Fiat binnen drie jaar naar 6 miljoen auto’s mede dankzij Jeep

marchionne jeep

Fiat zou werken aan een plan voor een tweede productielocatie in China, waar Jeeps gebouwd zullen worden. Dat zou de vierde fabriek zijn binnen een paar jaar, waar het Amerikaanse merk Jeep een totaal nieuwe productie zal starten als alles goed gaat. Naast de productie van een eerste klein B-segment model in Mirafiori (samen met de Fiat 500X), staat er ook een nieuwe locatie in het Russische St Petersburg op de planning (mogelijk ook één in Moskou) en broedt men op de eerste fabricage in China op een nog onbekende locatie. In Guangzhou start deze zomer al de productie van de Fiat Viaggio waarvan men 140.000 per jaar wil bouwen (plus 220.000 motoren per jaar). In het Amerikaanse Toledo werkt men al aan de uitbreiding van de huidige Jeep fabriek, waar op het Compact Wide platform de opvolger van de Compass gebouwd zal worden. In dezelfde nieuwe hal moet ook de SUV van Alfa Romeo gebouwd worden, dat andere mondiale merk van Fiat-Chrysler.

Sergio Marchionne heeft vandaag vanuit Italië benadrukt dat de groep groeiende is, ondanks de tegenvallende verkopen in Europa. Binnen drie jaar verwacht hij dat de jaarlijkse productie op de cruciale 6 miljoen per jaar zal uitkomen (minimaal 5,9 miljoen). Een belangrijk aantal om internationaal concurrerend te kunnen blijven, aldus de CEO. Hij herhaalde ook dat het opschroeven van de productie in het economisch zwakke Italië een moeizaam maar belangrijk proces is. Van belang om Fiat een groot aandeel op de thuismarkt te kunnen laten houden. Jeep is een van de merken met de meeste potentie tot groei. Marchionne zei dat reeds in 2009, toen Fiat naar Detroit afreisde voor een goed gesprek. Tegen 2014 zullen er 6 nieuwe modellen zijn geïntroduceerd (inclusief een nieuw topmodel als reïncarnatie van de Grand Wagoneer) en is Jeep alleen al goed voor een jaarlijkse productie van meer dan 800.000 eenheden.

Deel dit artikel:

5 gedachten over “Fiat binnen drie jaar naar 6 miljoen auto’s mede dankzij Jeep

  • 30 maart 2012 om 23:24
    Permalink

    We zullen zien. Wel knap als ze 800.000 halen met alleen maar hoog op de poten staande modellen, als je je bedenkt dat de grootste markt nog steeds hatch backs en sedan/stations zijn.

    Beantwoorden
  • 31 maart 2012 om 01:35
    Permalink

    Jeep gaat in Europa veel meer groei brengen dan mogelijk is met Alfa en Lancia. Ik heb me altijd verbaasd over het feit dat 4×4 landen bij uitstek als Italie en Frankrijk zelf niet of nauwelijks 4×4 auto’s bouwen. In die landen scoren de thuismerken een hoog marktaandeel, maar als om 4×4 gaat accepteren ze de supprematie van Japanners en Koreanen gewoon omdat ze deze auto’s zelf niet aanbieden. Als Jeep echt inzet op die landen en op de andere grote Europese markten als Duitsland en VK dan kan FGA dit veel opleveren. Samen met de echte groeimarkten Rusland, China en Brazilie moet die 800.000 mogelijk zijn.

    Beantwoorden
  • 31 maart 2012 om 09:32
    Permalink

    Indrukwekkend die uitbreiding in het Oosten en die plannen met Jeep. Als ze daarna eenzelfde inspanning leveren voor Alfa dan zal ik uiterst tevreden zijn.

    Beantwoorden
  • 31 maart 2012 om 11:32
    Permalink

    de vraag is niet de productie,maar de verkopen…
    ik ben bang,met het bazooka fonds(EMS)dat weer verhoogd is.
    de consument rustig blijft door rijden in zijn oude wagentje..
    dan heb ik het nog niet eens over benzineprijzen..
    en het overleg in de landelijke politiek(catshuis). 😥

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.