Fiat blijft de crisis goed voelen als producent van kleine auto’s
Fiat, maar ook PSA, Toyota en Renault zijn volgens Moody’s nog altijd het meest kwetsbaar deze maanden, nu de economische onzekerheid alleen maar lijkt toe te nemen. In 2008 waarschuwde Sergio Marchionne dat de toename van de kosten van staal, door de recessie een probleem is voor bouwers van kleine auto’s waar weinig marge op zit. Vandaag geldt dat dus nog steeds en de verwachting is dat dit in ieder geval invloed zal hebben op de inkomsten tot eind 2012 (-1,5%). Nieuwe compacte modellen zoals de Ypsilon, Panda en de opvolger van de Punto, zullen daardoor minder winst opleveren dan onder normale omstandigheden het geval zou zijn. Ook de 500 en de MiTo zijn erg gevoelig voor de stijgende prijzen van grondstoffen zoals staal en olie. Producenten van grote auto’s zoals BMW en Daimler hebben hier veel minder last van. FGA neemt zich dan ook voor om juist in de hogere segmenten (C-E) veel actiever te worden de komende jaren.
“FGA neemt zich dan ook voor om juist in de hogere segmenten (C-E) veel actiever te worden de komende jaren”
Dat merken we met het uitstel van de 159 en 166 opvolger een Bravo opvolger alleen als crossover een Giullietta alleen als 5 deurs TCT alleen op de 170PK versies etc… Geen gepeperde versies boven de QV die het als imago makers op kan nemen tegen RS, S, M, AMG,etc en uitbreiding aan de onderkant meer variaties als een sportwagon en sedan net als de 33 vroeger of 145/146. Ze zijn veel te beperkt met een beperkt aanbod bij de concurent kun je alles wat de klant wil krijgen (allen dat vind ik wat saaie dingen). Maar het zecht toch genoeg dat FGA markt aandeel verliest op de eigen markt en dat grijze VAG niet. FGA stop met die stomzinnige beperkingen en bied een breder pallet en de verkopen gaan omhoog wel even kenbaar maken dat je alles op alles kunt krijgen anders blijft het rustig bij de dealer.
Ben het helemaal eens met AR 159. Bij FIAT klagen ze constant dat de verkopen achteruitgaan. Doe er dan iets aan. Stop dan met modellen uit te stellen en de strategie om de haverklap te veranderen.