Fiat was als eerste in China
Nog eerder dan Volkswagens, waren er Fiats te zien in het straatbeeld van een nog nauwelijks geïndustrialiseerd China. Dat is helaas tot nu toe het enige succesvolle wapenfeit van Fiat geweest, op een automarkt waar inmiddels alle belangrijke Europese fabrikanten volop hun brood verdienen. Vooral de Duitse producenten profiteren maximaal van de sterke groei in het land. Succesvolle Italiaanse producten op de Chinese markt, zijn er enkel nog in het hoogste segment met Maserati en Ferrari.
Het was de tijd dat er enkel nog fietsen door de straten van Sjanghai rolden, toen mensen vanuit hun veel rustiger dagritme moeten zijn opgeschrikt door een nerveus brommende Italiaanse tweecilinder. Het was de Fiat 126 die begin jaren ’80 als eerste het Chinese ‘fiets koninkrijk’ kwam verstoren. De opvolger van de 500 uit 1972 werd na verschillende productielijnen in Italië (Termini Imerese) te zijn gepasseerd (Cassino, Termini Imerese en Desio), inmiddels ook op twee locaties in het nog communistische Polen gebouwd (Bielsko Biala en Tychy), wat een ideale toegangspoort bleek voor een beperkte export naar China. In Italië was men inmiddels aan de Panda toe, wat de 126 steeds overbodiger maakte. Gek genoeg deed de zeer oncomfortabele kleine auto, dat al jaren voor menig Italiaan het ideale stadsvervoer bleek te zijn, in China dienst als taxi (foto). Het was de tijd dat de gewone chinees nog geen auto mocht kopen van de overheid en dat enkel hoog geplaatste functionarissen zich per auto verplaatsten.
Met de Fiat 126 werd de auto weer een iets bereikbaarder voor de Chinees. Circa 10.000 reden er rond uiteindelijk en heel even werd de 126p zelfs verkocht aan de eerste particuliere klanten. Toen de markt verder werd versoepeld, zette het inmiddels oppermachtige VAG voet aan wal en behoorde eveneens het leveren van taxi’s tot de belangrijkste activiteiten. Al snel kwam er een eerste productielocatie. Fiat arriveert nu zo’n beetje als laatste maar doet z’n stinkende best met binnen afzienbare tijd waarschijnlijk alweer een tweede productielocatie. Ook nu weer worden Fiat’s geïmporteerd overigens, zoals de 500 en de Bravo. Vorige week introduceerde Lingotto zelfs een eerste model speciaal voor de Chinese markt, de Fiat Ottimo.