Fiat ‘Aegea’ als hatchback en stationwagon in Genève 2016
De Fiat Aegea sedan, hatchback én stationwagon zijn volgend jaar maart alle drie in Genève te zien. De laatste twee beleven dan hun debuut, dus de sedan verschijnt reeds eerder. Mogelijk op een Italiaanse autosalon in december (Milaan gokken we), aangezien de lokale markt voor dit model het belangrijkste afzetgebied wordt. Dit laatste nieuws vertelde Fiat topman Olivier François tijdens de presentatie van de nieuwe Fiat 500 gisteravond. Aegea is enkel de voorlopige naam van het project in het compacte middensegment, of om heel precies te zijn, het grote B-segment. Dat laatste omdat het toekomstige C-segment van Fiat dus een ander platform zal gebruiken (B-wide), wat kostentechnisch uiteraard veel interessanter is. De hatchback en de stationwagon zullen in Genève 2016 voor het eerst voor het grote publiek getoond worden.
François is helder over de stijl en het vakje waarin je deze modellen moet plaatsen. De in Turkije gebouwde auto’s zijn meer economische modellen, die echter absoluut niet als lowcost gezien moeten worden, maar als volwaardige concurrenten van bijvoorbeeld Skoda of Hyundai. De genoemde concurrentie is behoorlijk populair op de Italiaanse markt en dus valt er voor Fiat een belangrijke thuiswedstrijd te winnen. De Panda zou je technisch gezien als de onderkant van deze tak van Fiat kunnen zien en de Freemont als het hoogste segment. Een Crossover variant ligt in een later stadium ook nog in het verschiet. Volgens François moet je de 500-lijn echter niet als een niche luxe segment van het merk uit Lingotto zien. De modellen met 500-badge moeten namelijk altijd betaalbaar blijven en wordt meer gezien als de modieuze kant van Fiat, terwijl het andere gewoon ‘Simply more’ is. François zegt uit te zien naar de opvolger van de Punto, die veel weg zal hebben van de 500-telgen in de familie. Van de klassieke Punto worden het komende jaar intussen naar verwachting nog eens 100.000 gebouwd in Melfi. De 124 Spider zien we eind dit jaar al, aldus de Fiat-baas. De testfase van project Aegea is intussen in volle gang (foto onder), terwijl de productie in Bursa ergens eind dit jaar op gang zal worden gebracht.
Simply more
Simply clever
Simply copy
En nog steeds kan niemand kort en krachtig samenvatten waar FIAT voor staat in de toekomst. De woorden van François klinken toch weer anders.
Helemaal snappen doe ik dit bericht toch niet: volgens alle andere berichten zou de ‘Aegea’ al de nieuwe grote B/ C segment zijn op basis van het B-wide platform. Dus wat wordt bedoeld met de een toekomstige C-segment op basis van ‘een ander’ platform, het B-wide platform? .
Waar Fiat voor staat lijkt mij niet zo ingewikkeld. Ze hebben twee soorten auto’s. Enerzijds ‘premium’-auto’s op basis van de 500. Anderzijds budget-auto’s op basis van de Panda. Ik vind het tamelijk logisch. Ik vind het zelfs best wel slim. Waarom zou je maar één model bieden in een bepaalde klasse? Als je al een basis hebt rol je met relatief weinig meerkosten zo een tweede model uit.
@Henk Precies zoals je het leest dus idd. Het C-segment van FCA gebruikte voorheen voor al haar merken het duurdere compact platform (Delta Giulietta Bravo) maar voortaan dus voor het meer economische Fiat ‘Small’ wide dus (en dan nog uit Turkije ook). De volgende Giulietta gebruikt een ingekort Giorgio platform en ik verwacht dat als er een Delta komt (wat wel logisch is in het kader van de schaalvergroting) zal deze ook gebruik maken van dit platform. Een slimme keuze want waar voorheen altijd het verwijt klonk dat technisch bij Fiat alles op elkaar leek (waar sommige andere fabrikanten trouwens gewoon straffeloos mee wegkomen gek genoeg) zal dat voortaan dus ook in het middensegment wel anders zijn. Geen triootjes meer dus zoals bravo,147,delta, 156,Lybra,Marea, Bravo, Delta, Giulietta etc. maar duidelijk onderscheid en dus minder kans op kannibalisme, vooroordelen en bovenal verlieslijdende projecten vanwege te hoge kosten.
@Pilade
Een betaalbaar premium merk naast een luxe budgetmerk.
Daarnaast: dus toch een groot B naast een C segment reeks. En dat terwijl het B-segment nog steeds niet is voorzien van een eigentijds model.
Het blijft even troebel. Maar de wolken zullen wel optrekken en wij zien met interesse uit naar wat er gaat komen