Fiat begint met 200 dealers in Amerika
Wat kan het snel gaan. Nog maar iets meer dan een jaar geleden stapte Jim Press als CEO van het oude Chrysler uit een blauwe 500 om een nieuw tijdperk aan te kondigen; De terugkeer van Fiat in de VS met als doel er nooit meer weg te gaan.
Vanaf september wijst Fiat USA nu tweehonderd dealers aan van het bestaande Chrysler netwerk (2320) om Fiat te gaan verkopen aan zoveel mogelijk landgenoten. Het is geen kwestie van 500-tjes in de showroom zetten, al moet dat toch een buitengewoon leuk gezicht zijn naast bijvoorbeeld een kolossale RAM pick up. Nee, het gaat om aparte showrooms met eigen personeel, een eigen verkoopstrategie en eigen service en onderhoud. Allemaal onder leiding van de CEO van Fiat USA; Laura Soave. De tweehonderd vestigingen bevinden zich allemaal in steden waar Fiat verwacht de 500 goed te kunnen verkopen. Het Amerikaanse Fiat netwerk is verdeeld over 41 staten en 125 grote steden. Nu al is goed merkbaar dat ook wat dit aangaat de fusie met Chrysler cruciaal is geweest. Andere bijvoorbeeld Europese (VW) en Japanse (Toyota) autobouwers moeten veel grotere investeringen doen om hetzelfde te kunnen bereiken.
Als alles in gereedheid is gebracht mag eind dit jaar de nieuwe 500 dan eindelijk aftrappen. Kort daarna volgt de 500c. Deze twee veelzijdige mooie maar vooral ook betrouwbare modellen moeten het Amerikaanse publiek overtuigen van het nieuwe Fiat. Een auto die ‘Tony’ lang niet zo vaak moet repareren als bijvoorbeeld die 128 van toen. Fiat USA heeft een heel eigen charme offensief bedacht, volgens welke het personeel van deze tweehonderd bedrijven gaan werken. De 500 wordt een echte wannahave voor de moderne Amerikaan.