Fiat Chrysler Automobiles nieuwe naam van concern
Er was weinig fantasie nodig om te raden wat de nieuwe bedrijfsnaam van Fiat en Chrysler samen zou gaan worden, namelijk Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Dat is vanmiddag in Italië bekendgemaakt, waar de hele top van Fiat bijeen is vandaag voor een vergadering tot vanavond. De naam Fiat Chrysler Automobiles zal in gebruik worden genomen zodra de samensmelting echt is afgerond en er een nieuwe autogroep -de zevende van de wereld- in Wall Street genoteerd zal staan. Het logo van het nieuwe mondiale concern is alvast getoond (afbeelding) en het branding advies rondom het nieuwe mondiale merk zal van het Italiaanse bureau Robilant Associati komen. Fiat zegt in een persbericht dat via deze nieuwe naam alles gericht zal zijn op internationale eenheid, maar met een interne diversiteit dat de verscheidenheid in komaf tevens in ere houdt.
De ‘F’ straalt volgens de bedenkers de soliditeit van het bedrijf uit. De ‘C’ vormt bijna een cirkel en staat voor de mobiliteit en een harmonieuze continuïteit. De ‘A’ is als een driehoek dat energie en de dynamiek van de vooruitgang vertegenwoordigd. Kortom FCA wil vooral mondiaal krachtig overkomen en is intussen grotendeels een Italiaanse creatie. Fiat Chrysler Automobiles wordt op papier overigens een Nederlandse NV.
Het is altijd weer erg leuk om mee te maken hoeveel grenzeloze fantasie die marketing bureaus hebben 😉 in het uitleggen van letters.
Maar het moet gezegd worden, een erg sterk logo.
Ik heb ondertussen
Het een en ander ontworpen aan logo’s en ik vind deze niet gek, voor het bedrijf waar die voor staat; een relatief anonieme groep. Dus “branding” is hier vooralsnog niet van toepassing. Was het voor een specifiek automerk geweest dan zou ik het bijzonder onder de maat vinden en fantasieloos.
@henk; je hebt helemaal gelijk, met een beetje babbel en “talk the talk”, kun je echt grandioos verkopen!
@Di Segno
Vergeet niet dat het alleen maar de naam is voor de holding, net zoiets als GM (General Motors). Dat moet juist niet bijzonder zijn. Het gaat voor de markt uiteindelijk alleen om de afzonderlijke merken.
@henk
idd, strak, clean en anoniem. Nietszeggend, en dat past wel bij de houdstermaatschappij. De individuele merken zorgen voor de sfeer en moeten niet wedijveren met FCA. In zoverre een geslaagd logo, hoewel de stijl van FGA mij meer aansprak.
Maar: van ondergeschikt belang.