Fiat Centoventi is grote Panda boven de Panda
We weten nog goed hoe Fiat enkele jaren geleden zinspeelde op de uitbreiding van haar ‘rationele’ gamma en dat daarbij een grotere Panda boven de bestaande Panda geïntroduceerd zou worden. Kort daarna ging de hand op de knip om zo snel mogelijk uit de rode cijfers te komen en sprak Marchionne kort voor zijn dood, over een minder uitgebreid Fiat, dat het vooral van de 500 moest hebben.
De gisteren gepresenteerde concept Centoventi, is hét tastbare bewijs, dat Fiat zich weer ten doel heeft gesteld, het rationele gamma (Panda en Tipo) verder te verbreden. De Panda vormt een belangrijke basis voor deze verbreding, zoals de 500 dat ook doet voor de meer emotionele lijn van Fiat. Wat jaren geleden al de ‘Pandone’ werd genoemd, is feitelijk de Centoventi die we hier zien. Een volbloed B-segment auto die de Punto zou kunnen vervangen en die net als een Panda een veelzijdig configureerbaar concept is.
Dikke kans dus dat we hier een ontwerp zien, waar men al langer geleden mee aan de slag is gegaan, maar dat tijdelijk werd bevroren. CEO Mike Manley wees de pers er gisteren op dat dit nieuwe model boven de huidige Panda een plek zal krijgen en dat de veelzijdige A-segment vijfdeurs uit Pomigliano intussen niet met pensioen zal gaan, maar slechts een update nodig zal hebben om nog lang mee te kunnen gaan. De Centoventi is intussen vooral een blik in de toekomst van Fiat. Op basis van de reacties vanuit het publiek, zal FCA besluiten om al dan niet een productiemodel te lanceren, dat veel van dit concept weg zal hebben. Eerst zal het de beurt zijn aan de nieuwe 500 op hetzelfde platform, die volgend jaar in Genève als EV gepresenteerd wordt.
Euhm….na de goed nieuws show toch geen FCA misschien verhaal e. Met opwarmen huidige Panda, nog wat afwachten. En enz… gewoon doen nu mannen. Nu
Fiat moet weer ouderwets breed assortiment hebben
Nou liever niet ouderwets, daar hebben we niks an
.
Ben met FIAT bloed geboren, snap echt niet een succesnummer als de Punto si ds 1993 gebouwd geen opvolger krijgt.
Inmiddels is er ook definitief bevestiging van de 500 Giardiniera.
Fiat wás altijd de grootste van Europa in unieke auto’s voor iedereen van groot tot klein én in alle varianten wat mogelijk wás
Fijn dat er eindelijk nieuwsberichten zijn over FCA😀.
Geen Punto is inderdaad onbegrijpelijk. Zelfs met de SUV mode zijn 5 van de 10 bestverkochte auto’s in Italië en in Europa B-klassers. Ik begrijp dat idee nu is dat Punto-klanten die luxe willen een luxe 120 kunnen kiezen en als ze meer ruimte willen, dan een Tipo. Niet handig maar als je die strategie succes wil maken dan moet dit showmodel snel in productie en moet FCA de Tipo actualiseren met nieuwe motoren, hybride en E. Maar blijft dat gat tussen 3,65 en 4,35 m.i. te groot is.
Hoe mooi ik de Centoventi ook vind, zie het toch echt als een Panda-opvolger, geen nieuwe Punto. De “120” is nauwelijks langer (3 cm) en vooral breder dan de Panda (10 cm!), daardoor lijkt hij groter dan hij is.
Kan me wel voorstellen dat dezelfde basis gebruikt zou worden voor een nieuwe Punto: 10-15 cm extra wielbasis en een langere achterkant (de koffer van de Centoventi lijkt me nogal klein) zou zomaar een mooie Pandone kunnen opleveren van 4m en een beetje. Zou msschien zelfs met dezelfde voordeuren kunnen en verlengde achterportieren. Derde zijruitje á la Uno voor een verschillend profiel en klaar is uw nieuwe Punto!
Als we dan toch bezig zijn: ben erg benieuwd of de nieuwe 500 een compleet eigen koets krijgt, of een “cute” variant op de Centoventi-basis, met andere voor- en achterlichten etc.
Zelfde trucje met de Pandone en je heb een nieuwe 600; dan bestrijkt Fiat met 4 modellen op dezelfde basis de hele onderkant van de markt en kan er waarschijnlijk nog goed geld aan verdienen ook.
Is hier misschien iemand die een foto van de Centoventi kan bewerken tot een nieuwe 500, om te zien of dat zou kunnen werken??
De 120 is vooral een stijloefening om reacties uit te lokken en wellicht ook een partner om in dit segment mee samen te werken. Het is niet zeker dat dit de basis zal worden van de volgende B-segment Fiat. Sowieso komen een nieuwe B-segment én C-segment (Crossover) Fiat niet eerder dan 2021/2022 op de markt. Iedereen weet dat FCA voor dergelijke auto’s in Europa een partnerschap zoekt. (overigens ook voor de 124 Spider, waarvan opvolging dus niet zeker is nu)
Deze Centoventi ziet er inderdaad nog erg ‘conceptueel’ uit, ver van reëel productiemodel. De verregaande moduleerbaarheid die maakt dat een ruim scala van kopers kan bereikt worden met één basismodel vind ik zeker verrassend en interessant. Een basisuitvoering met lage kostprijs, minimale range en beperkte opties tegenover een ‘state of the art’-variant met uitgebreide opties en luxe.
Ik kan me wel moeilijk voorstellen dat men dat onder één commerciële typenaam met succes in de markt kan zetten. Bijvoorbeeld: Wie € 35.000 heeft uitgegeven voor een trendy aangeklede show-car, wil niet vertellen dat hij met een Panda rijdt, zoals de buurvrouw met een basisuitvoering van € 15.000 – bij wijze van spreken.
Als ik dit allemaal zo bekijk heb ik het volgende idee er over.
Het EV verhaal van deze CentoVenti zou heel goed denkbaar zijn als hoe de nieuwe 500 EV gaat worden, een EV met een moduleerbaar accu pakket van 100 to 500 km.
De styling zou kunnen verwijzen naar de grootschalige facelift van de Panda, waarbij de Centoventi voorkant en het FIAT letter logo zomaar op de facelift Panda terug te zien zal zijn.
Lees hier maar weinig over de verhalen over een alliantie van fca met psa terwijl je er overal over leest