Fiat blijft volharden in eigen elektrische koers
Fiat-Chrysler heeft alles in huis om de productiekraan voor elektrische en hybride auto’s verder open te draaien, maar kiest bewust voor de lange termijn als het hierom gaat. Dat heeft niet alleen CEO Sergio Marchionne al diverse malen gezegd, maar dat vertelt nu ook Bob Lee zelf, eindverantwoordelijke van de powertrain-divisie voor elektrische en hybride oplossingen. Hij zei dat tijdens het seminar ‘CAR 2012’ in Michigan.
De redenatie hierachter is behalve de grote nadelen die nog altijd aan elektrische aandrijftechnieken verbonden zijn, ook dat op het gebied van het downsizen van conventionele motoren nog voldoende grote stappen gezet kunnen worden, aldus Lee. Kleine benzine- en dieselmotoren is een specialiteit van Fiat en op dat gebied is men nog lang niet uitgespeeld. Ondanks deze terughoudendheid zal Fiat in 2013 wel de elektrische 500 op de Amerikaanse markt lanceren. In de VS is Fiat vooral in de grote steden vertegenwoordigd en daar kan een elektrische 500, in combinatie met de juiste infrastructurele aanpassingen, prima renderen.
Op het gebied van hybride auto’s staat men echter ook niet stil, want Chrysler werkt wel degelijk aan diverse prototype’s. Toch zullen deze niet binnen afzienbare tijd in de showroom staan, ondanks dat de concurrentie dat wel heeft dankzij de nodige steun vanuit de Amerikaanse schatkist.
Elektrische auto’s zijn vooralsnog dusdanig duur in aanschaf dat daar geen markt van betekenis voor is.
Voor hybride is ondertussen wel een flinke markt; alleen drijft het de prijs van een kleine auto te veel op. Gezien dat precies wat de specialitiet van FIAT is, is het wel logisch dat men daar prioriteit aan gaf.
Zo ondertussen kijkt men toch meer naar de wat grotere wagens en die hebben best baat bij hybride-aandrijvingen. De concurrentie timmert hier flink aan de weg, men zal niet achter kunnen blijven.
Marchionne gaf al aan dat op elke geproduceerde 500 rond de 8 a 9000 euro moet bijgelegd worden. reken uit je winst.