Fiat-Chrysler op zoek naar extra strategische partner
Sergio Marchionne zou op de autosalon van Detroit alweer een volgende stap voor de Fiat-Chrysler combinatie hebben geïnsinueerd, namelijk die van het vinden van een strategische partner. De toekomst is namelijk pas veiliggesteld, wanneer de ondergrens van 6 miljoen auto’s op jaarbasis gegarandeerd wordt behaald.
In een alliantie is dit voor Fiat-Chrysler een stuk haalbaarder dan wanneer de as van Turijn en Detroit alleen blijft opereren. Wie of wat zegt de CEO van de nieuwgevormde groep niet. Marchionne sprak enkel over nog meer competitiviteit dankzij de juiste partners. Fiat-Chrysler gaat overigens waarschijnlijk echt Fiat-Chrysler heten, want de CEO zei dat beide historische namen geëerd dienen te worden wanneer men onder de nieuwe paraplu naar de beurs in New York gaat.
En dan weer 5 jaar lang alles stilleggen, zeker? Men gaat het nog druk genoeg hebben om de huidige integratie tot een goed einde te brengen. Ik denk niet dat schaalgrootte nu al de beperkende factor is, men moet nu eerst de voordelen van grotere schaal realiseren.
Suzuki lijkt mij wel interessant met het oog op de uitbreiding op markten waar ze nu zwak staan.
Maar laat ze inderdaad eerst werk maken van de merken die ze nu al hebben!
Natuurlijk moet die samenwerking zich gaan bewijzen, alleen al omdat je dan pas kan laten zien dat je een interessante partij bent voor die nieuwe strategische partner. Maar te lang alleen maar met Fiat-Chrysler bezig zijn brengt het risico met zich mee dat anderen je al voor zijn in het vinden van een nieuwe strategische partner. Er wordt druk gevist. Laat SM zich met de grote strategische zaken bezig houden en ondertussen Wester ruimte bieden om nu eindelijk echt Alfa Romeo (en Maserati) verder te ontwikkelen en te positioneren.
PSA lijkt mij interessanter dan Suzuki. PSA is sterk in het middensegment (B-C)en doet het verbluffend goed in China. Dat zijn dus twee belangrijke punten, die Suzuki niet biedt. Suzuki is sterk in India. Lijkt het enige voordeel te zijn.
Stel je neemt PSA over:
– Je krijgt C1 versus Panda
– 1KR-FE versus Twinair
– 208 versus Punto
Het overlapt allemaal. Om daar schaalvoordeel uit te halen moet je gaan schrappen. Bijvoorbeeld je ontwerpt een C1 op het Panda-platform en je stopt er een Twinair in. Het C1-platform (nu gedeeld met Toyota) kan de archiefkast in, evenals de 1KR-FE.
Dan kom je op het punt dat je je fabrieken efficiënter gaat gebruiken. De nieuwe C1 in dezelfde fabriek als de Panda maken. Sociale ellende en ontslagen.
Het kan erop uitdraaien dat je uiteindelijk weer extra merken hebt die je op een bepaalde manier moet positioneren in de markt. Peugeot mag zgm. niet teveel met FIAT concurreren. Faal je daarin, dan verdwijnen de merken uiteindelijk.
Met andere woorden, neem PSA over als je wilt snijden. Als je wilt bouwen, dan is PSA geen goed idee.
@dmantione
VAG heeft de Skoda Fabia vs Seat Leon vs VW Golf vs Audi A3 in het C-segment, en dat gaat zo verder in ongeveer alle segmenten. Zo slecht doen zij het precies niet, toch?
Kan dus perfect, al ben ik er absoluut geen voorstander van.
@dietje91
VAG komt weg met rebadgen andere merken niet
@dmantione
De nieuwe serie Aygo/C1 etc komt bijna uit na een succesvolle eerste samenwerking, dus idd wat schiet je ermee op? PSA draait niet super, heb de indruk dat ze veel verliezen in D-segment t.o.v. 407 vorige C5, DS4/DS5 zelfs C5 mooie auto’s maar zie ze zelden. PSA heeft wat markt in China maar kan voor de rest geen voordeel zien.
Suzuki? Waarom dan geen gezamelijke “Sedici” meer? Ook heeft VAG nog steeds aandeel in Suzuki.
Misschien toch Mazda?
Van een nieuwe overname zal voorlopig geen sprake zijn. PSA zal zijn eigen broek op moeten houden, een deelname in / overname van PSA is daarentegen veel te gecompliceerd, gaan de Chinezen regelen. Naar mijn idee gaat sec om een nieuwe alliantie en/of het versterken van huidige allianties, al dan niet met een aandeel in een bedrijf. Samenwerking mbt engineering, productie, productlevering(motorblokken) etc.etc. doet de F’C’GA al aan, en zal vergroot/versterkt worden (Mazda/Suzuki). Model-deling misschien, alhoewel de Sedici ook totaal geen succes was/is. Spoeling wordt dun, blijven niet veel kandidaten over (volvo). Dus ik begrijp wel dat Marchionne ook dit als to do op zijn agenda heeft staan. Renault/Nissan hebben al aansluiting gevonden bij Mitsubishi. Uiteindelijk zullen diverse allianties overgaan in samensmelting van merken, en er ca. zes wereldspelers overblijven.
Het gaat niet om een overname maar om een strategische partner: een zelfstandig concern waarmee je samenwerkt in de ontwikkeling van bv platforms, motoren, ontwerpen etc. Fiat/Chrysler heeft een enorme slag geslagen in een wereldwijde aanwezigheid, maar is nog net niet compleet: in China doet het nauwelijks mee, en in India lukt het ook niet echt goed. Qua modellen zien we een enorm gat in Europa (geen modellen in het C en D segement, en als je eerlijk bent in het B-segement ook maar beperkt nu de Punto geen opvolger heeft). Een laatste sterk gemis is de hybride techniek. Hybride en plug-ins maken zo’n stormachtige groei door dat Fiat daar niet langer omheen kan. Kijk naar de specs van de Ghibili en de Tesla. De Maser is bij aanvang al technisch verouderd! Dit lijken me de belangrijkste overwegingen bij het zoeken naar een strategische partner.
Hybride gaat hem niet worden, aldus S.M. Investeringen zijn veel te hoog, en de consument heeft het er ook eenvoudig niet voor over. Door onsmakelijke en krankzinnige subsidieregeling wordt verkoop van die dingen gestimuleerd en in stand gehouden. Fiat heeft al de keuze gemaakt voor Natural Power, groen gas.
Fiat-Chrysler gaat juist wel inzetten op hybride techniek (zie bericht van eergister http://www.autoedizione.nl/alfa-romeo-vanaf-2015-met-significant-gamma-uitbreiding/) naast gas. Vooral in de VS. Volledig elektrisch is niet rendabel idd.
@Mirafiori: dat was tot voor kort de keuze van SM inderdaad. Maar omdat de ontwikkeling en het succes van hybride en plug-in steeds sneller toeneemt, en de CNG-auto’s op vrijwel geen enkele belangrijke markt verkocht (kunnen) worden komt SM hier op terug. In plaats van dit alles zelf te ontwikkelen kan hij zich veel tijd en geld besparen door deze techniek bij een strategische partner in te kopen, en bv te ruilen met de Twinair techniek voor kleine auto’s, of de fantastische dieseltechniek die Fiat in huis heeft. Stel je voor: een JTDM gekoppeld aan een mooie hybride techniek van bv Toyota, of de plug-in techniek van Mitsubishi of Volvo……Misschien is Volvo sowieso wel een potentiële partner voor Fiat: Chinees eigendom en succesvol op de Chinese markt, in Europa vooral succesvol met plugin hybride en in het C/D segment, maar niet daaronder of daarboven….het zou elkaar mooi aanvullen….
@mareblu: Dat moet dat inderdaad vrij recent zijn. Ter zijde, Powertrain heeft nl. enkele maanden terug laten weten dat Fiat hierin niet meegaat, ook niet elektrisch. Voortschrijdend inzicht. Het gekke is dat Mazda op een ander paard wed, nl. het verder doorontwikkelen van de SkyActiv motor. Kort door de bocht, sleutelen tot een compressieverhouding 18:1, waardoor de benz.motor 30% zuiniger wordt. De Benz.motor is nog lang niet ‘langzaam’aan het afsterven. Hybride lijkt aantrekkelijk, en is op punten ook zo, maar heeft nog een aantal nadelen weg te poetsen. Ik deel jouw verhaal wel, ook mbt volvo. Volvo zou in bepaalde opzichten een goede partner zijn. V.w.b. Fiat/Chr. hybride, we gaan het wellicht meemaken.
Hybride verovert momenteel snel markt bij zakelijke rijders en ik denk dat die trend door gaat zetten. Het verschil tussen diesel en benzine wordt namelijk procentueel steeds kleiner, er is geen belastingvrijstelling meer, dat betekent dat het omslagpunt verder weg ligt dan ooit.
Met hybride haal je een dieselachtig verbruik met benzine, zonder dat je fiscaal weggepest wordt. Als er een stekker aan zit, dan geldt nog steeds wegenbelastingvrij/0% bijtelling. Volvo en Mitsubishi hebben hier in 2013 enorm van geprofiteerd. Waarom zou je niet mee doen?
Bij kleine auto’s weegt het extra gewicht en de extra kosten van hybride het zwaarst. Daarom zullen kleine auto’s de stap naar hybride het laatst maken. Voor grote auto’s is het een ander verhaal, ik twijfel er niet aan dan dat hybride hier een noodzakelijke technologie wordt die iedere autofabrikant die zichzelf serieus neemt in de vinger moet hebben.
Met gas valt vooralsnog een interessante milieuwinst te boeken, alleen sinds dit jaar valt het in het belastingregime voor LPG i.p.v. benzine en dat maakt flink uit. Desondanks blijft gas momenteel kwa omslagpunt interessanter dan diesel.
Voor kleine auto’s is gas dan ook een goede optie. Wil FGA grotere auto’s gaan bouwen dan zal men niet om hybride heen kunnen.
Bovenstaande is vanuit een Nederlands gezichtpunt bekeken, maar overal in Europa worden fijnstofnormen aangescherpt. Geen land kan daarbij om het probleem roetuitstoot door diesels heen. Een toename van hybrides in het wagenpark zal dan ook overal verwelkomd worden, ik twijfel er niet aan dat men uiteindelijk overal dezelfde kant op zal gaan, omdat de Brusselse normen die gehaald moeten worden dezelfde zijn.
Fiat zou Fisker over moeten nemen of mee samen werken als daar geen geld voor is.
Hierdoor zijn ze gelijk in het bezit van hybride techniek.
En nog belangrijker, ze kunnen Lancia laten voortleven door de auto’s om te badgen naar Lancia, de auto’s zijn daar mooie genoeg voor en passen beter bij het merk dan de huidige 300/Thema.
Qua prijsklasse zouden de wagens wel aangepast moeten worden.
Gratis tip voor ome Sergio.