Fiat Cassino en Melfi richting zeer lage productieaantallen
Het zijn bittere en barre tijden voor de grote Zuid-Italiaanse Fiat-fabrieken. Cassino, Melfi, maar ook Pomigliano zoals we weten, staan onder druk door steeds dieper wegzakkende productieaantallen. De locaties die volledig afhankelijk zijn van de lokale en West-Europese markt bereiken dit jaar met de huidige condities het minst productieve jaar sinds hun ontstaan.Vooral de nodige belastingverhogingen in Italië en hoge transportkosten drukken momenteel zwaar op de auto-industrie.
Vooral voor Cassino luidt steeds luider de noodklok. De fabriek in de kleine gemeente Piedimonte di San Germano in de provincie Frosinone, voelde aan het begin van de crisis de dalende vraag misschien nog wel het minst. Zeker toen Alfa Romeo in 2010 de nieuwe Giulietta introduceerde. Inmiddels beginnen steeds meer bonden en lokale volksvertegenwoordigers erg onrustig te worden in verband met het gebrek aan perspectief. Halve toezeggingen over een aanstaande verbouwing en een aankondiging voor de toekomst, kan inmiddels niemand van de 3900 werknemers meer geruststellen. Opvolgers van de Bravo en Delta blijven uit en langverwachte nieuwe Alfa Romeo’s lijken door de marktcondities voorlopig nog niet te arriveren. Ook het huidige politieke Italiaanse klimaat biedt maar weinig steun of reden tot hoop. Ruim 1500 voormalige Fiat-werknemers uit het Siciliaanse Termini Imerese, dreigen nu bijvoorbeeld gewoon op straat te komen staan, bij het uitblijven van nieuwe werkgelegenheid en investeringen. Een scenario die veel Fiat-werknemers in andere fabrieken de nodige angst inboezemt.
Cassino is deze dagen op slot. De fabriek waar ooit duizenden auto’s per dag van de band rolden (foto), heeft dit jaar in totaal nog slechts drie maanden gedraaid en komt maximaal op dagelijkse aantallen van zo’n 700 auto’s. Deze maand zal vanaf de tweede week weer geproduceerd worden, maar in november volgt alweer een stilte van enkele weken. Fiat Cassino is veruit de belangrijkste werkgever in de Ciociaria en Lazio regio. De (kleinere) toeleveringsindustrie loopt momenteel het meeste risico, al heeft Cassino als enige autofabriek in Europa tevens een volledig geïntegreerde logistiek. Eind dit jaar zal Cassino maximaal 90.000 auto’s hebben geproduceerd.
Ook in Melfi gaat de productiekraan weer dicht. Een belangrijke reden is uiteraard de aanpassing van de fabriek voor de installatie van een nieuwe productie die volgende zomer van start zal gaan, maar ook de dalende vraag naar de Fiat Punto zorgt structureel voor een terugloop. Deze maand zullen vrijwel alle 5000 werknemers thuis komen te zitten.