Fiat bouwt eerst elektrische vijfdeurs 500 dan Panda EV
Grote toekomst voor Mirafiori?
FCA gaat morgen het glas heffen met PSA, op het nieuwe jaar en op de formatie van de groep Stellantis. Wie vreest dat FCA minder technische inbreng zal hebben dan PSA en dat de Fransen de bovenliggende partij zullen zijn qua productontwikkeling heeft het mis. Afgezien van een gezamenlijke productie van kleine B-segment SUV’s op Frans (e-)CMP platform (Fiat, Alfa Romeo en Jeep in Tychy), zal in het kleinste segment juist het modulaire elektrische platform uit Mirafiori een belangrijke rol gaan spelen. Daarop wordt vandaag in Turijn al de Fiat 500 gerealiseerd. Voor de realisatie van deze auto’s is er de komende jaren zelfs een grote transitie gaande in de Piemontese toeleveringsindustrie. De regionale overheden spreken over een vruchtbare ontwikkeling, die in verschillende fasen zal plaatsvinden. Uiteindelijk worden straks de batterijen en de platformtechniek volledig in en om Turijn gerealiseerd.
Na de 500.
De volgende stappen worden deze dagen al een beetje onthuld via verklaringen van FCA’s management aan de pers. Mogelijk weten we deze week al meer details, nu het huwelijk met PSA officieel zal worden bevestigd. FCA-baas Luca Napolitano kondigt als eerstvolgende stap een vijfdeurs 500 aan met in het kielzog van deze ‘Mini Clubman rivaal’, een op de Centoventi gebaseerde nieuwe volledig elektrische Panda. Eveneens een vijfdeurs die qua afmetingen (net als de vijfdeurs 500) binnen het B-segment zal vallen. Het geheime wapen van deze sterk configureerbare toekomstige Panda EV, is dat het instapmodel zeer betaalbaar zal zijn. FCA liet afgelopen voorjaar reeds weten dat er voor Mirafiori uitgebreide productieplannen verwacht mogen worden. Lingotto stelt wel als voorwaarde dat de overheid in Rome volledig zal meewerken op infrastructureel gebied, aangezien Fiat bovenal een elektrisch merk wil zijn vanaf 2022.
Hoe sneller, hoe beter. Maar gebruik wel goede kwaliteit onderdelen.
Een elektrische Fiat, daar kan ik niets mee aanvangen….
Het gaat de goede kant uit met Fiat. Elektrisch, nieuwe modellen en gebouwd in Italie. Laat maar komen die Centoventi en 500 Stationcar. Zelf ga ik geen nieuwe brandstofauto meer kopen en een elektrische is mij voorlopig te duur in aanschaf. Ik hoop, dat er nog een nieuwe elektrische Lancia Ypsylon komt, maar acht de kans klein. Mijn betrouwbare 7 jaar jonge Mito Diesel moet nog maar een tijdje mee…
@Lusso
Flink deel van de 500’s en Panda’s rijdt vooral in en rond de stad en dan heeft elektrisch rijden veel voordelen. Schoon, snel verwarming, geen problemen door motor die niet op temperatuur komt (condens in olie, verstopt roetfilter).
Als ze nou ook nog zo slim zijn om vermogen van de motor daarop aan te passen (1-100 in 14 seconden is snel genoeg, idem top 140) dan kan zo’n auto met vrij kleine accu toe en blijft het overgewicht beperkt. Dus voor zulke auto’s zijn praktische aspecten heel belangrijk (naast styling).
Voor een Alfa gelden natuurlijk andere eisen, die moet naast mooier ook sneller & beter zijn dan z’n klassegenoten.
Tot nu toe vechten de premium merken elkaar de tent uit in het kleine dure segment van grote sedans en SUV’s. Daar heeft Maserati de strijd volledig gemist. Maar in de grote Europese steden is er vooral behoefte aan kleine elektrische auto’s, en dat is waar Stellantis op korte termijn dankzij het FCA platform heel snel grote stappen kan zetten en concurrenten als Hyundai/Kia, Toyota, Ford en zelfs Renault/Nissan voor kan zijn. Laat Milaan, Rome, Parijs, onze Randstad etc maar snel volstromen met betaalbare, nuttige BEV’s van Stellantis.
De 500e gaat er ook komen als Abarth 595e, ben benieuwd.
Ik begrijp nog steeds niet waarom iedereen zonodig SUV moeten gaan produceren, vroegere jaren werd in ItaliĆ« auto’s gebouwd waar de rest van de wereld kon van dromen.