Fiat binnen 2 jaar met 5 nieuwe modellen
Fiat gaat de komende jaren door met waar het goed in is, namelijk het ontwikkelen van mooie degelijke compacte auto’s. CEO van de regio EMEA Alfredo Altavilla formuleerde het gisteren in een interview als het leggen van een focus op de premiummarkt, wat bepalend zal zijn voor het nieuwe imago waarmee Fiat de wereld en ook Europa in wil trekken. Het gaat daarbij om maar liefst 5 nieuwe creaties binnen 2 jaar. Daarvan zullen vier op basis van het 500-gamma ontstaan en 1 op basis van de Panda. Fiat maakt daarbij gebruik van verschillende platformen.
De focus op Panda en 500 kwam al eerder naar voren en op de IAA herhaalde men de boodschap, dat deze meer luxe lifestyle benadering zoals in 2007 met de 500 is geïntroduceerd, de blauwdruk zal zijn voor wat komen gaat. Fiat put moed uit de commerciële kracht die een model als de 500 blijft houden, maar bijvoorbeeld ook de Panda 4×4 die erg goed aanslaat. Deze zal overigens een SUV-achtig groter broertje krijgen, heeft Altavilla laten weten. In Italië noemt men deze al een tijd de ‘Pandone’, een auto met vooral veel potentieel op de thuismarkt.
Is dit indirect een aanloop naar de introductie van een eigen budgetmerk, vragen wij ons af? Want wanneer ook de Panda meer een luxeproduct zal worden, zal Fiat toch ook de markt waar voor veel minder geld een auto wordt gekocht, niet geheel kunnen laten liggen. Altavilla zei daar niets over, maar deed wel nog enige uitspraken over de strategie voor andere merken; Lancia zal volgens de topman bijvoorbeeld kunnen meeprofiteren van succes elders, wat duidelijk duidt op het verder delen van nieuwe modellen samen met Chrysler. Alfa Romeo zal intercontinentaal moeten worden verkocht om opnieuw op te kunnen leven. Verder volgt er binnenkort namens het concern een aankondiging over een nieuwe samenwerking in Rusland.
Om te beginnen is het fijn om te lezen dat er eindelijk nieuwe Fiats aan zitten te komen.
Wat ik echter totaal niet kan begrijpen is dat Fiat de ‘premium’ kant opgaat. Als er een Europees merk niet als premium wordt gezien is het Fiat wel. Velen schalen het merk al lager in dan bijvoorbeeld Renault en Peugeot, laat staan Volkswagen (waarom zouden anders modellen boven de Punto niet verkopen…). Daarnaast gaat Fiat daarmee op de plek van Lancia zitten. Dat merk is bij uitstek ‘near-premium’. De Ypsilon is bijvoorbeeld een opgedirkte Panda, de Delta een opgedirkte Bravo.
De 500 is inderdaad een groot succes. Maar dat betekent niet dat Fiat meteen al z’n modellen voor een ‘premiumprijs’ kan gaan verkopen. En en passant gooien ze dan waarschijnlijk de ijzersterke naam Punto ook bij het grofvuil…
Nee, precies, ik denk eigenlijk dat het Amerikaanse avontuur ze gek aan het maken is. Premium-versies op dezelfde platformen is precies het marktgebied waar Lancia hoort te opereren. Combineer dat met Amerikaanse modellen voor de bovenkant en je hebt een gezond Lancia.
Premium-wagens met een Fiat-plaatje op de motorkap stelt je welliswaar in staat het distributienetwerk van Fiat te gebruiken (er zijn bijna geen Lancia-dealers meer over), maar is feitelijk een boodschap aan degene die daar geen behoefte aan heeft het ergens anders te gaan zoeken. En dat wil je niet.
UHH jullie begrijpen de tekst niet!
Goed lezen, wat jullie bedoelen staat er namelijk niet.
Ciao
Squadra
Het is diezelfde discussie als over of het nou niche is of niet. Fiat wil gewoon weer ouderwets onderscheidend zijn en komt met veel meer opgepoetste modellen dan in recente jaren (cinquecento, seicento en Panda II) op de markt. Concurrenten met veel kalere en minder mooi uitgeruste auto’s in dat segment zijn dan geen directe tegenstanders meer. Lancia is met de Ypsilon gewoon een totaal andere optie wat prima mogelijk is te combineren, vooral op de Ital. markt. Slim, want de reden waarom men Fiat links laat liggen is anders omdat een goedkope Japanner of Koreaan eerder gekocht wordt dan het kleine Italiaantje. Een nieuw budgetmerk zonder vooroordelen kan daar weer een oplossing voor zijn overigens. Zastava?
Punt is dat ze voor die opgepoetste modellen wel forse bedragen vragen. 500L is een dure wagen, 500 was dat ook, maar begint te verbeteren nu hij langer op de markt is. Als ze dat ook doen bij nieuwe modellen dan prijst men zich voor velen uit de markt.
Kun je wel een budgetmerk tegenover stellen, maar dan ben je wat mij betreft toch verkeerd met de merken bezig.
Het zal wel op zijn pootjes terecht komen, italianen zijn per slot van rekening meesters in het zichzelf opnieuw uitvinden. Maar op zijn Chryslers: they went bananas in Torino.
Ben gestopt te proberen de modelpolitiek van fiat te volgen. Geniet liever van QP’s en 4c’s
@ squadra
Wat staat er dan wel?