een echte truck.
Nee, de Fullback is een Mitsubishi L200 en dat is zeker geen truck. In de V.S. lachen ze om zo’n pick-up. De Toro is 4,90 m lang, de Fullback iets minder dan 5,20 m. Scheelt inderdaad 30 centimeter, maar die hadden ze nog wel op kunnen rekken om de Europese en Afrikaanse markt mee te bedienen.
Off topic, maar ik dit deel dit toch even op deze plaats. Volgens Auto.it zouden in Turijn serieuze plannen worden gesmeed voor een remake van de Lancia Delta! Che belle notizie!
Dat sluit hier op aan dan: https://www.autoedizione.nl/komt-de-lancia-delta-integrale-dan-echt-terug/
Hopelijk niet de wilde fantasie van een paar puristen. Lancia heeft giga veel potentie op de lokale markt en kan elders in Europa meeprofiteren als het de juiste techniek en prijs maar heeft. Subpremium in het vaarwater van Volvo e.d. Door veel met Chrysler te delen kan het kostentechnisch ook nog interessant zijn en ligt zelfs China op termijn binnen bereik.
Jullie denken écht dat FCA gaat investeren in een nieuwe Delta? Dream on!
Er Is wel degelijk sprake van een gelimiteerde serie van een nieuwe Delta Hf, technisch deels gebaseerd op de Giulia en met een 2 liter turbomotor met 350 Pk. Check auto.it
Die architectuur zullen ze nooooooit in Modena gebruiken. Je spreekt in dat geval over een productieversie uit Cassino maar die is er nog lang niet.