Fiat Bravo definitief geschiedenis
De tweede generatie Fiat Bravo, oftewel de hatchback die altijd mooier bleef dan z’n succesvollere concurrenten, is definitief verleden tijd. De productie stopte afgelopen zomer al en nu is hij ook van alle lijstjes bij de Braziliaanse dealers geschrapt. Een echt succes werd het nooit (bijna 350.000 stuks tot 2014 in Europa), ondanks dat we tijdens de presentatie in januari 2007 de overtuiging hadden dat het tegenovergestelde het geval zou zijn. De hatchback uit Cassino en later ook Betim had alles in zich. Een stijlvol Italiaans ingetogen design dat nooit verouderde en techniek van een goede en betrouwbare kwaliteit. Eigenlijk viel er nooit iets op aan te merken behalve dan dat er door Fiat nooit veel in is geïnvesteerd sinds de ontwikkeling. Een geplande stationwagon werd uiteindelijk weer geschrapt. Een facelift kwam er pas in 2014 (foto boven), toen de vijfdeurs C-segmenter alleen nog in Brazilië een toekomst had. FCA besloot al in een vroeg stadium dat een conventionele hatchback als opvolger, niet vanzelfsprekend zou zijn. Hetzelfde wat nu ook met de Punto het geval is. De veel rendabelere en meer economische Tipo neemt uiteindelijk wel deze rol van opvolger op zich.
We zullen de Fiat Bravo missen. Vooral met sportief uiterlijk en 140 pk MultiAir vonden we de opvolger van de Stilo een auto om van te genieten. In Brazilië speelde het model altijd een heel kleine rol met slechts enkele duizenden exemplaren op jaarbasis. In de fabriek in Betim maakt men momenteel plaats voor de nieuwe Punto en mogelijk ook wat varianten daarop. De Idea is zoals eerder gemeld ook gestopt, evenals de Punto, Linea en de vorige generatie Doblò Cargo.
Erg jammer dat er geen directe opvolger is… Mijn vriendin heeft een Bravo en al veel probleemloze kilometers weg. De Tipo is het gewoon net niet…
Is echt de ideale auto, heb er zelf een normaal verkocht ik m’n auto na 5 jaar er mee gereden te hebben , maar hoop met deze bravo nog een keer 5 jaar mee te rijden.
Ach, zo hadden wij een Croma. Ook een verlenging van 5 jaar. Vorige week een niet italiaanse opvolger. De Croma blijft nog even als 2e auto…….
Ja, jammer dat Fiat nooit de aangekondigde SW en verhoogde versie (+ variant) heeft uitgebracht. Het is een mooie en goede auto maar met een paar nadelen zoals wat beperkte hoofdruimte achterin en de te grote dode hoeken achter. Omdat voor mij op die punten het verschil met mijn Coupe te klein was, heb ik uiteindelijk gekozen voor een Croma. Zou een + of SW meer hoofdruimte en kleinere dode hoeken hebben gehad, dan was de auto zeker veel succesvoller geworden en had ik zeker daarvoor gekozen.
Voor de NL markt is het extra jammer dat de Tipo dan wel meer ruimte en beter overzicht biedt, maar van binnen soberder is wat niet wordt goedgemaakt door een scherpe prijs tov concurrentie. Door het NL belastingsysteem is alleen de 1.6 diesel een scherp aanbod. Voor de veelrijders. Voor de benzineuitvoeringen verwacht ik pas betere verkoop als het NL belastingsysteem wordt aangepast en de firefly motoren worden geïntroduceerd. Als dan bij een restyling het interieur was meer flair krijgt, dan komt ie in aanmerking als opvolger van de Croma.
Ondergewaardeerde auto en lange tijd de mooiste in zijn segment. Jammer dat het nooit gelukt is.
Een heerlijke en kwalitatieve auto. Ik heb de tjet 120pk, al bijna 100.000 km van de 154.000 km op lpg. Auto is inmiddels 8 jaar oud. Nog nooit problemen mee gehad en nog steeds denk ik vaak “wat is het toch een verdraaid mooie auto.
Jammer ,jammer in mijn ogen moderner als de nieuwe tipo .die is simpelweg te smal en te nietszeggend en hier zeker met die vreemde regels niet echt goedkoop .in italie scheelt het enorm .goedkoop is daar wel een verkoop argument .
Het was net als de eerste tipo te vroeg en net niet goed genoeg maar een mooi design .