Fiat absolute marktleider in Brazilië

Halverwege vorige maand schreven we al over de stevige toename in de verkoop van Fiat op de Braziliaanse markt. Fiat is sowieso sterk op deze grote opkomende automarkt en schudt al jaren de concurrentie van zich af in een felle strijd om de koppositie. VW is hierbij de grootste tegenstander van de Italiaanse autobouwer. De groei die momenteel gaande is, is mede te danken aan de tijdelijke staatssteun, nu de Braziliaanse economie wat afkoelt. Bovendien wordt de import van andere merken zoals bijvoorbeeld de Koreaanse, sterk beperkt door de overheid om de lokale industrie te beschermen. In deze vijfde economie van de wereld heeft Fiat momenteel een marktaandeel van 22,1% en verkocht het in juni in totaal 75.247 auto’s. VW volgt met 21% van de markt, dan GM met 16,9%, Ford met 9,9% en Renault met 7,1%. Met de voltooiing van een nieuwe fabriek in het noordelijke Pernambuco tegen 2014, moet Fiat ook in de toekomst de huidige positie in Brazilië kunnen behouden of zelfs verder uit kunnen bouwen.

De Fiat Uno is de nummer twee van Brazilië achter de VW Gol (27.275 stuks) met 25.852 stuks. De Palio is derde op de nationale lijst met 18.463 eenheden. Het vernieuwde gamma van de Siena staat ook in de top 10 met 9482 stuks, gevolgd door de Strada pick-up met een aantal van 8379. Verderop zien we ook nog de Punto met 3369, de Idea met 2583 (foto boven), de Doblo met 1354, de 500 met 1316, de Fiorino met 1184, de Bravo met 923, de Freemont met 918, de Ducato met 854 en Linea met 568 stuks. Iveco verkocht wat de lichter bedrijfswagens betreft ook nog 303 eenheden van de Daily.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.