‘FIAT day’: De toekomst is vandaag begonnen
Twee toekomstplannen heeft Marchionne eigenlijk voor FGA.
In afwachting van de eerste gegevens over het plan 2010-2014 uit de vergadering die met enige vertraging is begonnen, kijken we even zoveel we kunnen naar de nog verborgen agenda van de CEO voor de autodivisie. Zoals we gister al wisten te melden is er naast het concrete plan voor de eerste vorming van een geheel nieuw bedrijf, ook een mogelijk plan dat te maken heeft met een afsplitsing van de FGA van Exor Holding. Nieuwbakken CEO John Elkann is president van beide. Of dat een voordeel is zal nog moeten blijken.
Het geheel is natuurlijk totaal afhankelijk van de ontwikkelingen tot 2014. De vergadering die een half uur later begon dan 12:00 vanmiddag en duren zal tot circa 18:00, zal aantonen wat het traject voor deze cruciale periode precies zal zijn. Een ding is zeker. Het is erop of eronder voor het Italiaanse autoconcern dat sinds 2004 een nieuw leven is begonnen. De tweede mijlpaal binnen 6 jaar. Tien jaar na dato zal in 2014 blijken of de toekomst als zelfstandige autobouwer een zekere is. Er zijn meerdere scenario’s mogelijk na dit jaar. Een afsplitsing van de autodivisie als geheel en/of de vrachtwagen en werktuig- en landbouwmachine divisie. Iedere vorm van splitsing heeft voor- en nadelen. Een verdere samensmelting met Exor is echter ook complex en hangt geheel van de marktcondities af. Als Chrysler sterk groeit ligt een afsplitsing echter meer voor de hand en kan FGA haar aandeel van 20 naar 35% laten uitgroeien.
Geruchten zeggen dat trouwe financiële partners als Goldman Sachs, Unicredit en Banca Intesa reeds de mogelijkheden onder de loep aan het brengen zijn. Voor Marchionne telt maar één doel, die van de 5,5 miljoen grens per jaar. Volgens hem vormt dat de grens die heel veel mogelijk zal maken voor de Italo-Amerikaanse autodivisie. Zijn visie is sowieso niet uit de lucht gegrepen, want in 2004 kregen zijn voorspellingen veel kritiek te verduren, terwijl het periodieke plan 2006-2010 succesvol bleek ondanks dat deze naar beneden moest worden bijgesteld wegens de crisis. Desondanks doet FGA het beter dan veel concurrenten.
Marchionne zal vandaag vertellen hoe Chrysler naar een jaarlijks aantal van 2,8 miljoen kan geraken, en hoe FGA haar positie in de opkomende markten kan versterken. Hierdoor kunnen ook de Italiaanse merken significant groeien. Gister sprak Marchionne met minister van economie Claudio Scajola over het plan. Scajola is enthousiast over het plan vanwege de toename van de productie in Italië. Een toename van 600 naar 900 duizend auto’s per jaar. Pomigliano d’Arco krijgt een flinke impuls straks met de komst van de nieuwe Panda. Ook minister Sacconi van werkgelegenheid was zeer te spreken over het omschreven plan dat Marchionne ter inzage gaf. De meerderheid van de vakbonden steunen dit plan, zei de minister. Pomigliano d’Arco zit dus wel snor. De ogen zijn nog wel gericht op de Mirafiori fabriek nu. Deze fabriek zal voorlopig onder de maximale capaciteit blijven draaien.