Fiat-Chrysler trekt oud verzoek om staatssteun voor de ontwikkeling van zuinige auto’s in
Fiat-Chrysler heeft een oud verzoek uit 2007 om extra staatssteun bij de Amerikaanse overheid ingetrokken. Voor de crisis stond Chrysler er niet al te best voor en was zoiets als extra steun van de overheid niet meer dan normaal. Inmiddels ziet de wereld er in vele opzichten alweer heel anders uit dan vijf jaar geleden en heeft het nieuwe Chrysler onder leiding van de Italiaanse autofabrikant, het voormalige verzoek dat bij het Amerikaanse ministerie van energie op tafel lag ingetrokken. Fiat-Chrysler is een sterke combinatie en dat geldt ook in financieel opzicht. De ontwikkeling van elektrische en extra zuinige voertuigen, waar de subsidie van 3,5 miljard dollar voor bestemd was, kan nu geheel zelfstandig plaatsvinden. Tijdens de autosalon van Detroit vorige maand, liet Marchionne al weten dat hij met Washington zou bellen, om te melden dat de overheid dit geld kan gaan besteden aan andere doeleinden.
Eigenaardige beslissing. Een subsidie is toch altijd meegenomen zou ik zeggen.
3,5 Miljard gratis geld. Stort maar op mijn rekening waarom zou je z’n subsidie laten lopen. Ten opzichte van de andere fabrikanten lopen ze in dit opzicht nog mijlen ver achter. Ja Ferrari heeft rijdende en werkende hybride ‘s. Maar FGA heeft alleen wat vinger oefeningen gedaan met projecten die een stille dood zijn gestorven. Gratis geld voor R&D ik zou het mooi aanpakken de andere hebben er ook gebruik van gemaakt. De staat daar is toch zo goed als bank roet. Ze moeten binnen kort toch biljetten bij drukken om niet te verzuipen in de schulden. Kunnen ze die eigen 3,5 miljard investeren in het opstarten van Alfa Romeo in de USA met een vol scala aan modellen en daar wat meer voort mee maken.
gratis subsidie… in welke wereld leven jullie? 😉 Welke vorm van grootschalige steun je ook krijgt van de overheid als bv, je zult het altijd met rente terug moeten dokken op een dag 😉 Heel slim dus en een goed teken dat men daar vanaf ziet. Tenzij staatssteun echt wat anders is dan subsidie, maar eigenlijk geloof ik niet in echte subsidie, ja bij uitzondering voor kleine bedrijfjes en zzp-ers misschien maar niet voor een autokolos. Chrysler was ook in overleg hierover, dat zijn dus onderhandelingen.
Misschien wel, maar het extra geld had hen toegelaten wat sneller met nieuwe modellen te komen ipv zich de kaas van het brood te laten eten door de Duitsers. Dat brengt ook niks op, integendeel…
Die “subsidie” is gewoon financiering tegen een heleboel dwingende voorwaarden.Voor Fiat/Chrysler is die onder de huidige markt omstandigheden niet meer interessant.