Fiat-Chrysler werkt aan nieuw platform met achterwielaandrijving

Krijgt Alfa Romeo diverse modellen met achterwielaandrijving? Die kans is nog altijd niet helemaal uitgesloten aangezien deze week vanuit Amerika opnieuw het gerucht komt overwaaien dat Fiat-Chrysler aan een compleet nieuw platform werkt net onder het bestaande E-segment. Dit platform zal een gat opvullen tussen het C,D en E segment (LY) in, met grotere sportieve modellen die bijvoorbeeld het SRT label zullen dragen en het logo van Dodge. Deze krachtpatsers spreken tot de verbeelding van de Amerikaanse consument. Eerder dit jaar schreven we al dat dit eveneens de basis kan zijn voor grotere Alfa’s van de toekomst die nog wel onder het topsegment zitten. In principe valt de 4,8 meter lange Giulia daar ook onder, maar steeds meer geruchten wijzen wat dit lang verwachte model betreft, richting voorwielaandrijving op basis van het Compact Wide platform. Een nieuwe GT (6C) zou echter wél van dezelfde ondergrond gebruik kunnen maken en dus ook achterwielaangedreven zijn. Een soort topmodel boven de 4C en Duetto.

In Amerika spreekt men in dit verband vooral over de opvolger van de Challenger (foto) met de naam Barracuda. Het nieuwe ‘Large’ platform met achterwielaandrijving (eerder ook wel D-Evo genoemd door ons), moet er bovendien voor zorgen dat iets kortere (-6 cm lengte en -2 cm in de breedte) en vooral lichter modellen, ook meer kans maken in Europa en andere werelddelen. De ontwikkeling van dit platform is eigenlijk het meest prestigieuze project sinds Fiat Chrysler heeft overgenomen. Vier- (1.8), zes en acht cilinder motoren zullen aan deze techniek worden gekopeld, evenals een nieuwe ophanging voor en achter. Vanaf 2015 start de productie van de SRT (Dodge) Barracuda. Hopelijk weten we tegen die tijd ook wat Alfa Romeo met dit platform van plan is. Ook Lancia en Maserati komen uiteraard in aanmerking voor het nieuwe ‘Large’ platform, aangezien dit de vaste strategie is van Fiat.

Deel dit artikel:

9 gedachten over “Fiat-Chrysler werkt aan nieuw platform met achterwielaandrijving

  • 27 september 2012 om 17:57
    Permalink

    Het zou heel misschien ook kunnen zijn dat hier bedoeld wordt een afgeleide van het platvorm voor de E-klasse Maserati Ghibli.

    Beantwoorden
  • 27 september 2012 om 18:46
    Permalink

    Ik vind voorwiel aandrijving voor de D-segment Alfa Romeo een verkeerde keuze en niet in de geest met het nieuwe Alfa Romeo zij willen een meer premium sedan brengen die de concurrentie met BMW en Audi aan moet kunnen. Deze zal in Amerika moeten slagen Amerikanen vinden een auto met achterwiel aandrijving sportief. En dit kennen ze ook nog van de oudere Alfa’s de 75 en de Spider de 164 was dan anders maar die kon je krijgen met 4WD.

    Ik zou het de eerste misser van Sergio vinden als hij met voorwiel op de markt zou komen. Alfa Romeo moet je weg zetten tegen BMW die hebben het op hun beurt weer afgekeken van Alfa Romeo ooit lang geleden.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 28 september 2012 om 09:15
    Permalink

    @squadra: eens! Het uitstel van de Giulia werd door SM steeds verdedigd met de uitspraak “we willen het in één keer goed doen; deze auto kan niet minder dan perfect zijn”. Beginnen met FWD, kijkend naar de markt waar je eigenlijk op mikt, zou dan een grote fout zijn. Er zijn zat rationele redenen op te noemen waarom FWD beter zou zijn, maar dan snap je de essentie niet van Alfa Romeo….

    Beantwoorden
  • 28 september 2012 om 10:17
    Permalink

    @Henk: nee de E-segment Maser staat op het (onverlengde) LY platform van Thema/300. Deze was niet ideaal om verder in te korten. Vandaar het nieuwe platform Large.

    Beantwoorden
  • 28 september 2012 om 12:46
    Permalink

    Net komt er een fantastisch bericht door (Quattroruote.it).
    Marchionne heeft op de beurs van Parijs gemeld dat op basis van de Maserati Ghibli OOK EEN TOP-ALFA gebouwd gaat worden. In dezelfde fabriek Grugliasco (ex Bertone). De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

    Beantwoorden
  • 28 september 2012 om 21:58
    Permalink

    @squadra

    Je noemt Audi, maar dit merk is bij uitstek het voorbeeld dat je prima een premium merk op de kaart kunt zetten met voorwielaandrijving. Voor de premium koper maakt het namelijk (itt wat de meeste mensen hier beweren) geen zak uit. Als er maar een premium badge op de auto zit.

    Ik heb het voorbeeld al een paar keer aangehaald, maar ik zie regelmatig op de wintersport BMW-1 series met sneeuwkettingen voor rijden.

    Beantwoorden
  • 28 september 2012 om 22:22
    Permalink

    Uhh Eelco,

    Ik weet domme vragen bestaan niet maar er is namelijk nogal een groot verschil tussen een merk als Alfa Romeo en Audi zeker als het om geschiedenis gaat. Alfa Romeo maakt rijdersauto’s in mijn ogen nog steeds als 1 van de beste. Ik vind Alfa Romeo als FWD hele goede dingen doen maar ze kunnen op het gebied van power met RWD nog veel meer doen. En daarbij Audi heeft inderdaad een Premium status maar niet om dat Audi’s nou zo fantastisch de hoek om gaan sterker nog en kijk de testen er maar op na (Chris Harris) de enige Audi die een beetje ging was de RS4 B7 en daarna nu weer met de B8 zijn ze compleet weer het spoor kwijt.

    Dus voor een merk als Audi is het minder belangrijk als voor een merk als Alfa Romeo die het vanuit hun geschiedenis verplicht bijna zijn! Daarbij maak je gelijk een stap ten opzichte van Fiat en Lancia jij bent als Alfa Romeo namelijk net even anders als die andere 2!

    Een Alfa Romeo wordt en zeker straks om een andere reden gekocht als een Audi. Een Audi rijder wil een Dashboard dat met 90 schroeven vast zit een Alfa Rijder wil vooral heel mooi dashboard wat er super mooi uitziet! Dat is het verschil en anders op de foto van jouw staat een Spider 939 die heb ik ook gereden erg fijne auto deze auto rijd gewoon veel fijner zeker kwa gevoel als een TT. Daar heb ik altijd het gevoel dat ik in de wachtkamer zit van de tandarts!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 29 september 2012 om 01:12
    Permalink

    Alfa heeft de laatste 20 jaar de beste FWD gebouwd denk aan de 155,156,147, 166,159.
    Dat behoort ook tot de geschiedenis en essentie van Alfa Romeo.
    Audi behoort ook tot de best verkopende premium merken met FWD en AWD.
    Laten we afwachten wat het wordt .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.